Skördare

Valmet 911.1. Agg 960

8 inlägg 2886 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911.1. Agg 960

Karkebo  
#751938 Svärdmatningen går ut med endast 25% fart så det går ej att fälla med det
Vad gör jag?
Karkebo



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1. Agg 960

AKKAMAAN  
#751947 Borde finnas en kalibrering för "genom såga sensorn"...
Inte ovanligt att såna kalibreringsvärden blir felande...
Varför mig jag sett på andra maskiner att "genomsåga" står i relation till diametermätningen i kvisknivarna med ett procentpåslag, så kolla först om diametermätningen är korrekt och att båda diametergivarna fungerar...
Sen kan det finnas svärdlägessensorer som kan ha tappat position/funktion...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1. Agg 960

Fredi  
#751949 Vilken version av 960 har du? Gamla ventilpaketets som svärdmatning fungerar med strypning på sågmotorreturen eller nyare med Danfoss sektioner där svärdmatningen har egen elventil ? På nyare går svärdmatmingstrycket att justera via datorn på gamla ej.

Edit : Såg att det var 911.1 så borde väl gå att justera i datorn om jag minns rätt?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1. Agg 960

AKKAMAAN  
#751975
Fredi skrev:Vilken version av 960 har du? Gamla ventilpaketets som svärdmatning fungerar med strypning på sågmotorreturen eller nyare med Danfoss sektioner där svärdmatningen har egen elventil ? På nyare går svärdmatmingstrycket att justera via datorn på gamla ej.

Edit : Såg att det var 911.1 så borde väl gå att justera i datorn om jag minns rätt?

Sorry, jag har inget aggregat. Jag refererar bara till denna allmänna förståelse jag har för hur aggregat är uppbyggda och fungerar...
Visst kan det vara nåt med el-ventilen som styr svärdmatningen men jag ville bara göra dig uppmärksam på att det finns andra fel än bara "hydrauliska"....
Om det skulle vara el-ventilen så så måste den ju tappa strömmen efter nån tiondels sekund vilket då eventuellt kan vara relaterat till nåt fel på svärdläges sensorer och digital kalibrering...
Om det är den äldre typen av konstruktion där svärdmatningen styrs av returflödet från sågmotorn så borde ju kedjan stanna om svärdmatningen upphör...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1. Agg 960

Karkebo  
#752077 Har monterat en ny elhydralisk ventil för svärdmatning det gjorde ingen skillnad svärdet går ut lika sakta men sågmotorn går med full fart

Karkebo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1. Agg 960

Karkebo  
#752132 Har hittat felet. Kabelbrott mellan kramspets och kranfot Tog kabeln till färgmäkningen (använder inte den) då funkade det👍👍👍👍😆😆👌

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1. Agg 960

Fredi  
#752181 👍 Kabeln nästan av då eftersom det rörde på sig men strömstyrkan räckte inte riktigt till att öppna ventilen helt . Lönar sig byta krankabel snabbt nu annars försvinner säkert nån annan funktion snart.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1. Agg 960

Karkebo  
#782675 Du hade rätt kabel i i kranen var av 🙏🙏🙏👍👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).