Skördare

911.4 vs 560c

98 inlägg 30813 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

deergreen  
#177600 Men tänk dig själv om du gallrar ett granbestånd, det stod några tallar på ett ställe så du gjorde en sulfathög. Några meter frammför den sulfathögen så tar du en rötgran, blir ju oerhört tråkig skotning om man inte backar ett par meter och lägger denna rötgran i sulfathögen.

Det vänstar bakhjulet ser man väl skapligt, men det högra ser man inte nå pga. kranen och dom dumma hörnstolparna på hytten. På Eco Logen är det andra hörnstolpar på hytten så där ser man bakhjulen bättre.

Också kranstyrkar och pendelarmarna tycker då jag är en stor fördel på Eco Logen, men smaken är som baken....

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

snubblaren  
#177604 Kanske är rätt opartisk körde en typ ny eco log på min praktik bytte bara 2 slangar, men hur mycket börjar de krångla när de närmar sig 8 000 timmar är det så att de håller ok eller är det så att bara de som går sönder klagar?

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

deergreen  
#177607 Jag vet inte jag... Men våran eco log har gått 16 000 timmear och det har väl inte vare nå märkvärdigt med fel, kran har sprucke på ett par ställen men vi har då inte lära kosta på de där med pendelarmarna något. Inte mer än bytt någon slang..

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

valmetmange  
#177664
deergreen skrev:Men tänk dig själv om du gallrar ett granbestånd, det stod några tallar på ett ställe så du gjorde en sulfathög. Några meter frammför den sulfathögen så tar du en rötgran, blir ju oerhört tråkig skotning om man inte backar ett par meter och lägger denna rötgran i sulfathögen.

Det vänstar bakhjulet ser man väl skapligt, men det högra ser man inte nå pga. kranen och dom dumma hörnstolparna på hytten. På Eco Logen är det andra hörnstolpar på hytten så där ser man bakhjulen bättre.

Också kranstyrkar och pendelarmarna tycker då jag är en stor fördel på Eco Logen, men smaken är som baken....

kan bli många backningar det på en dag.Det bör väl vara billigare att märka rötgranen med färgmärkningen så tar skotaren den med ändå han är ju alla fall billigare än skördarn!Kan tänkas att pendelarmarna är bra man tar sig ju fram som en 😈 och skotarföraren blir inte glad!

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#177681
deergreen skrev:Men tänk dig själv om du gallrar ett granbestånd, det stod några tallar på ett ställe så du gjorde en sulfathög. Några meter frammför den sulfathögen så tar du en rötgran, blir ju oerhört tråkig skotning om man inte backar ett par meter och lägger denna rötgran i sulfathögen.

Det vänstar bakhjulet ser man väl skapligt, men det högra ser man inte nå pga. kranen och dom dumma hörnstolparna på hytten. På Eco Logen är det andra hörnstolpar på hytten så där ser man bakhjulen bättre.

Också kranstyrkar och pendelarmarna tycker då jag är en stor fördel på Eco Logen, men smaken är som baken....


Ska man behöva dra en rötad gran några meter bakåt så får man garantert släpskador på kvarvarande träd. Sen tycker jag det ändå det är sällan det står 1 rötad gran utan det brukar vara flera runt omkring som också är rötskadat.
Använd färgmärkning så blir det bra.
Dessutom om man drar ett träd några meter bakåt bli dom pinnarna liggande snett över dom andra, vilket INTE uppskattas av skotaren.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

deergreen  
#177730 Du kan väl backa tillbaks innan du tilltar ner om det är en en/två bits gran. Sant att det oftast står fler men det var bara ett exempel på en gång man lära backa med skördaren...

Kör man skotare så är det då bättre med en lite "rugglig" stor hög än att det ligger 3 bitar för sig själv ett par meter framför en hög av samma sortiment. Ser det ut så så tappar man ju prod. på skotaren, det ska gå fort att lassa

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177774 Backar man har man gjort en miss i planeringen du ska sträva framåt ;)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

deergreen  
#177871 Det beror ju på hur man ser det.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).