Sida 1 av 3

John deere drivlina

Postat: sön 06 dec 2009, 20:36
av mrme
Hallåj alla deere förare ,hur ofta har ni problem med diffar boggilådor på era maskiner, timmar årsmodell.
En del säger att de går sönder hela tiden andra har aldrig bytt, vridhus å kranar har ja hört en massa tok om oxå.

Fram med sanningen nu, behöver lite fakta om min favorit maskin.

Är en kamp om rött å grönt å ponsse gult i företaget.

Re: John deere drivlina

Postat: sön 06 dec 2009, 20:58
av skogsjan695xl
vet en 1710D som har gått ca 2500-3000 tim som bommen smäll tvärt av på. En annan 1710D small kranstolpen av på efter knappt 500tim, vridhusen på de äldre 1470 var väll inte dom bästa som man hört, blev ju betydligt bättre med den nya kranen.

1470D 05 ca 9000tim som jag körde efter hade bytt bom en gång och parallellstag en gång. en annan 1470D har bytt 2bommar på ca 10000 tim.

Men sen finns det ju alltid de maskiner som bara går och går också, detta beror mycke på förare och vad för slags skog man har också.

Re: John deere drivlina

Postat: mån 07 dec 2009, 12:42
av sumper
1070D - 06 har vi bytt 3-4 diffar, 1 boggilåda samt ett x antal ompackningar av hjulmotorerna på aggregat (H742) timmar på den pärlan var 6500t.

1070D - 03 2-3 diffar, 1 oljetråg, 1 vipp, 1 boggilåda samt x antal ompackningar av hjulmotorerna på aggregat (H742) har inga riktiga siffror på den men ca 7000t.

1070 - 00 1 diff på 11000t.

dom flesta 1070D förare kan hålla med mig om att diffar på den modellen är en förbruknings vara.


1110D -03 -07 har vi bytt en kedja till utskjutet på inga diffar eller så men å andra sidan så har vi inte als eller vls.

Re: John deere drivlina

Postat: mån 07 dec 2009, 12:58
av JD_1110
Kan bara hålla med föregående om 1070...

Diffarna GÅR sönder regelbundet

Kardanen gick av på vår gamla 810D -05 men det ska ha berott på en felmonterad slang som slitit på kardanen.??

Re: John deere drivlina

Postat: mån 07 dec 2009, 13:46
av Sludent
Vi körde 8500 tim med vår 1070D-03, bytte inget dyrt på den mer än aggregat, H742 till 745.
Vi måste haft tur. :)

Re: John deere drivlina

Postat: mån 07 dec 2009, 18:36
av Valmet 890
På farbroderns 1270D -06a har de bytt bommen i våras efter runt 7000 tim. De har bytt eller repat valsmotorer 6 gånger i 752 aggregatet.
På 1710an som dom skotar med har de nytt bakkardan 2 gånger, tror den är på runt 6000 timmar nu. Kranen har hållit än på nya 1710an, de dom hade före gick både bom och pelare av på.

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 00:05
av mrme
Usch ingen kul läsning de där verkar vara en hel del problem på dom i drivlinan.

Min farbror kör en 1070 -05 som gått ca 11-12000 timmar aldrig bytt en diff aggregatet har gått bra oxå 742, kör väldigt mycke klen skog med de som de verkar. Dom har även en 970 som dom bytt en kardan på tror de var kring 3-4000 timmar.

Visar ja de här för chefen vette tusan om de inte blir tivoli körning i framtiden.

Nån som vet om dom blivit bättre??

Har problemen ökat på andra märken som gått till naf eller är de en john deere grej att de inte håller??

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 06:23
av Knegarn
Måste va en deere grej va? ;) Om resten är skit kan inte ens naf få det stabilt? :D
Nä nu jävlas ja ju rakt ut, dom är ju faktist fina i färgen..

