Skördare

Ösa super eva

19 inlägg 6940 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Ösa super eva

Vingö24  
#804714Hej
Behöver en grundkurs i hur en ösa 250 super eva fungerar
Vi håller på att sätta igång en gammal super eva och behöver vägledning
Vi har startat den och fått igång kranhydrauliken
Styrning verkar funka, men vi får inte maskinen att röras.
De kan ju vara så att vi inte vet hur man får maskinen framåt
Finns det någon som har instruktionsbok och verkstadshandbok, har även läst på forumet att det är någon som utbildat maskinförare och reparatörer som är aktiv på forumet
Steget från en ösa bamse till en super eva är ett litet steg för mänskligheten, men stort för den som använt en bamse
Tackar på förhand för hjälp

TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa super eva

Ove Lindberg  
#804730Hejsvejs
Kanske du får vägledning av Eddy Grängstedt i Grythyttan. Han hade en sån på 1990 talet.

AKKAMAAN  
Vingö24 skrev:Behöver en grundkurs i hur en ösa 250 super eva fungerar

Du har ett stort berg att bestiga vad gäller kunskap om ÖSA 250 och ÖSA 250 Super-Eva, speciellt om du är helt utan erfarenhet av lite mera avancerad elektronik och hydraulik. Du måste kunna läsa och förstå grunderna i el- och hydraul-scheman
Tror inte du kan får en "grundkurs" men vi kan säkert räta ut en del frågetecken till utropstecken. Jag har jobbat mycket med 250 skotarversionen. men har även hygglig erfarenhet av Super-Eva'n.

Vad gäller hydrostatdriften så är den på Super-Eva'n i det närmaste identisk med ÖSA 250 skotare.
Allt vad gäller styrningen av hydrostaten är elektroniskt. Det interna i hydrostaten är hydrauliskt
Du behöver en multimeter och en uppsättning tryckmätare till att börja med

Finns det någon som har instruktionsbok och verkstadshandbok,

Det finns ingen specifik instruktionsbok för Super-Eva att tillgå på nätet. Men för skotaren har jag allt vad som finns tillgängligt. Mycket av det är identiskt med Super-Eva LÄNK
Jag har många uppladdade utbildningsdokument som jag producerat själv så det får du använda "på egen risk" hahahaha

har även läst på forumet att det är någon som utbildat maskinförare och reparatörer som är aktiv på forumet

Jag har nästan 15 års erfarenhet av ÖSA 250 skotare och ca 7 år med Super-Eva. Har jobbat med utbildning på båda

För att komma någon vart med hjälp så måste du kunna identifiera en hel del olika komponenter på maskinen.

Jag vill också att du besvarar följande frågor:
1. Hur levererades maskinen till dig? Kunde den köras av en trailer med egen funktion eller fick den bogseras av trailern?
2. Vilket serienummer har maskinen? Viktigt för att kunna försöka fastställa ett tillverkningsdatum? Borde vara efter 1988-ish...
3. Vilken typ av apteringsdator har maskinen?
4. Har maskinen minispakar och knapp-palletter?
5. Är det kranstyrning med IPS boxar?
6.Vad är det för aggregat på maskinen?
7. Vad är det för kran på maskinen?

MVH
Per A

alias  
Vingö24 skrev:Hej
Behöver en grundkurs i hur en ösa 250 super eva fungerar
Vi håller på att sätta igång en gammal super eva och behöver vägledning
Vi har startat den och fått igång kranhydrauliken
Styrning verkar funka, men vi får inte maskinen att röras.
Finns det någon som har instruktionsbok och verkstadshandbok, har även läst på forumet att det är någon som utbildat maskinförare och reparatörer som är aktiv på forumet
Steget från en ösa bamse till en super eva är ett litet steg för mänskligheten, men stort för den som använt en bamse
Tackar på förhand för hjälp

Kontrollfråga innan ni påbörjar felsökning av hydrostaten;

Det finns ingen risk att färd- eller parkeringsbromsen ligger an?

Har tyvärr ingen koll på hur dessa är konstruerade på 250:n, då jag endast kört 678 - och den modellen gick tyvärr ofta att köra med parkeringsbromsen aktiverad.

MVH
Alias

AKKAMAAN  
alias skrev:
Kontrollfråga innan ni påbörjar felsökning av hydrostaten;

Det finns ingen risk att färd- eller parkeringsbromsen ligger an?

Har tyvärr ingen koll på hur dessa är konstruerade på 250:n, då jag endast kört 678 - och den modellen gick tyvärr ofta att köra med parkeringsbromsen aktiverad.

MVH
Alias

Visst är din fråga relevant, skulle förstås ha ställt den själv.
Om diesel motorn belastas när man lägger i växeln framåt/bakåt så är det tecken på att hydrostaten åtminstone försöker.
Är det några relän som klickar i elcentralen när man lägger i växel ramåt/bakåt?
Vrid ner potentiometern till noll på fönsterpanelen. Lägg ur effektregleringen (växlingsautomatiken). Det är en knapp med ett kugghjul. Vrid försiktigt upp potentiometern. Försöker maskinen röra sig alt belastas dieselmotorn?

