Re: stor mot inte fullt så stor....
Postat: sön 01 nov 2009, 17:40
tror ni har kommit ifrån ämnet en aning?
Skog, Skogsmaskiner och Vänskap med skogsbilder och skogsbloggar allt på Skogsforum - Sveriges största renodlade skogssajt - Välkommen!
https://skogsforum.se/
Simba skrev:Helt rätt så har vi kommit in på (djupt) sidospår,men blir en väldigt intressant debatt detta så kanske Admin kan splitta denna tråd så vi kan fortsätta
Visst,gjorde ett ordentligt test våren -08,var en kalyta på 700m3 som skulle köras över en trädlös myr,ca 3 meter till skarp botten.
Började med max.last på 1710-an,dubbla Eco-OF,då försvann bakboggin
Men med ca 11-12 tons last så kunde man köra 2 gånger i varje spår.
Sen tog jag dit Valmeten,dubbla Eco-trac och med max last så "försvann" hans bakboggi oxå
Med halvt lass,ca 5 ton virke så kunde man oxå köra 2 gånger i samma spår,men om jag fortsatt att köra "moped" så hade nog bredden på myren tagit slut innan allt virke var ut
Om jag skäms för att ha kört sönder myren
Nähä,den blev utdikad och höglagd med grävmaskin så nu får naturen sköta föryngringen där ,samt att jag återigen blev påmind om att allt jag vet är att jag ingenting vet
jönsson84 skrev:tycker det är märkligt att 800 hjul inte blivit vanligare,jag skulle vilja ha en gallringsskotare med 800 hjul som skulle va typ max 2,70 bred=)
per-erik skrev:Varför bygger man inte maskiner, att användas i trängda situationer, som klarar att köra UPPEPÅ marken, oavsett förhållanden, men ändå med god lastförmåga?
/Per-Erik
per-erik skrev:Var lite ärlig nu: Var det inte så här du förhandlade med finansbolaget? Stående mitt på myren skickade du ett MMS till finansbolaget och erbjöd dem att köra maskinen in på fastmark mot skälig räntesänkning?