Skördare

Logset monsterkran

12 inlägg 3505 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Logset monsterkran

AntonD  
#883983405kNm är ju sjukt mycket. Finns det någon hjulgående skördare med liknande lyftkraft?

På bild lillebror H325 med 325kNm

https://logset.fi/uutiset/new-logset-h- ... -released/

TS
Användarvisningsbild

Re: Logset monsterkran

skogsjan695xl  
#883990Stämmer modellnamnet på kran med lyftkraft då? Jag hittar inte att det står några specifikationer på din nya kranarna.
Även om jag misstänker att namnet stämmer med lyftkraft. Isf kommer den stora kran vara brutal.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
skogsjan695xl skrev:Stämmer modellnamnet på kran med lyftkraft då? Jag hittar inte att det står några specifikationer på din nya kranarna.
Även om jag misstänker att namnet stämmer med lyftkraft. Isf kommer den stora kran vara brutal.

Kommentarer mig själv. Såg ett inlägg på Instagram från Logset att namnet motsvarar lyftkraft.

Användarvisningsbild

AntonD  
#883994Jo brutto lyftkraft. 325 är väl redan den störst i klassen hjulgående? 405 måste ba brutal som tusan.

Här pratar dom mer om kranen. Hydraulisk paralellföring vilket ger stort rörelsemönster. Helt fria ovansidor så väl skyddade tuber och slang/rördragning.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#884011Eco Log 590 är ju en skördare med bra kranstyrka. Den lyfter 310 kNm enligt Eco Log:
https://ecologforestry.com/sv/produkter ... formation/

AKKAMAAN  
AntonD skrev:405kNm är ju sjukt mycket. Finns det någon hjulgående skördare med liknande lyftkraft?

Om något, så är det "lyftmoment" som avses. "Lyftkraft" blir det inte förrän man bestämmer ett viss utligg (armlängd) på kranen
405kNm ger teoretiskt ca 40 ton lyft kraft på 1 m utligg, och ca 10ton lyftkraft på 4 m utligg. 4 ton på 10 m utligg.

Vilken räckvidd har kranen?
Finns det tillräcklig motvikt i masinkroppen för att säkra stabiliteten? På en skördare finns säkert denna motvikt vid arbete i maskinens längdriktning, men knappast med kranen i 90 graders vinkel mot maskinens längdriktning (oavsett midjelås)
Nu går det ju att electroniskt begränsa lyftmomentet för utligg mellan "45"-90 graders vinkel. Skulle vara intressant att veta hur detta med stabilitets säkring är löst.
Värt att noter, dragkraften kranens utskjut kan också bidra till förlorad stabilitet

Användarvisningsbild

Pruppen  
#884033Varenda jäkel fattar vad som menas med lyftkraft.....

Jag sätter en femma på att logset har planer för ett as till maskin för dom delar av världen med lite större skog.

Användarvisningsbild

AntonD  
AKKAMAAN skrev:
AntonD skrev:405kNm är ju sjukt mycket. Finns det någon hjulgående skördare med liknande lyftkraft?

Om något, så är det "lyftmoment" som avses. "Lyftkraft" blir det inte förrän man bestämmer ett viss utligg (armlängd) på kranen
405kNm ger teoretiskt ca 40 ton lyft kraft på 1 m utligg, och ca 10ton lyftkraft på 4 m utligg. 4 ton på 10 m utligg.

Vilken räckvidd har kranen?
Finns det tillräcklig motvikt i masinkroppen för att säkra stabiliteten? På en skördare finns säkert denna motvikt vid arbete i maskinens längdriktning, men knappast med kranen i 90 graders vinkel mot maskinens längdriktning (oavsett midjelås)
Nu går det ju att electroniskt begränsa lyftmomentet för utligg mellan "45"-90 graders vinkel. Skulle vara intressant att veta hur detta med stabilitets säkring är löst.
Värt att noter, dragkraften kranens utskjut kan också bidra till förlorad stabilitet

Tack för din kunskap, lyftmoment*
jag har inga högskolepoäng

Nä en logset 12h står knappast kvar med 90* på kranen å 3ton i kranspetsen. Men det är ju rätt enkelt att styra dedär med mjukvara, Ponsse Scorpion drar in kranen när den är för nära tipp.

Syftet med monsterkranen lär ju vara som sagt typ LM10000 å en satsning på den amerikanska marknaden.

Som nämnts så ligger Bear å Ecolog på 310-320kNm å ingen tycker nog att de kranarna känns för klena i svensk skog?

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#884083Blir intressant till hösten då jag vet en som får en 12h med nya stora kran på.

Användarvisningsbild

Johan89  
#884100Finns någon hsm med 15m kran och 380knm

Användarvisningsbild

AntonD  
#884136Ja sedär!

TS
Användarvisningsbild

Sébastien  
#884722Version of 12h 3.3 with the new crâne

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).