Sida 1 av 1

Stabilitet hos 1270

Postat: sön 25 jan 2009, 00:55
av Mahg
Har en 1270B -97 med vätskefyllda 600-hjul och 746 aggregat. Tycker den är väldigt ostabil, utan band och rakt åt sidan hinner man knappt börja med utskjutet innan den vickar. Motordelen står stadigt kvar så det är midjelåset som är problemet. Har demonterat och avfettat beläggen så gått det går med värme och bensin men det blev inte bättre. Min Super-Eva med 746-aggregat är stabilare fast hon är lättare (och något bredare).
Enligt John-Deere finns det inte olika utförande på midjelåset, är det någon som har förbättrat det på något sätt? eller skulle nya belägg lösa problemet? Jag har ca 4 mm kvar.

Re: Stabilitet hos 1270

Postat: sön 25 jan 2009, 09:21
av Simba
Mja,vi hade en sen -98 o han var inte spec säker han trots 700 däck.Det du kan göra är att rugga upp beläggen o skivan med sandpapper,det bildas en glasaktig beläggning med tiden.
Har du nå problem med att bultarna går av :?:
Har du kollat trycket vid midjelåscylindern :?:
Det sitter en ställbar ventil som fungerar som chockventil,vi bottendrog våran :!: Sitter under hytten,till vänster när man ser in genom luckan på vänster sida

Re: Stabilitet hos 1270

Postat: sön 25 jan 2009, 17:59
av kalhygge
Jag kan låsa min -99a totalt mha midjelåset, asså skicka ut kran, trycka körpedal liiiiite snabbt - maskin lutar iväg - o vips har man 70 cm kran till. I det läget kan jag fortfarande hantera kranen fullt, låset håller i, och har bara bytt 1 bult på 10 000h.

Dock har jag ibland, nån gång om året, tagit fina lamellskivan och slipat av skiva + belägg. Har nu ca 3 mm kvar.
Särskillt om man kört av nån slang i midjan.

Jag skulle tro att du har något fel på oljan till kolvarna..

Re: Stabilitet hos 1270

Postat: sön 08 feb 2009, 00:04
av Mahg
Tackar för svar, ska prova att rugga upp ytorna lite. Tror inte det hänger på chockventilen, i så fall skulle kranen sjunka då det är samma olja som till lyftcylindern och det gör den inte.
För övrigt fattar jag inte vittsen med den backventil som ligger mellan kran och midjelås, tog bort den på Super-Evan och då minskar trycket på låset gradvis när man tar hem kranen och man landar mycket mjukare om man stått på 2 hjul.