Skördare

Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

5 inlägg 3058 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

Fredrik Reuter  
#801867 Lagom till Swedish Forestry Expo nästa vecka så släpper idag skogsmaskinstillverkaren Komatsu med säte i Umeå en ny skördare. Det handlar om en åttahjulig Komatsu 951 som därigenom får beteckningen Komatsu 951XC. Detta blir den tredje åttahjuliga skördaren som Komatsu släpper då de tidigare haft 901XC och 931XC. Komatsu lovar att den nya 8WD skördaren blir mer kompakt än den sexhjuliga 951, samtidigt har företaget också uppdaterat vissa andra delar på skördaren.

Komatsu 951XC är en renodlad skördare för slutavverkning. Det är också Komatsus största slutavverkningsskördare med direkta konkurrenter som Rottne H21, John Deere 1470, Eco Log 590, Logset 12H, Ponsse Bear med flera. Anledningen att Komatsu nu släpper en åttahjulig version är enligt dem själva att de nu kan erbjuda kunder inom alla segment en skördare som hanterar brant terräng men även blöta områden på ett bra sätt. Komatsu 951XC har tagits fram för att fungera optimalt med Komatsus skördaraggregat C164.

Dragkraften i Komatsu 951XC har ökat med ca 9 % jämfört med 951 och levererar nu max 242 kN. Det kan vara en klassledande siffra då ex. Rottne H21, Logset 12H och Ponsse Bear har en max dragkraft om 230 kN. 951XC ska ha ungefär samma yttermått som 931XC. Med kraften som finns i 951 säger Komatsu att detta gör skördaren unik i det faktum att den är kompakt men ändå stark. Den nya skördaren har också ett kortare avstånd mellan krancentrum och framdäcken, något som enligt Komatsu skapar ett större arbetsområde direkt framför maskinen. Det är dessutom här som kranen också är som starkast.

Komatsu 951XC har också en ny arbetshydraulik som företaget lovar ska skapa en snabbare matning från start till maxhastighet samt gör att sågmotorn kan arbeta på ett ännu mer effektivt sätt. Förhoppningsvis kan vi bestifta bekantskap med den nya skördaren på Swedish Forestry Expo nästa veckan.

Läs mer: https://www.komatsuforest.se/skogsmaski ... dare/951xc



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

Sébastien  
#801886 synd att denna modell inte är i 28,5 hjul 😮‍💨

Användarvisningsbild

Re: Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

skogsjan695xl  
#801968 Det är en 931xc på steroider. Dom har exakt samma längd och bredd, 931xc och 951xc. 951 är 3 mm högre. Har ju troligen med navreduktioner att göra.
Men man blev väldigt sugen på en sån helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

Torbjörn Johnsen  
#811785 Nu finns en film på nya Komatsu 951 XC på vår Youtubekanal. Den är filmad i slutavverkning i Västerbotten, i juni när det var som torrast. Jag fick en pratstund med Joakim som kört prototymaskinen sedan i fjol höst, inklusive vinterjobb i meterdjup snö. Han säger att maskinen är väldigt stadig. När jag tittade på den och filmade hade den inga band på p g a brandrisken och ingen vätska i däcken. Ändå kunde han jobba med det stora C164-aggregatet på fullt utlägg. Aggregatet var möjligen lite overkill i den skog han körde men det fungerade ju även på enbitsgranar😎. Krokig björk gick som smör igenom.

Maskinen har kortare ram och kortare avstånd mellan kran och hjul vilket gör att den kan jobba närmre maskinen = starkare kran.

Jag gjorde även lite film på den nya precisionstjänsten i Maxi Fleet-systemet men den kommer lite senare.

Här hittar ni videon på Komatsu 951XC som sluttaverkar:

Användarvisningsbild

Re: Nu kommer Komatsu 951 med 8WD i XC

Temlav  
#811810 Såg den på Forestry Expo. Fin som snus!
Hade den varit utrustad med 28,5" hjul (och boggie därefter) hade den nog blivit vääldigt mycket dyrare! (och tyngre)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).