MVH
Per A

Användarvisningsbild

Vingö24  
#804738Jag tackar för allt intresse att hjälpa till att få fart på super Evan
Maskinen har startats upp på platsen där den stått ett antal år, den användes till en gallring på platsen, där den ställdes undan.
Då jag är på plats så skall jag besvara de frågor som ställdes om maskinen, så all data om den blir rätt på en gång, men det lär vara en tidig maskin
Jag har hållit på en del med både el och hydraulik men fullärd lär man aldrig bli och har både multimeter och ett gäng tryckmätare och goda kamrater med gott kunnande
Jag återkommer med svar på frågorna och tackar än en gång för vissa intresse

TS
Användarvisningsbild

Vingö24  
#804792Då kommer det lite uppgifter på ösa superevan
Ösa 250
Tillverkningsnr. 3797
Kran FMG 170E
Kran vridhus 170E tillv.nr. 140 år 90
Kranbom FMG170E tillv.nr. 1138 år 90
Kran utskjut FMG D7E tillv.nr. 1215 år 90
Aggregat 746B
Dator DAPT 517
Det är palettbord med minispakar
På fråga 5 om kranstyrning med ipsboxar vet jag inte vad jag skall svara
Mvh

TS

AKKAMAAN  
Vingö24 skrev:Det är palettbord med minispakar
På fråga 5 om kranstyrning med ipsboxar vet jag inte vad jag skall svara

Detta är en IPS box för kranstyrningen. Det ska då sitta två såna inne i hytten.
Mitt syfte med mina frågor är att få klart för mig om din maskin är i någorlunda originalskick.
Och det verkar det vara än så länge.
Antar att du har en liten skålformad joystick på den ena paletten för terrängstyrning samt krantilt?!
Har försökt hjälpa de som har maskiner som blivit ombyggda och/eller felaktigt reparerade och det är nästan omöjligt att felsöka om inte dokumentationen stämmer överens någorlunda...

1687980605_ips_med_ramp_funktion.jpg

Användarvisningsbild

Vingö24  
#805220Här kommer data på IPS boxarna

Nr. 1.
Monsun-Tison
IPS 302-243
S 91223627-07
LEV.V 704

Nr. 2.
Monsun-Tison
IPS 302-243
S91223627-07
LEV.V 705

TS
Användarvisningsbild

Vingö24  
#805308Så här ser palettborden ut på evan

TS

AKKAMAAN  
#805376OK bra, då vet vi att vi har att göra med en maskin som är i någorlunda orignalskick...
Vad gäller framdrivningen så ska vi relatera till el- och hydraulsystemet på skotarversionen då de är i princip identiskt lika på båda maskinetyperna.
Här har du en LÄNK till all tillgänglig dokumentation på ÖSA 250 skotare. (Har inte hittat någon dokumentation för SuperEva uppladdad på nätet)

Vi börja med att testa några el-funktioner. Maskinen är ju utrustad med hydrostatisk framdrivning och steglös automatisk växling. Växlingen är effektreglerad vilket innebär att om körmotståndet öker så växlar maskinen ner om det aktuella motorvarvtalet tenderar att sjunka pga av den ökade belastningen. Denna effektreglerade växlingsautomatik går att lägga ur och då är föraren "effektreglerare" genom att reglera hastigheten med denne lilla ratten, "potentiometern", på fönsterpanelen. Vid denna manuella körning så drar maskinen så fort körriktning väljs. Därför skall potentiometern alltid vara helt nervriden moturs till botten INNAN man väljer körriktning. Att normal köra med automatiken urlagd är absolut olämpligt. Denna funktion finns mera för felsökning och i fall elektroniken sllutar att fungera.
Dett´finns två centrala delar för denna kör-automatik, en elektronikbox och en varvtalsgivare som sitter mot svänhjulet och "räknar kuggar" på start-kransen. När man lägger ur körningsautomatiken (effektregleringen) så det i princip denna varvtalsgivare som frånkopplas. Om effektregleringen är inkopplad så MÅSTE varvtalsgivaren fungera.

Alla styrelektonik finns under främre sidopanelen. Det finns två kretskort med ett flertal relaän, Det vänstra kretskortet kallas "Centralkort-et" och det till höger kallas "EF-kortet". Alla styrrelän till hydrostaten sitterpå EF-kortet och det finns där två typer av relän, 3-poliga och 4 poliga.
Sen har vi hjärnan och elektroniken för effektregleringen i en aluminiumbox som kallas "styrförstärkare" som sitter nedanör den långa "säkringsraden" och "skruvplinten"

Det är två knappar och en "ratt" som ska ställas i rätt position. -

Effekreglering ska vara påslagen. Det är knappen med kugghjulet på rattpanelen. Tryck ner "kugghjulet"

Trelägesknappen för parkeringsbroms skall vara i "automatik-läge". Det är knappen längst till vänster på fönsterpanelen. Tryck ner den delen av knappen som är närmast fönstret.

