Skördare

Valmet 901 bromsar.

6 inlägg 2295 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Valmet 901 bromsar.

Andree  
#875445Hej min bromspedal har inget motstånd och jag verkar heller inte få något tryck i bromsslangen när jag trycker in den. Förövrigt fungerar maskinen och den stannar när jag släpper gasen. Hur fungerar systemet i övrigt?

TS

Re: Valmet 901 bromsar.

AKKAMAAN  
#875454Är du alldeles ny på maskinen?
Har du en äldre maskin med kardanbroms eller en nyare med navbromsar?
901 hade tidigt ett bromssystem som enbart verkade med en skivbroms på kardanaxeln. Det var en fjäderbroms somfriläggdes med hydraultryck. Ombromspedalen behövde användas så dränerade den delar av hydraultrycket så att fjädern kunde ansätta bromsarna. En kardanbrom kan inte hålla maskinen i lutningr med kranen/aggregatet/stammen hängand vinkelrätt ut. Motstående hjul kunde då lätta från marken om differentialerna tillät hjuen med markkontakt att rulla nerför sluttningen och hjulen utan markkontakt kom att rotera i motsatt riktning. Detta gjorde att man var tvungena att kunna låsa in diff spärrarna. Nu kommer jag inte ihåg om dessa tidga modeller hade diffspärr med klokopplingar som lades i och ur eller om det var nån typ av diffbroms. De senare modellerna har dock elmanövrerade klokopplingar. Efter ett stort antal tillbud så ändrades bromssystemet till navbromsar (också fjäderbromsar) på varje hjul.
Här en LÄNK till en intrukstionsbok för den nyare modellen

Andree  
#875463Jag har haft den ett litet tag, det är den nyare varianten med bromsar i axlarna, är 6wd. men pedalen reagerar inte men den stannar och står still när man släppt gasen

TS

AKKAMAAN  
Andree skrev:Jag har haft den ett litet tag, det är den nyare varianten med bromsar i axlarna, är 6wd. men pedalen reagerar inte men den stannar och står still när man släppt gasen

Bra!
Att maskinen stannar när du släpper gasen är helt normalt och det är hydrostaten som ser till detta. Med en hydro så bromsar maskinen med samma kraft som den driver. Transmissionsdatorn känner av maskinens hasighet ochser till att hydrostaten bromsar in lagom mjukt. Har sjölv ingen praktisk erfarenhet av 901/911 så jag kan inte säga om bromspedelen ska ha något motstånd eller inte även om det är logiskt att den ska ett visst motstånd. Kan tyvärr heller inte hitta nån bromspedal på hydraulschemat.

Ge mig fullständigt modell nummer på basmaskinen samt tillverkningsnummer så ska jag forska lite bland några Valmet kontakter jag har

Andree  
#875479Maskinen är en Valmet 901 II 1996 eller 1997
Jag kan få fram produktionsnummer senare.

TS

Andree  
#875509Tillverkningsnummret är 1100

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).