Skördare

Valmet 801 Vart försvann den?

71 inlägg 41393 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

dexter  
#116410 var slangarna bubbliga och mjuka i gummit? :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#116415
Torparn79 skrev:hmm...
det finns en 801'a som går som bioskördare i mina trakter.
farsans granne och hans kollega har en sån.
ska försöka ta mig iväg och kolla på den live någon dag och se till att ha kameran beredd.
Tummen upp för det! Det är alltid kul att se hur andra bär sig åt för att effektivisera! :)


dexter skrev:var slangarna bubbliga och mjuka i gummit? :???:
Yttre gummit hade helt släppt på vissa slangar, det gick att slita bort det som lakriset på en godisstång...

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

dexter  
#116426 torrsprickor då me andra ord :???:

Avatar Fallback

Här är (d)en!

tantgron  
#119563 Till sist!

Efter en tid i garaget så är vi nu till 99% klara!
Den är verkligen fin att köra, men det är mycket knappar att hålla reda på, med accumuleringsknivar grip såg och klipp...

Här är någar bilder, min flickvän fotade brorsan när vi högg och skotade längs ett vägbygge.

IMG_2091 (Medium).JPG
IMG_2089 (Medium).JPG
IMG_2087 (Medium).JPG
IMG_2085 (Medium).JPG

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119619 Såg en i Bjärström i dag, kan väl inte vara något annan än er maskin :wink:
/Dan

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#119712
MadCoke skrev:Såg en i Bjärström i dag, kan väl inte vara något annan än er maskin :wink:
/Dan

Stämmer alldeles utmärkt! :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#121448 En liten uppdatering (om det nu är någon som är intresserad, ber om ursäkt för att jag kapar tråden. Skulle jag ha skapat en ny istället?):

Nu fungerar ackumuleringsarmar och klippknivar i praktiken som vi vill, efter lite fritt kopplande i HHU:n. Varför jag skriver "i praktiken" är eftersom jag inte hunnit hugga/klippa något ännu,därför är det nästan otestat.

För tillfället skotar vi lite "panikutkörning" ur en myr som vi tidigare avverkat åt min faster i en utdikad myr, inte bra om det blir töväder innan det är utkört... men en dag till så borde det vara klart. Ska faktiskt prova hugga lite med den i myren också, finns lite förstagallring som vi tänkte passa på att plocka igenom när det för en gång skull är kallt.
20110304_005.jpg
20110304_003.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Mäki  
#121458 Snygg maskin.
Trots mina tidigare negativa funderingar runt en kombi maskin har intresset för en kombi ändrat på sista tiden.
Jag var för en tid sedan till Logman fabriken och dom hade en 811C där som var klar för leverans som gjorde att mitt intresse väcktes till liv.
Enligt dom kommer Keto snart med ett liknande aggregat som Valmet har som man kan lossa och lasta med.
Nu till min fråga, hur går det i praktiken att lasta och lossa med ett stort tungt aggregat? Är det inte risk att man river av slangar eller slår sönder aggregate mot bankarna?

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Skogsmange  
#121475 Problemet med alla drivare är att dom är bra till objekt med små volymer. Det finns väl ingen entreprenör som bara vill ha små objekt? Köper man en drivare får man ju bara köra skiten..

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#121508
Mäki skrev:Snygg maskin.
Trots mina tidigare negativa funderingar runt en kombi maskin har intresset för en kombi ändrat på sista tiden.
Jag var för en tid sedan till Logman fabriken och dom hade en 811C där som var klar för leverans som gjorde att mitt intresse väcktes till liv.
Enligt dom kommer Keto snart med ett liknande aggregat som Valmet har som man kan lossa och lasta med.
Nu till min fråga, hur går det i praktiken att lasta och lossa med ett stort tungt aggregat? Är det inte risk att man river av slangar eller slår sönder aggregate mot bankarna?


Tackar, vi är helt nöjda med den själva, inte långt från nyskick med sina 3600 h. :)
Logmans motsvarighet är riktigt fin med grävmaskinsruntsvängning. Vad är priset på en?

Angående aggregatet så tyckte vi att det passade bra med ett begagnat 330 till att börja med, men Nisula (som även tillverkat 330) har ett "nyutvecklat" som heter Nisula 500 (storebror till deras 400 agg.) som jag hört flera prata sig varma om. Tror att de brukar monteras på de större Ponsse Dual-maskinerna? Även gamla Pinox's drivaraggregat tillverkas forsättningsvis, men nu av AFM om jag inte kommer ihåg fel. Ännu en fördel med 330-aggregatet är att det fanns både ackumuleringsarmar och klipp färdigmonterat, vilket gör att man kan klippa det kleaste och såga det grövre.

Visst tänker man på att det är lite extra skräp ute i kranspetsen mot en vanlig skotargrip, men mest spänner man sig för att man tror att man ska dra av slangarna på något, men det verkar inte vara någon större fara (hittills :) ). Kranen är riktigt stark!

Skogsmange skrev:Problemet med alla drivare är att dom är bra till objekt med små volymer. Det finns väl ingen entreprenör som bara vill ha små objekt? Köper man en drivare får man ju bara köra skiten..


Helt sant, orginaldrivarkonceptet var inte genomförbart. Att bara få små objekt med klena gallringar för att sedan köra till billigare pris med en dubbelt så dyr maskin var en omöjlighet.

Men till bioklipp och -skotning, och övriga specialarbeten så vet jag att den kommer att fungera utmärkt.
Vi kommer att använda maskinen som en All Round-maskin med mestadels röjning och bioenergi som sysselsättning. Men att man kan haka på ett huggaraggregat och eventuellt skota lite emellanåt kommer inte att vara en nackdel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Sedvall  
#121513
obantteg skrev:X-serien finns inte kvar, kommer inte ihåg varför..


När AGCO köpte Valtra tog man bort den. Synd för de har ju varit en bra alltiallo traktor som bondskördare eller liknande

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

uffe116  
#121554 Logmans motsvarighet är riktigt fin med grävmaskinsruntsvängning. Vad är priset på en?

Ca 240 000,- Euro + sen vilken typ av aggregat som kommer på , Nisula,Moipu,AFM,Waratah,Keto eller LogMax

Logman försäljaren Uffe

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#121565
uffe116 skrev:Logmans motsvarighet är riktigt fin med grävmaskinsruntsvängning. Vad är priset på en?

Ca 240 000,- Euro + sen vilken typ av aggregat som kommer på , Nisula,Moipu,AFM,Waratah,Keto eller LogMax

Logman försäljaren Uffe


Tjenare Uffe! Jag trodde det var en Tomas som hade aggentur på Logman i Sverige, Alex Skogsservice eller dylikt?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

finskpinne  
#121570 "Uffe116" är försäljare i Finland och inte i Sverige. Vi e ju en hel del här på forumet som är från Finland också! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

stegmaster  
#121596
Sedvall skrev:
obantteg skrev:X-serien finns inte kvar, kommer inte ihåg varför..


När AGCO köpte Valtra tog man bort den. Synd för de har ju varit en bra alltiallo traktor som bondskördare eller liknande

Årsaken skulle vara att det såldes för lite helt enkelt, för att fortsätta med X serien.
Ser att finns en hel del begagnade här Norge just nu 5-6 stk senast jag kollade.
Tyvärr bara halften med twin-track.
Men denne er ju grom, men det er tyvärr priset ochså.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=25398343

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).