Ratten/potentiometern på fönsterpanelen skall vara ställd på MAX hastighet. Vrid medurs så långt det går.

Fråga 1. Med dieselmotorn på tomgångsvarvtal typ 600-800 rpm, är det några relän som klickar när du väljer körriktning framåt och bakåt med knappen på handtaget till höger när du sitter vänd mot ratten?
Fråga 2. Samma fråga fast med körpedalen på golvet när du sitter vänd mot kranen?

Fråga 3. Upprepa fråga 1 och 2, välj körriktning, med dieselmotors varvtal långsamt ökande till ca 1200 rpm. Är det något av reläna R23 eller R24 som klickar när varvtalet ökar förbi 1050-1100 rpm?

Om inga av frågorna ovan besvaras med JA så vrider du ner potentiometern motsols till den tar stopp på MIN. Sedan lägger du UR automatiken/effektregleringen. Välj körriktning /fram/back. Vrid långsamt upp potentometern upp tills maskinen eventuellt rör sig. Om maskinen rör sig så har vi ett möjligt fel med varvtalsgivaren Här en felsökningsinstruktion för den LÄNK

Användarvisningsbild

Vingö24  
#805386Effektregleringen på kugghjul
P.broms i autoläge
Potensiometer max medurs
Motor tomgång
Körknapp vid elcentral
Fram R30 drar vid gaspådrag drar även R24
Back R30 drar vid gaspådrag drar även R23
Vänd mot kran
Finns det bara höger pallet att köra på
Fram mot kran drar R30,R42,R41 vid gas R24
Bak mot boggi drar R30,R42,R43,R41vid gasR23

Effektreglering av, potensiometer min. körriktning fram eller bak
Maskinen rör sig ej då man ökar potensiometer

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#805396I vintras gav driften upp i en backe då sonen skotade, Valmet 828.
Felsökning av det ena och det andra och en djupdykning i manualen.
Till slut drog sonen hårt i bromspedalen.
Ett knäppljud hördes och pedalen lyfte ett par cm och maskin rörde sig igen.
En gång med ett enkelt fel men stor inverkan.

AKKAMAAN  
Vingö24 skrev:Effektregleringen på kugghjul
P.broms i autoläge
Potensiometer max medurs
Motor tomgång
Körknapp vid elcentral
Fram R30 drar vid gaspådrag drar även R24
Back R30 drar vid gaspådrag drar även R23
Vänd mot kran
Finns det bara höger pallet att köra på
Fram mot kran drar R30,R42,R41 vid gas R24
Bak mot boggi drar R30,R42,R43,R41vid gasR23

Effektreglering av, potensiometer min. körriktning fram eller bak
Maskinen rör sig ej då man ökar potensiometer

Bra jobbat...
Då ska vi avsluta felsökningen på elsystemet med att mäta strömstyrkan, styrströmmen, som via R23 och R24 påverkar magnetventilerna på hydrostatpumpen. Där ska det vara en variabel strömstyrka (PWM) på. I instruktionen för kontroll av styrförstärkaren under punkt 2 så finns instruktion hur denna strömstyrka skall mätas. Dieselmotorn avslagen men tändningen påslagen. Glassäkringen på 1.6 A som nämns sitter på EF-kortet. Mätområde 1A DC på multimetern. Beroende på potentiometerns position så ska du mäta upp 160mA till 650 mA.
Om du har den strömstyrkan för fram och back så ska vi övergå till hydraulsystemet.

Då ska vi testa matartrycket till hydrostaten. Matartrycket är det tryck som bland annat verker som servotryck för regleringen av Hydrostatpumpen och hydrostatmotorn. Matartrycket ska vara 18 bar +/-1 bar. LÄNK till instruktion. Använd en 0-25 bar upp till 0-60 bar manometer vad som du har tillgång till. Observera att instruktionen är gjord för skotare upp till serienummer 3349. Från och med 3350 så sitter tryckuttaget på "EHC-listen" vilket innebra att man använder matartrycket även som pilottryck för kranens EHC system. Huruvida det ligger till på din SuperEva kan jag inte svara på då det inte är samma serie på maskinernas tillverkningsnummer. Sen kan du alltid mäta matartrycket via det två tryckuttagen för hydrostatens drivtryck, de grova slangarna mella pump och motor. Men då för du absolut inte mäta om det finns risk för att maskinen kan driva. Neutralläge och nedvriden potentiometer är att rekommendera vid live tryckmätningar. Annars riskerar du skada manometern.

Användarvisningsbild

machonisti  
AKKAMAAN skrev: Annars riskerar du skada manometern.

Tryckpikar?
Eller vad skadar mätaren?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).