Sida 2 av 7

Re: 911.4 vs 560c

Postat: ons 07 okt 2009, 21:41
av tantgron
För att få in lite nya vinklar så förslår jag att du även kolla upp priser på reservdelar och övriga serviceavgifter. Personligen så tycker jag att orginaldelarna från Valmet i Finland ibland är löjligt dyra, dock kan vi inte få tag i bättre servicemekaniker.

Ta ett tiotal vanliga delar som du tror dig behöva framöver, och be att få priser på dessa från båda tillverkarna.
Hur lång leveransväg har dina delar; vad utlovar dom för leveranstid?

Hur långt har du till närmaste servicepunkt?
Vad anser övriga entreprenörer om kvalitén på servicen på din ort?
Servicekostnader?

Reserdelsleveranser och service är A och O för mig (alla maskiner går sönder förr eller senare), men maskinmässigt så kommer du att bli nöjd oberoende av vilken maskin du väljer mellan dessa två.

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 00:59
av Lukas
mrme skrev:Skulle ja välja nån av dom båda skulle ja säga upp mej å byta jobb :wink:

har aldrig kört en ecolog men av dom båda vette väl tusan om ja inte hellre skulle välja en valmet å slippa dom nivilerande hjulen som mest troligt blir sämre om de lutar på en del. Mitt intryck av ecolog av vad andra verkar tycka så är de mer strul med dom men som sagt ja har aldrig haft eller kört nån.

Kapaciteten finns nog så de räcker för dom flesta i båda men ett stort plus verkar vara flerträdshanteringen som ser riktigt bra ut på ecologen. Valmet har ja hört har lite strul med sin, gäller väl kanske alla med 3 å 4hjulsdrift va vet jag.


Om pendelarmar inte är bra varför stelopererar vi inte fotlederna !!!!

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 02:15
av Golddigger
mrme skrev:

Körde så nå jävulst stenigt i går å snelut å där kan ja garantera att en valmet inte gått fram kan tillome gå så långt att är de nån som utmanar mej så betalar ja trailern å stillestånd om ni kan åka dom 1600 meter blivande grävväg. Men går ni bet så vill ja ha alla pengar 8)



När kommer trailern....

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 10:45
av Valmet 890
Golddigger skrev:
mrme skrev:

Körde så nå jävulst stenigt i går å snelut å där kan ja garantera att en valmet inte gått fram kan tillome gå så långt att är de nån som utmanar mej så betalar ja trailern å stillestånd om ni kan åka dom 1600 meter blivande grävväg. Men går ni bet så vill ja ha alla pengar 8)



När kommer trailern....


Ja nog kommer jag!!! Har du kört där med ponssen så nog garanterar jag att jag också kommer fram där.

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 16:50
av 495 xl
med risk för att hamna lite utanför ämnet här. Men när det gäller det här med pendelarmar vs tiltbar hytt så känner jag att jag måste citera en mycket rutinerad maskinförare. Han sa, om du går på skrå i en slänt inte fan springer du runt och lutar bara på huvudet, Du lutar ju hela kroppen rak. Ja det ligger ju en hel del logik i det. :mrgreen: den som fortfarande tvekar, Gå ut och hitta dig en slänt som lutar bra mycket. Ta sedan och försök gå på skrå i denna slänt med fötter och kropp i samma lutning som slänten, Det enda du får ha rakt är huvudet, Där sitter skillnaden. Nu lär jag nog förmodligen få fan för det här av alla valmet freaks, :surp: Men så ser jag på saken och jag kör maskiner både med och utan pendelarmar :wink:

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 21:15
av mrme
men nu jäklarns vaknade forumet när de började lukta pengar :grin: , är väl lite sent för utmaningen för grävaren har väl grävt en del men han klarade inte mer än halva vägen för de blev för stenigt. Han undrade hur ja hade tagit mig fram, är ju rätt bra styrning å den är rätt hög så en valmet hade tyvärr inte fixat de, vill inte vara stygg på er valmet grabbar å tjejer men de är bara saningen. Den maskinen kommer ju inte runt på en vändplan mycke mindre ta sej runt bland storstenar.

Ecologen vet ja tyvärr inte hur den styr men armarna lär ju göra underverk kan ja tänka mej,blir väl typ 1.20 eller nått i markfrigången.Den maskinen vore en väldigt kul upplevelse att köra i terängen

Den där obegåvade maskinföraren som går på skrå i en slänt har väl inte kört en skotere, förstår vad du troligtvis menar , är ju kanon att kunna gå i slänten å mata upp virket eller ner , till skotaren så slipper han köra upp å ner i den. Måste ju kunna gå att köra i rejäla snelutar med den kan ja tänka mej.

