Skördare

Sågivare Rottne egs 400

4 inlägg 2582 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågivare Rottne egs 400

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47337 Hej,har haft lite problem med att maskinen visar att svärdet är ute även om det inte är det och även att den inte nollar längden efter kap,dock händer just det inte så ofta. Då måste jag för att få bort "svärd ute" symbolen antingen göra nollställning eller nolla längden(med stop och en knapp till,va den nu heter).
Pratade med dom på rottne,han sa att det bara är att byta givaren och att det var ganska vanligt att dom gick sönder.

Men ja har funderat på om det kan vara skit nånstans eller om det går justera den?
Hur gör man för att byta givaren,är ju ihopbyggt med kedjesmörjpumpen,måste man lossa alltihop?

Tänkte iaf att jag ska prova att korta sladden till givaren i morgon för den såg lite klämd ut på något ställe(inte mycket,men de kan ju af va värt att prova att korta den).
Tacksam för tips mvh. Jönsson



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågivare Rottne egs 400

masterchief  
#47340 Ett tips är att kolla upp den berömda plinten innan du river bort givaren.
Ofta har någon kabel hamnat lite på sniskan alternativt hoppat ur kabelskon.
Lätt att få in en gren som rör om lite ibland :???:
Är det inte plinten så är det garanterat givaren, tycker i vilket fall du ska justera kabeln så den inte är skadad.
Mäta kablar har jag märkt inte är helt hundra vad det gäller givare. Det går så svag ström så om man pingar dem med tex mätinstrument kan man få signal även om kabeln är färdig.
Kommer tyvärr inte ihåg hur givaren sitter på egs400, har aldrig bytt givaren där personligen.
Kan nog ta reda på det under morgondagen om så önskas.

Avatar Fallback

Re: Sågivare Rottne egs 400

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47347
masterchief skrev:Ett tips är att kolla upp den berömda plinten innan du river bort givaren.
Ofta har någon kabel hamnat lite på sniskan alternativt hoppat ur kabelskon.
Lätt att få in en gren som rör om lite ibland :???:
Är det inte plinten så är det garanterat givaren, tycker i vilket fall du ska justera kabeln så den inte är skadad.
Mäta kablar har jag märkt inte är helt hundra vad det gäller givare. Det går så svag ström så om man pingar dem med tex mätinstrument kan man få signal även om kabeln är färdig.
Kommer tyvärr inte ihåg hur givaren sitter på egs400, har aldrig bytt givaren där personligen.
Kan nog ta reda på det under morgondagen om så önskas.


Plinten,menar du anslutningen vid "kretskortet"?
Har rotat lite i kablarna,hittar inga fel vad jag kan se förutom en kabel som inte är ansluten till något,men är till 99% säker att den aldrig varit det när vi ägt maskinen(det ska väl bara vara 4 kablar inkopplade till givaren,borde kolla upp de i elschemat kasnke) Men är det fel på kablar/ inkoppling,borde det ju hjälpa när ja kortar kabeln.

Kommer du ihåg om din givare är inkopplad med skruvkoppling(samma som till längd och dia) eller kopplad direkt på kablarna på "kretskortet"?
Min är inkopplade direkt på kablarna med kabelskor,vet inte om det är så orginal eller om kabeln är kortad tidigare?

Men givaren är bytt på din maskin någon gång under tiden du haft den eller?

Nja,tackar för erbjudandet :smile: men funkar det inte att korta sladden blir det väl troligtvis en sväng till rottne i morgon å hämta givare så kollar jag med dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågivare Rottne egs 400

masterchief  
#47385
jönsson84 skrev:
masterchief skrev:Ett tips är att kolla upp den berömda plinten innan du river bort givaren.
Ofta har någon kabel hamnat lite på sniskan alternativt hoppat ur kabelskon.
Lätt att få in en gren som rör om lite ibland :???:
Är det inte plinten så är det garanterat givaren, tycker i vilket fall du ska justera kabeln så den inte är skadad.
Mäta kablar har jag märkt inte är helt hundra vad det gäller givare. Det går så svag ström så om man pingar dem med tex mätinstrument kan man få signal även om kabeln är färdig.
Kommer tyvärr inte ihåg hur givaren sitter på egs400, har aldrig bytt givaren där personligen.
Kan nog ta reda på det under morgondagen om så önskas.


Plinten,menar du anslutningen vid "kretskortet"?
Har rotat lite i kablarna,hittar inga fel vad jag kan se förutom en kabel som inte är ansluten till något,men är till 99% säker att den aldrig varit det när vi ägt maskinen(det ska väl bara vara 4 kablar inkopplade till givaren,borde kolla upp de i elschemat kasnke) Men är det fel på kablar/ inkoppling,borde det ju hjälpa när ja kortar kabeln.

Kommer du ihåg om din givare är inkopplad med skruvkoppling(samma som till längd och dia) eller kopplad direkt på kablarna på "kretskortet"?
Min är inkopplade direkt på kablarna med kabelskor,vet inte om det är så orginal eller om kabeln är kortad tidigare?

Men givaren är bytt på din maskin någon gång under tiden du haft den eller?

Nja,tackar för erbjudandet :smile: men funkar det inte att korta sladden blir det väl troligtvis en sväng till rottne i morgon å hämta givare så kollar jag med dom.

Jo plinten är anslutningarna på kretskortet.
Djävulens påfund förövrigt :lol:
Vi har bytt såggivare en gång, men tyvärr så var det inte jag som gjorde det vid det tillfället.
Är osäker på om det sitter skruvkoppling eller kabelskor då det var ett tag sedan jag körde 2004an, famförallt rev under kåpan i agregatet.
Ett råd är att läsa på elschemat. Då kan man få klarhet i en hel del, och är det orginalkabblar man kör med så är de numrerade.
Jag brukar se till att ha en givare till övers, då kan man felsöka rätt fort. man tar och kopplar givaren löst på kablarna vid "plinten" sedan snurrar man på givaren då ser man om det går fram pulser. då vet man att felet är nedåt givaren, kan även vara hemmåt så att säga om det vill sig illa, med sliten krankabel, då blir det de mest lustiga egenheter ibland.
På Egs 550 har jag gjort skarvar nära givarna, då kan man byta givare utan att behöva trä om hela kabeln, något som ofta är värre än själva givarbytet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).