Skördare

Knappscema och apteringslista Dasa 4.

7 inlägg 2089 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Knappscema och apteringslista Dasa 4.

Williamm  
#857747Hej!

Någon som vet hur man exporterar knappschema och apteringslista från datorn till usb?
På Dasa 4 echolog 560b, målet är att importera det på en 570b så att båda går lika dant. 570:in kommer från fastlandet så apteringslistan funkar inte och knapparna är annorlunda programmerade.
När 560:in riggades så var det en tekninker som gjorde det med sin dator men nu är det ju "bara" att kopiera över...

Någon tekniker på telefon sa att det går men ville att vi instalerade något program så han kunde se vad vi gjorde via internet, men efter att dem lagt en halv dag på att försöka koppla upp skördardatorn till internet med nätverkskabel via usb-ingången utan att lyckas tänkte jag se om jag inte kan försöka lösa grundproblemet i stället. Jag var ju lite dataintresserad innan jag började med motorsågar...

Men jag vet inte vad filerna heter eller var de bör ligga.

TS
Användarvisningsbild

Re: Knappscema och apteringslista Dasa 4.

Williamm  
#909785Det blev aldrig mycket bättre på den maskinen med den datorn.
För några veckor sedan så gick den sönder, datorn stänger av när an kört apteringen en stund, och när man startat om så går det bara att köra en halv minut så stänger den av igen.
Felsökningen då (som inte jag gjorde) sa att det var et moderkort i datorn som började gå sönder.
Pga orsaker så blev den inte en renoverad D4AU utan en beg dxPC med dasa 4 på.

De gick dock fortare för mig att läsa på och ringa till ecolog och fråga hur man gör än att vänta på en datatekniker, så nu är det mitt problem att få den nya att funka.

Fick det att funka i torsdags trodde jag.
Lyckades skapa nya förare och flytta över MAS o TGT filer från den gamla datan och Apt-fil från 560:in som har en dator där allt funkar som det ska.
Även automatik på gripknappen. Det lyckades jag inte få att funka på den nya men tänkte försöka mig på det senare när jag lärt mig lite mer.

Flyttade i fredags och började köra lite igår. Efter tre timmar började den bete sig exakt som den gamla datorn fast den startar om av sig självt.

Jag har två teorier, antingen så har maskinen ett fel och det var inget fel på den gamla datorn.
Eller så har den nya datorn programmeringar som inte stämmer. Och fyller upp arbetsminnet så den krachar.
(Eller så har vi fått en trasig dator, ytterst otroligt men man vet alldrig..)

När man starta den, så vill den uppdatera programvaran i CU, det har jag inte lyckat göra än men det gick att köra ändå.
När man öppnar maskinvariabler så varnar den för några värden som inte stämmer, men det går att köra ändå.
Och den försöker skicka in driftsuppföljningar, det behöver vi inte men jag glömde frågar hur man av-innstalerar det.
Allt det hade jag tänkt ringa och fråga hur man gör och fixa i nästa vecka.

Men nu när den börjat krångla börjar jag undra. Ska jag börja med att färdig konfigurera datorn fast det kanske är maskinen som det är fel på eller tvärt om. Vad är troligast?

Ps:
Ja, jag ska ringa tech-suport på måndag, men nu är det söndag.. Och det skadar ju inte att fråga/gnälla lite här...

TS

skogsintresse  
#909814Hej!
Slocknar datorn tvärt eller stängs den ner kontrollerat? Kanske att du har glapp i spänning till dator. Finns en ingång som triggar nedstängning.
Flytta knappar och mas filer kan man gör med backupp programmet. Spara backup och återställa backupp. Man kryssar det man vill lägga in.
// Joakim

Användarvisningsbild

Williamm  
skogsintresse skrev:Hej!
Slocknar datorn tvärt eller stängs den ner kontrollerat? Kanske att du har glapp i spänning till dator. Finns en ingång som triggar nedstängning.
Flytta knappar och mas filer kan man gör med backupp programmet. Spara backup och återställa backupp. Man kryssar det man vill lägga in.
// Joakim

Den stannar tvärt och startar upp igen av sig självt.
Om det är strömavbrott till datorn så borde den väl stanna även när man inte kör aggregatet och inte först när man apterar?

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#909816Jag kopierade mas & tgt filerna från mapparna till usb och la sen in dem i mapparna för mas och tgt på nya datorn

TS

skogsintresse  
#909817Tänkte om det är glapp eller en kortslutning till aggregatet som gör att datorn stängs ner. Alternativt varmgång kanske. Allt matas via Bu box. Har du manual? Elschema?

Användarvisningsbild

Williamm  
#909820Jag har dasa-boken för gamla datorn, och några elcheman över boxarna i aggregatet.
Jag ska kolla att Bu boxen inte lyser rött i morgon, var inte jag som körde när felet kom tillbaka.
Den gjorde samma för mig när jag precis installerat den, då var det antalet pulser för längd som var fel aggregatet har 600 datan var inställd på 650. Efter att jag fixat det så gick den som den skulle i ca två timmar, tycket det räckte för testkörning den dagen.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).