Har man tråkigt på jobbet en dag eller väntar på att repa aggregatet eller nått så kan man ju kasta i kull maskinen på vägen :grin:

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 21:20
av masterchief
Har för mig 5005an blir 1.60 under när man hissar den som värst....
Då är man inte kaxig när man rullar runt........ :lol:

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 21:32
av mrme
masterchief skrev:Har för mig 5005an blir 1.60 under när man hissar den som värst....
Då är man inte kaxig när man rullar runt........ :lol:



Måste kännas väldigt vingligt å konstigt där uppe?? 1.60 är hur högt som hellst :shock: Max upphissad å halka av en sten så killar då nog lite i magen

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 22:02
av masterchief
I princip är det bara bakpendlarna man nästan maxar när man kör uppåt...
Fast det är sällan jag har den helt plant, gillar att sitta stadigt i stolen.
Har krantillt så man är inte så tvungen att ha hytten eller maskin så horisontalt som valmet och Ecolog.

Re: 911.4 vs 560c

Postat: tor 08 okt 2009, 22:43
av 495 xl
mrme skrev:
Ecologen vet ja tyvärr inte hur den styr men armarna lär ju göra underverk kan ja tänka mej,blir väl typ 1.20 eller nått i markfrigången.Den maskinen vore en väldigt kul upplevelse att köra i terängen

Den där obegåvade maskinföraren som går på skrå i en slänt har väl inte kört en skotere, förstår vad du troligtvis menar , är ju kanon att kunna gå i slänten å mata upp virket eller ner , till skotaren så slipper han köra upp å ner i den. Måste ju kunna gå att köra i rejäla snelutar med den kan ja tänka mej.

Har man tråkigt på jobbet en dag eller väntar på att repa aggregatet eller nått så kan man ju kasta i kull maskinen på vägen :grin:


Ja det är ju det som är vitsen med att åka i slänterna för att underlätta för skotaren.

Det är ju klart att ska man tippa maskinen så föredrar man ju att göra det på vägen :lol: det är ju mycket enklare med bärgning där än att man ska göra det ute i skogen :mrgreen:

Re: 911.4 vs 560c

Postat: fre 09 okt 2009, 08:40
av mrme
495 xl skrev:
mrme skrev:
Ecologen vet ja tyvärr inte hur den styr men armarna lär ju göra underverk kan ja tänka mej,blir väl typ 1.20 eller nått i markfrigången.Den maskinen vore en väldigt kul upplevelse att köra i terängen

Den där obegåvade maskinföraren som går på skrå i en slänt har väl inte kört en skotere, förstår vad du troligtvis menar , är ju kanon att kunna gå i slänten å mata upp virket eller ner , till skotaren så slipper han köra upp å ner i den. Måste ju kunna gå att köra i rejäla snelutar med den kan ja tänka mej.

Har man tråkigt på jobbet en dag eller väntar på att repa aggregatet eller nått så kan man ju kasta i kull maskinen på vägen :grin:


Ja det är ju det som är vitsen med att åka i slänterna för att underlätta för skotaren.

Det är ju klart att ska man tippa maskinen så föredrar man ju att göra det på vägen :lol: det är ju mycket enklare med bärgning där än att man ska göra det ute i skogen :mrgreen:



tänkte mest de där dom gör på visning när dom kastar ikull en ecolog, kan nog vara lite kul

Re: 911.4 vs 560c

Postat: fre 09 okt 2009, 17:46
av 495 xl
mrme skrev:

tänkte mest de där dom gör på visning när dom kastar ikull en ecolog, kan nog vara lite kul


okej. tänkte du hade sett den där bilden när nån lyckats lägga i kull en 570 mitt på vägen.
:???:

Re: 911.4 vs 560c

Postat: fre 09 okt 2009, 18:01
av mrme
495 xl skrev:
mrme skrev:

tänkte mest de där dom gör på visning när dom kastar ikull en ecolog, kan nog vara lite kul


okej. tänkte du hade sett den där bilden när nån lyckats lägga i kull en 570 mitt på vägen.
:???:

[url][/url]

Den bilden har ja helt missat, men de mesta kan väl hända i en skogsmaskin

Re: 911.4 vs 560c

Postat: lör 10 okt 2009, 08:03
av Kenneth
De e nog den här bilden

Re: 911.4 vs 560c

Postat: lör 10 okt 2009, 20:49
av mrme
Kenneth skrev:De e nog den här bilden



Vet du hur de gick till, måste ju nästan ha gått sönder nått??

Ser att du kör 770 hur är den maskinen, har aldrig kört en så liten beståndsgående men är riktigt sugen på att köra en. Skulle tro att gallringarna blir riktigt fina med den storleken.

Nått ja gärna skulle vilja göra är att gallra med en liten skördare å skota ut med en liten skotare typ 810,F10.