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 09:13
av Simba
Apropå diffarna så är väl nog tendensen tyvärr att det blivit kraftigt sämre.Våran 1710 -02 fick nytt H bak vid 11000h,medan 1470-n (-07) fick nya delar i boggidiffen vid 1000h :surp:
Nu påstår dom vid NAF att dom har åtgärdat ALLA problem,bara det att jag hört samma visa förr...
Har ju tjatat förr men diffbekymmer va väldigt ovanligt på 260-tiden,vi har en med originaldiffar och 32000 timmar :lol:


Sen är det en annan sak att det sitter NAF-grejer i nästan samtliga märken,bara det att JD haft licens på boggibalanseringen,den tiden har nu löpt ut så alla kan få den som tillval.
Om det är den som orsakat att JD haft mera problem än andra vet jag inte,men det är klart,ju mera grejer man pular in dit desto mera kan gå sönder.
Däremot vill jag inte va utan balansering.

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 09:27
av ume
en grej man märker direkt om man byter från valmet .3 till jd D är att jd är klart starkare i transmissionen, den stannar ju aldrig på driften utan slirar i alla lägen, det lär ju känna på transmissionen en hel del, själv har jag mest kört skördare dom 10 åren ja jobbat å vad jag minns har jag varit med å bytt en bakdiff på en 1270B/C och en på 911.3 båda med samma fel- slut i piniong lagret med oljeläcka som följd, bara man inte kör på vanlig 80/90 hypoid så är de nog rätt lungt..
Förresten kör jag aldrig på högväxeln.

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 10:54
av mrme
Knegarn skrev:Måste va en deere grej va? ;) Om resten är skit kan inte ens naf få det stabilt? :D
Nä nu jävlas ja ju rakt ut, dom är ju faktist fina i färgen..


Man ska väl jävlas lite oxå tycker ja, är de inte de internet är till för 8) sen att di röe är bara rackel hör väl till saningen :wink:

Re: John deere drivlina

Postat: tis 08 dec 2009, 19:03
av Valmet 890
ume skrev:en grej man märker direkt om man byter från valmet .3 till jd D är att jd är klart starkare i transmissionen, den stannar ju aldrig på driften utan slirar i alla lägen, det lär ju känna på transmissionen en hel del, själv har jag mest kört skördare dom 10 åren ja jobbat å vad jag minns har jag varit med å bytt en bakdiff på en 1270B/C och en på 911.3 båda med samma fel- slut i piniong lagret med oljeläcka som följd, bara man inte kör på vanlig 80/90 hypoid så är de nog rätt lungt..
Förresten kör jag aldrig på högväxeln.


PÅ våran gamla .3a ställde dom upp trycket lite högre än rekommenderar för när den var ny kunde den stanna och sluta dra om det blev riktigt brant. Sen slirade den i alla lägen och det höll iaf.

Re: John deere drivlina

Postat: ons 09 dec 2009, 09:18
av novis??
😈 ja det är så jävla enkelt att det man kör är bässsst för när har man hört en entrepenör som köpt grejor för7-8mille säga att det här är skit ett ex jag vet av sa så här när dom körde hemek (nää inte ha de krångla nåe) bytte sen till valmet då hade hemeken krånglat varje da samma sen med valmeten nu sen dom kör deeer då är valmeten skiiit möter man dom med 5 slangar på axeln så innt går det slangför dom int sen är det så att man skall ej jämföra maskiner med vaxad bukplåt somdom med knölig hardox det är bara så mrme som man ropar på forumet får man svar sällan något konstruktivt mest koj tycke :?:

Re: John deere drivlina

Postat: ons 09 dec 2009, 17:25
av ume
Alla märken går sönder, hur mycke hänger på förarna. Kan väl va en slutats man kan dra iallafall, dom 5 stora har nog väldigt marginell tu skillnad om dom körs av likvärdiga förare

Re: John deere drivlina

Postat: ons 09 dec 2009, 20:18
av Valmet 890
ume skrev:Alla märken går sönder, hur mycke hänger på förarna. Kan väl va en slutats man kan dra iallafall, dom 5 stora har nog väldigt marginell tu skillnad om dom körs av likvärdiga förare


Precis ligger nog en mycket stor del i det du säger. En del har ju provat dom flesta märken och alla har racklat då får man ju fundera var felet ligger?

Men sen att JD har eller har haft stora problem med drivlinorna är väl ingen hemlighet och det är ju bara så att det verkar som om dom har haft mer problem med det än andra. Om det inte bara är här uppe det varit så? tveksamt