Skördare

Valmet VBU-320 load system och format RAM

3 inlägg 4423 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild
Användarvisningsbild

Valmet VBU-320 load system och format RAM

Pöllö  
1693385384_2.jpg

1693385381_1.jpg

Hej,

Kanske finns det någon här som sitter på något bra förslag.

Har en 901 S2 med lite nyare aggregat och kran.
Till detta är det då installerat en VBU 320 som nu står och dubbelblinkar orange och röd.
VBU styr bara aggregatet, maskin och kran kan köras utan denna då det sitter IPS boxar under stolen.

Det började efter någon månads stillestånd, terman får inte upp val av förare och VBUn dubbelblinkar.
Kopplar upp mig med RS232 och ett terminalprogram och gör en formatering.
Dubbelblink slutar och VBU320 hoppar igång igen efter att jag ställt in ny förare och aggregat i terman.
Dagen efter är det samma problem, då öppnas VBUn upp och konstaterar att batteriet har 0 spänning.
Nytt batteri av exakt samma model löds på och kretskortet får ström efter mätning.
Men samma problem, då formaterar jag igen men det hjälper inte.

Blir lite rådvillig och provar alternativet load program, här tror jag att jag råkar rensa befintliga programvaran.
(allt detta görs i terminalfönstret, inte med Maxiloadman)
Provar även alternativet load RAM, sen format, ingen framgång. Provar alla alternativ, new magic etc.
Efter test funktion och läs av error får jag upp följande error(s):
Trap address: 000013CA, vector: C008
Error 04: Address error
Error 08: Extern reset
Error 0A: RAM system not formated

Efter en restart visar den bara error 04, efter test funktion visar den alla 3 errors ovan igen.

Någon som har någon aning vad dem kan bero på?

Var över till komatsu som anslöt sig med loadman och formaterade men den fortsätter dubbelblinka.
Vi provade ett par gånger men den fortsätter dubbelblinka, funktionstest av loadman säger dock något i stil med "test ok".
Vi laddade dock inte upp .vbu programmet igen.

Kopplade tillbaka VBUn i maskinen men dubbelblinkar fortfarande och samma errors, val av förare kommer inte upp.

Jag har tillgång till VBU filen som jag hade velat prova läsa in på nytt men får den inte till VBUn.
Provat med X Y och Z modem samt kermit seriell/RS232 överföring.

Vet någon vad för protokol loadman använder för överföring av .vbu filen? när man gör en "load system"`?
Eller sitter någon rentav med loadman programmet?

Hälsningar, Olof

TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet VBU-320 load system och format RAM

mdw418  
#882996I know this is an old topic. But... Have you measured the current draw from the backup battery?

Användarvisningsbild

Re: Valmet VBU-320 load system och format RAM

Pöllö  
#883018Yes it and it was out of power. Changed the battery and it was ok. Problem for me was i did not understand it was OK, while connected over serial after changing battery and formated the prompt was just spotting out different characters in the screen like in a loop. I thought it was an error behaviour so sended it so a company for check. Turned out this stage where its spotting out characters on the screen is the normal working behaviour. And one of the LED on the vbu was fried and not working also giving me some false indications. Its all good now.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).