Skördare

Puts och studs i det finska skogsbruket?

4 inlägg 2313 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Puts och studs i det finska skogsbruket?

Robur Clivus  
#781873 Snubblade in på en youtube-tråd från en finländsk skördarförare, kanalen hittas här: https://www.youtube.com/@JanneSeppanen
Blev mäkta imponerad när jag kollat lite videos, sicken "puts och studs" han håller, går det till så här i Finland är min första fråga? Stubbehandling både i gallring och slutavverkning, många sortiment sorteras ut verkar det som.

TS
Användarvisningsbild

Re: Puts och studs i det finska skogsbruket?

paavo25  
#781926 Har följt med jannes körand, han är pro. De är ju scorpion king, så via kamera så ser ju normal stora stock träd ut som massa käppar och flera bitars massa träd ser ut som amn skulle få ner dom med röjsåg. Urea behandling i gran används nog allmänt, tmo lag på. Sortimenten, garnen hastigt svarv, såg samt stople, pluss massa och energi, kanske. Björken lika, men ja vet en såg så all stock dia så sorteras i fabriken. Tall, två olika, asp al övrigt energi.

valtra mega  
#782060 Blir väl inte bättre än det seppänen hugger han hugger allt från första gallring till slutavverkning
Ser på mycket youtube filmer när de hugger både finnar och svenskar skulle nog vilja påstå att finnar hugger betydligt bättre för skogsägaren de lämnar tätare skog i gallringar och tar ut större andel av virket

Användarvisningsbild

paavo25  

Här en nisula i vårsolen i fint bestånd verklig mångsidigt bestånd gran björk och tall rätt nätt

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).