Skördare

Läckage valsmotor valmet 350, hur demontera?

8 inlägg 2521 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckage valsmotor valmet 350, hur demontera?

Robert Å  
#736109 Jag har en läckande valsmotor, tycks läcka fram på nosen bakom matarhjulet. I reservdelsboken verkar det finnas tätningar att byta.

Är det nån som provat?

Och hur vet jag vilken storlek jag har på motorn, verkar finnas 400, 500 och 630. Hittar ingen märkning när motorn sitter på plats i alla fall. Verkar vara olika tätningar beroende på storlek och ska jag jaga en beg så behöver jag ju hursom veta.. 🤔


Senast redigerad av Robert Å mån 06 dec 2021, 09:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350

skogsjan695xl  
#736124 Är det i buken eller yttermotor?
Buken är i vart fall 400 kubik. Dom yttre kan vara olika.
Ring komatsu reservdelar så kan dom ta fram rätt tätning med hjälp av chassinummer.

Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350

Robert Å  
#736143 Yttre motor är de som läker. Enligt reservlistan är det olika i buken också. Hursom är de inte det aggregat som maskinen levererades med och dessutom skruvat en hel del med, en del grejer är 350.1...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350

skogsjan695xl  
#736155 Aggregatet har ett eget chassinummer dom kan gå på.

Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350

Robert Å  
#737790 Hur får jag isär lagringen i nosen? Fått lös muttern men sen verkar de sitta med presspassning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350, hur demontera?

HannuRöj  
#737879 😀 Hej! Vänd motorn upponer och knacka axeln lätt mot arbetsbänken.
Alternativt bygg en utdragare. En balk, som dras ner med hjälp av gängstångar i hjulbultgängorna.

Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350, hur demontera?

HannuRöj  
#737883 Det kanske sitter en låsring inom den stora brickan, som ska vridas utåt från axeln. Kolla detta först. Muttern i det fall är bara en säkring för låsring. Brickorna i olika tjocklek används om rullagern ska justeras. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Läckage valsmotor valmet 350, hur demontera?

Robert Å  
#740427 Värme och hydraulpress löste demonteringen så nu är allt ihopsatt med nya tätningar och lager.

Ingen lycka med Komatsu och få fram storlek på motorn då maskinen såldes med annat aggregat. Nån som har tipps om det kan finnas instansat på aggegatstommen?

Testade i alla fall att koppla på slangar och en oljedunk i jämnhöjd med motorn, 10 långsamma varv på motorn för hand gav ganska exakt 5 liter så jag är rätt säker på att jag har 500cc.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).