Skördare

Rottne 2002 problem med motor.

34 inlägg 12105 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild

Rottne 2002 problem med motor.

skogsögge  
#805610Hej! Vi har en Rottne 2002 årsmodell 1996 (Iveco motor) på gården. Haft problem under en längre tid med att den tappar kraft efter ca 10min körning. Framförallt när man kör aggregatet. Inledningsvis börjar man höra att motorn börjar gå ojämnt och tappa varv sedan lägger motorn av. Går ofta inte att starta motorn efter. Lösningen blir att öppna luftningsskruvarna och låta den elektriska bränslepumpen bygga upp tryck igen. Då startar den ofta direkt. Jag misstänker att det är något fel på bränsletillförseln. Det samlas också rostfärgat slam i bränslepumpen vilket sannolikt kommer från tanken. (Sannolikt alger i tanken)
Någon som har erfarenhet av liknande problem och vart man ska börja felsöka/åtgärda?
Tack på förhand!
Mvh Elias 😀

TS

Re: Rottne 2002 problem med motor.

AKKAMAAN  
skogsögge skrev:Hej! Vi har en Rottne 2002 årsmodell 1996 (Iveco motor) på gården. Haft problem under en längre tid med att den tappar kraft efter ca 10min körning. Framförallt när man kör aggregatet. Inledningsvis börjar man höra att motorn börjar gå ojämnt och tappa varv sedan lägger motorn av. Går ofta inte att starta motorn efter. Lösningen blir att öppna luftningsskruvarna och låta den elektriska bränslepumpen bygga upp tryck igen. Då startar den ofta direkt. Jag misstänker att det är något fel på bränsletillförseln. Det samlas också rostfärgat slam i bränslepumpen vilket sannolikt kommer från tanken. (Sannolikt alger i tanken)
Någon som har erfarenhet av liknande problem och vart man ska börja felsöka/åtgärda?
Tack på förhand!
Mvh Elias 😀

Du har ju redan tipsat om vad som kan vara problemet. Börja med att rengöra tanken, bränsleledningarna ända fram till den elektriska matarpumpen

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#805644Om du inte redan gjort det så stäng kranwn mellan tankarna och använd bara den bakre.
Men den åker du nog på att rengöra ändå.

skogsögge  
#805708Tack så mycket för snabba svar! Ska börja med att titta på det! Trevlig sommar! Återkommer när vi prövat detta!
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#805806Passa även på och gå igenom hela bränslesystemet om Ni ändå rengör tanken, liksom att byta till nya filter samt kolla membran och packningar. Bränsleledningar kan man blåsa rena med tryckluft. 🚜

skogsögge  
#807201Hej! Tack så mycket för tips!
Nu har det uppstått ett nytt problem, när jag hade tändningen på för att kontrollera matarpumpens funktion stängdes allt helt plötsligt av. Händer ingenting när man vrider på nyckeln. Laddar upp batterierna men endast radio och belysning i hytt funkar. När man vrider nyckeln händer ingenting. Kollat säkringar och bytt de som verkar trasiga. Någon som har tips på vad som kan va fel?
Mvh Elias

TS

skogsögge  
#807210En fråga till här! Finns det några mer säkringar/huvudsäkring som kan ha gått förutom de som sitter höger sida hytten vid datorerna?
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

bodaedet  
#807227Är det samma som på 2004, kan det sitta stora bladsäkringar vid huvudbrytaren

skogsögge  
#807235Perfekt! Ska kolla på det!
Mvh Elias

TS

skogsögge  
#807297Tog lite bilder! Är detta samma huvudbrytare som på 2004? Var skulle säkringarna sitta isåfall?
Upptäckte att en jordkabel hängde löst från hytten. Någon som vet var denna ska anslutna?
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

bodaedet  
#807301Har för mig att säkringarna satt bakom brytaren. Kolla runt i motorutrymmet, borde sitta huvudsäkringar nånstans.
Flätan ska sitta nånstans i ramen troligtvis

skogsögge  
#807338Tack för info!
Uppdatering!
Nu är problemet löst! Missat en säkring i dörrpanelen. Efter byte av säkring startade den direkt! Så nu är det dags att åtgärda det första problemet! Efter 20min körning började motorn gå dåligt och tappa varv. Stängde av motorn och kontrollerade trycket när jag öppnade luftskruvarna. Inget tryck alls. Öppnade pumpen och kontrollerade. Den var varm och pumpad med ett mycket lågt tryck. Bränslet ser rent ut! Så slutsatsen är att prova att byta bränslepump! Ska pröva detta och återkommer! Tack för hjälpen!
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#807345Kan vara ett filter i pumpen som är täppt av mög . Kolla om det går att ta loss ena gaveln , kan sitta med bajonettfäste som vrids loss.

Amatörhuggare 62  
#807381Är det 12 volt eller 24 volts start ?? För då har du säkringar i batterilådan, på omkopplarn till 24 voltsstarten. Rejäla bladsäkringar. Och nere i ramen,bakom huvudbrytarn du har på bild. Nere under slangarna å bös å skit. Har du en säkringsdosa, med bladsäkringar. Sitter mycket dumt. Gjort som för problem. Med Ärj å fukt. Längdmätni g å datorn brukar gå över den säkringslåda. Titta efter skruvar,utom chassit. Så vet du var du ska leta. Många flyttar upp den. För å slippa elände. Matarpumpen sitter i ramen, vänster. Om du står bakom. (Om motor är Iveco) dom är förslitningsdetalj. Vanligt å byta.
Lycka till .

Användarvisningsbild

Pe30tr  
skogsögge skrev:Hej! Vi har en Rottne 2002 årsmodell 1996 (Iveco motor) på gården. Haft problem under en längre tid med att den tappar kraft efter ca 10min körning. Framförallt när man kör aggregatet. Inledningsvis börjar man höra att motorn börjar gå ojämnt och tappa varv sedan lägger motorn av. Går ofta inte att starta motorn efter. Lösningen blir att öppna luftningsskruvarna och låta den elektriska bränslepumpen bygga upp tryck igen. Då startar den ofta direkt. Jag misstänker att det är något fel på bränsletillförseln. Det samlas också rostfärgat slam i bränslepumpen vilket sannolikt kommer från tanken. (Sannolikt alger i tanken)
Tack på förhand!
Mvh Elias 😀

Hello, I have a problem with Rottne 2004 with the hydraulics. I don't know what to do next.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).