Skördare

Apteringsdator utan bild... valmet 911

7 inlägg 3198 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apteringsdator utan bild... valmet 911

dreamtool  
#754393 Så var det dags igen...

Datorn med skärmen framför stolen verkar ha packat ihop efter ha krånglat länge. Orelaterat (tror jag) till detta har jag även problem med styrningen av kran mm. Gick att höja agg. men inte sänka det. I felsökningen skulle jag behöva en bild för att kunna se signalutgångarna...

Så jag gör en vild chansning att någon vet någon av dessa två:
1. Vad man kanske kan felsöka? Datorn klagade på CMOS kod sist, varav jag har bytt batteriet till ett nytt. Den startade då tveksamt 1av4 försök sist. Idag inget liv alls mer än fläkten som gick.
2. Det finns trådar som skrivit att dom bytt burk på äldre sunit-datorer. Men ingen nämnde mer utförligt hur man gör, eller om det fungerar på dessa också... så någon kanske vet?

Just de, datorn som krånglar är en gammal MAXI dator av lite nyare typ? 2005 tyckte jag det stod på baksidan... Kör Xp och det är typ så mycket jag vet.

Mycket smarta personer här, så hoppas någon kan flika in...



   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

kopparhultarn  
#754516 Hej, har du maxi harvester i den då eller? Vad är det för aggregat på maskinen? Har bytt till "ruggad" paneldator på en 901.1 för några år sedan, sen hjälpte Komatsu till att lägga in nya program bara och få allt att funka.Datorn behöver ju som sagt comportar och xp kompabilitet. Jag är ingen fena på detta men du kanske klarar dig med samma manöver, det stannade nog på runt 12000 :- men då tog vi en heldag med maskinen och justerade och kalibrerade mycket annat också 🙂

Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

dreamtool  
#754525 Ja! Maxi står det nere i hörnet, så det kan stämma. Det sitter ett valmet 350 aggregat på maskinen.

Har diskuterat lite med komatsu idag. Dom rekomenderade inte att byta dator helt, utan antingen köpa en reparatiossats av dom, eller skicka den på lagning hos en servicefirma.
Men de poängterade också att hårdvaran i dessa äldre datorer är taskig, så en uppgradering till modernare grejer vore ju trevligt för framtiden. Med det sagt verkar xp inte vara superenkelt att få tag på idag heller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

kopparhultarn  
#754536 Jag köpte datorn och lite annat runtomkring av "svensk binärteknik AB". Fick även lite stöttning rent tekniskt där ang. serieportarna och det, fanns inte datorer med dom gamla rs-portarna och ssd hårddisk vill jag minnas men det gick att lösa med en adapter. Det var 2018 och jag kollade upp artikelnumret på det jag köpte men fick ingen träff nu fast det betyder ju inte att det inte finns likvärdiga grejer. Tar man allt genom Komatsu springer det lätt iväg till orimliga summor för en gammal maskin.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

Carabas  
#754537 Att få tag på en ny dator med XP går nog inte, det var länge sedan Microsoft slutade supporta XP. Men sker kommunikationen bara över serieportar och inte CAN så borde det gå bra att köra programmet virtualiserat i tex VMWare på en ny Windows 10 dator. Man installerar XP i en virtuell maskin så det kräver en installationsskiva för XP, men det går väl att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

kopparhultarn  
#754588 "ipp12atom" hette datorn förresten om du vill ringa och kolla.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdator utan bild... valmet 911

dreamtool  
#755283 Spännande! Fallet blev i alla fall att Valmet tog lite för stor summa pengar för att laga skärmen, så den hamnade hos Värmlands IT service som tydligen lagade dessa gamla datorer. Dom uppskattade att en reparation skulle kosta 1/8 av vada valmet ville ha för en reparationssats.
Men, intresset för att uppdatada denna maskin ändå finns, kanske kan kika på att klona hårddisken och programvaran och sätta in det i en annan dator när jag får hem den fungerandes. Om det ens fungerar... På något sätt måste man väl kunna flytta programvaran och konfigurera Com portarna även en vanlig dator som kör XP... eller en virutuell maskin vilket också låter smart, men är orolig för portar genom en virutuell maskin.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).