Skördare

Ponsse Dual?

33 inlägg 15317 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#51016
Solo skrev:Står du?.........Då är det kanske inte så dumt me en kombimaskin ändå!


Ne då...men skotar tillfällig efter en 1470 vars skotare går 3 skift o de ändå halkat efter 8) Sen blire lite Glallring/kanträtning på knappa 1000Fub och sen vidare till Ekhuggning me risskotning till de...så nån månad till roar ja mig väl...men har haft stora funderingar på att skaffa klipp till henne:/ Här just finns ingen marknad för de...än!!! men de måste komma... och EU beten har juh högre karv på sig så hoppas på de framöver... man är juh inte så kräsen på jobb.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#51019 Verkar va lite "öken",men körning är väl bättre än att stå.
Ja vill helst ha klena avverkningar, då får man hugga mer än man skotar=bättre ersättning
500 papp i ställningen vid kojan är ju ingen höjdare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

GremoNiclas  
#51256 Dom har väl haft problem med kranarna. Vill spricka och gå av. :???:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51278 njae, inte i kranen eller ramen blir det spricker, tycker dock det verkar som om cylindrarna verkar dåligt svetsade dock, bytt en del om man säger så, tex alla vridcylindrar, iof gått över 13000 timmar nu.Men som nåra skrev innan, mkt maaskin till det aggregatet, ett h60 hade varit intressant att testa på, kör buffalon bör jag säga.Stora nackdelen som jag tycker e att man inte har nån vidare räckvidd precis bakom sig jämfört med vanlig skördare+ att fått för mig att man gör av med lite mer kedjor då man inte ser var man stoppar ner aggregattet, förutom vid sidorna då förstås. Men som skotare tycker jag det e en kanonmaskin, lite låg frigång kanske, men det vill man väl alltid ha lite högre:)
än så länge rullar det här, men det ser inte ut att bli ljusare tider tycker jag, så har nån lite mkt att göra i sydöstra hörnet av landet så hör gärna av er:))

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51282 tja per

hoppas det går bra för dig, skickade ett pm, men tror inte det gick så bra:) Du håller ju till i samma trakter som jag:)
Har du för mkt pinnar att hålla reda på kan du alltid skicka över lite:):) är nåra mil ovanför kalmar just nu, blir långa resor:):)
men så länge deet finns att göra här nere ska man inte klaga,

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51327 Har fått för mig att de är lite sämre att risa i vägarna med? Som jag fattar så går det ju som bäst i slutavverkning att upparbeta på sidan.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#51406 Du har rätt, grotanpassad avverkning funkar mycket bra med Dualerna

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#51801
weilan skrev:tja per

hoppas det går bra för dig, skickade ett pm, men tror inte det gick så bra:) Du håller ju till i samma trakter som jag:)
Har du för mkt pinnar att hålla reda på kan du alltid skicka över lite:):) är nåra mil ovanför kalmar just nu, blir långa resor:):)
men så länge deet finns att göra här nere ska man inte klaga,

Hm tro nog du får skicka över lite till mig. Hade lite och göra men allt skulle göra över en natt:( Ena huggningen fick den som kom först pga av tjälen. och stoppet på Södra gör att ja inte för hugga mer...utan bara skota och de tar snart slut. Sen vet i fan. hm en klipp kanske...eller lite 95oktan och en Solsticka. =((

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52288 Nån som kört Wisent dualen här inne o kan berätta lite om den, tex diesel förbrukning, smidighet, om den e det? buffalo e inte det:) men kan ju ha boggielyft på wisenten, likaså styrka vid genommatning av träd, gärna nån som kört både och, lr om det går nån maskin i sydöstra sverige man kan kolla lite på

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

ösa250  
#52383 hur många dualer går det i svergie?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#52385 I mitt närområde vet jag av 7 Dualer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

bäckström  
#54020 skulle vilja ha tag i någon som kör dual i förstagallring i närheten av mig. Undrar om det går och hur det går? gallringskvalité och produktion och priser? Funderar på ett sådant system istället för att köpa en till maskin.
Har haft en Scorpion TDI miniskotare med Keto aggregat och kört på samma sätt som Ponsse. Tyckte att det gick bra men den var ju liten och instabil, och framförallt väldigt dålig på att fungera flera timmar i streck.
Maskinsystemet är bra när man kör färdigt med samma maskin.
En fördel med scorpionen var att boggien var skjutbar.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54931 Hur ligger buffalodual till produktionsmässigt som skördare i sav och gallring? Har hört att dom ska vara 85% skördare och 100%skotare jämfört mot traditionella maskiner

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54953 95% skördare och 110% skotare har jag hört. :D

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55039 Tycker själv att den ligger på ca 90-95% skördare och som skotare är den ju som vilken skotare som helst, men med en grymt stark kran. Är nog inget man bör släppa in i förstagallring då den blir lite lång framåt och det är sensamt och plocka träd framför hjulen och upparbeta dom där. Sen är väl skillnaden mellan Wisent och Buffalo inte jättestor. Går nog inget bättre i första gallring med Wisenten heller

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).