Skördare

Projekt Pendo Master

10 inlägg 2458 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Projekt Pendo Master

skogsjan695xl  
#843795 Ja som rubriken lyder är tanken att jag ska renovera upp en Pendo Master.
Srg Pendo Master tillverkning nr 1
Denna maskin har inte varit i drift sen 2009 så det finns endel att göra.
Det är ett långtids projekt så det kommer inte vara uppdateringen dagligen och kanske inte ens en gång i veckan. Detta är ett projekt som får ta den tid det tar. Det är inte lätt att få tiden att räcka till allt man vill alla gånger.
Planen med maskin.
Samtliga slangar alla bytas och fixas så det bit bättre dragning.
Byta alla 4 bromsklockor inkl slangar.
Tvätt och uppmålning/lackering
Montera i ett modernt styrsystem för aggregat och aptering.
Få på nått kul aggregat.
(Det satt ett Logmax 750 tidigare)
All el ska gås igenom och bytas där det finns behov.
På sikt ska hydrauliken byggas om med pumpar m.m för att få bättre flöde till allt. Men det är ett senare projekt.
Alla däck ska bytas.

$matches[2]

En kolv är nedmonterad för ompackning. Alla kolvar kommer att få sig en genomgång.

$matches[2]

Rengöring bakom kran mot ventilpaket, dammsugare är otroligt effektivt. Jag och sonen har fått bort det mesta här.

Lite övriga bilder på besten.
1715550581_20240512_195619.jpg
1715550581_20240512_195631.jpg
1715550581_20240512_195641.jpg

TS

Re: Projekt Pendo Master

Axl  
#843861 Kul! Det kanske finns lite hopp för skogsforum ändå.

Användarvisningsbild

Friis  
#843879 Har ein tilsvarande maskin som held på å få drift.
Friis

Axl  
#843901 Har du någon tidigare erfarenhet av pendo-maskiner eller varför blev det just en sån?

Användarvisningsbild

Friis  
#843905 Har ikkje noko tidlegare erfaring med pendo, men synes det var ein god pris på maskina, og eg ville ha ei Øsa basis maskin.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Axl skrev:Har du någon tidigare erfarenhet av pendo-maskiner eller varför blev det just en sån?

Har ingen erfarenhet alls av dessa maskiner. Men då jag gick i gymnasiet så var detta bland det grymmaste man kunde ha och jag vill mena på att dessa står sig bra även idag. Så man kan säga att det är lite av en dröm maskin detta.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#843907 Kul projekt! När du är klar kan du ge dig på en sådan här klenod också:
Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskördare

Bra kulturgärning👍

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Torbjörn Johnsen skrev:Kul projekt! När du är klar kan du ge dig på en sådan här klenod också:
Ny video & "the full story" om Tohr 987 S gallringsskördare

Bra kulturgärning👍

Min farbror håller faktiskt på att hjälpa en ny att göra iordning en gammal Thor skördare. Vilka han var med och byggde på 90talet oxå.

TS
Användarvisningsbild

Friis  
#855584 Hei, har du fått gjort meir med maskina?

Friis

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#855675 Projektet har stått still ett tag nu då det varit mycket med annat länge. Men planen är att börja greja lite till veckan med lite vatten läckage m.m. Packa om vridhus och byta slangar upp på kran är planen iaf. Sen får vi se vad som hinns med. Har ingen större panik att då ordning allt. Tanken är att det mesta ska vara kördugligt och ordning för nästa ösa träff i alfta.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).