Skördare

Lillebror FMG 0470 låg

4 inlägg 1221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lillebror FMG 0470 låg

träskogs-kalle  
#825156 Hej, har skaffat en lillebror med lillebror :)
Ser att det finns flera trådar med liknande ämnen..., men det borde då bara innebära att kunskapen är fördjupad hos dem som har en lillebror av modell FMG 0470.

Vilka dubbelkommandon är det för terrängstyrningen och för niveleringen?
Knappen framför rattstången som ska göra niveleringen automatisk, som någon nämnde i en annan tråd, finns den på alla 0470?
Vissa funktioner går i normal hastighet åt ena hållet, men slowmotion åt andra...är felet i boxarna eller i hydraulsystemet?
Vid vilken funktion som helst, så rycker det till i fällhuvudet, vad beror det på, var kommer den felsignalen ifrån...
Hej hopp



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror FMG 0470 låg

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825584 Hej! Om din maskin är som den var från början med Björk mätsystem, kattskallar och original knappsatser och om inget är ändrat så är det enligt bifogad bild.

Automatiskt nivellering finns normalt inte på Lillebror.

När det gäller hastigheten på kranfunktionerna så brukar det räcka med att vrida max och min ställskruvarna på IPS boxarna fram och tillbaka ett halvt varv, så brukar det rätta till sig.
1704556113_20240106_163713.jpg

Maskinen har avlastat konstanttryck. Så när ingen funktion är påverkad är trycket 20 bar. När någon funktion aktiveras stiger trycket till 210 bar. Det är det aggregatet känner av, så det är därför det rycker till.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror FMG 0470 låg

träskogs-kalle  
#826084 Hej igen..
Nej det är inte original förstår jag, denna är utrustad med minispakar och paletterna ser helt annorlunda ut. När vi just köpt maskinen så fungerade allt normalt, den gick jättefint och var i absolut bästa skick med anledning av ålder och hänsyn taget till att det ändå var en hobbymaskin till "bonnaskogen".
Då var jag väl orienterad med de olika funktionerna, men minnet har "tryt"...
Jag får testa mig fram när den är igång igen.

Det med knappen för automatik på nivelering läste jag i en annan tråd här på forumet, att det framför rattstången skulle finnas en knapp till det, har inte letat efter den på min.

En sådan maskin ska gå regelbundet för att hållas igång, men denna fick för långa perioder av stillastående. Det primära felet som nu gör att den står still är att vi fått bränsle i motoroljan, jag började med att byta handpumpen och trodde att det var avhjälpt, men nu var det samma sak igen. Så nu har jag förberett för att plocka ned fördelarpumpen då det är nästa enda ställe där det är möjligt för bränslet att läcka igenom. Men med rådande utomhustemperatur så är meka det sista förslaget som faller en på läppen 🥶

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror FMG 0470 låg

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826244 Jag hade också diesel i motoroljan på min maskin förra året. Det var axeltätningen på insprutningspumpen som behövde bytas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).