Skördare

Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

16 inlägg 4342 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#731719 Hej!

Har en Timberjack 870A med 3000-dator i som ska tjänstgöra i egen skog men en del uppstartsproblem ingår naturligtvis.

På maskinen sitter det ett nyare 754 agg, troligtvis årgång någonstans 2010? och allt som så har fungerat bra enligt tidigare ägare då han köpt maskin i detta utförande och kört i egen skog med prislista.
Prislistan ramlade ur efter lite stillestånd hos mig och en ny fixades in utan problem och mot skogen för provkörning, men nu till det märkliga problemet.
Kör jag maskinen i tomhet funkar alla funktioner osv på agg bra vad jag kan se men börjar man på att få igenom lite skog så är det som att det bara ballar ur och datorn ger upp? Datorn i maskin ska vara lätt genomgången pga annat fel ( se separat tråd jag skapat).

Exempel, jag kör igenom ett träd som jag vill göra till massaved 460cm, frid och fröjd maskin hittar kapfönster och allt går prima tills man ska vidare på trädet då är det som att datorn inte hänger med och antingen kan det stå "intnoBUF" eller liknande eller "ingen kontakt HHM" eller rätt vanligt också bara att det blir finska myrornas krig och det bara är att stänga ned datorn för omstart...
Efter omstart är allt som vanligt och man kanske kan köra några träd tills något av samma typ av "felkod" uppstår.
Prislistan i sig ska vara gjord med tanke på datorns ålder osv och rätt få sortiment inlagt medvetet.
Jag inbillade mig först att felet uppstod mest på lång arm eller liknande situationer och tänkte krankabel kanske? Men har även provat på kort arm och bara kört igenom redan apterad vedpinne och lurat datorn och lyckas då också få fram samma typ av fel som kräver omstart.

Så har något ett stadigt tips vart man börjar? Renovera HHM eller renovera datorn i maskin totalt? Krankabel? Eller kan det vara så att prislistan helt enkelt är galet fixad på något sätt?
Alla tips mottages tacksamt!



   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

rydet  
#731729 Jag är ingen expert men på min 1070 så har jag emellanåt fått gå igenom kontakterna på hhm i aggregatet, dom har lite tendens att få in fukt och få lite dålig kontakt.
Brukar lösas med kontakt spray å rengöring.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#731759
rydet skrev:Jag är ingen expert men på min 1070 så har jag emellanåt fått gå igenom kontakterna på hhm i aggregatet, dom har lite tendens att få in fukt och få lite dålig kontakt.
Brukar lösas med kontakt spray å rengöring.


Bra tanke och jag har även gjort detta en gång utan något vidare resultat men skadar väl absolut inte att göra det grundligt en gång till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#732940 Hej igen, ingen vidare uppföljning i tråden är det ingen som har något mer matnyttigt tips på detta problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

AKKAMAAN  
#732946
Tompiwompi skrev: Eller kan det vara så att prislistan helt enkelt är galet fixad på något sätt?

För att utesluta fel i prislistan så kan du ju ställa in för aptering med "Kaptabell" och se om felet kvarstår eller inte

Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732956 Kolla kontakten på krankabeln under knät,blir lätt knas om kabeln töjs ut där när man kör på rak bom

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#732967
Simba skrev:Kolla kontakten på krankabeln under knät,blir lätt knas om kabeln töjs ut där när man kör på rak bom


Fick det tipset av en inbiten Timberjackförare tidigare och tycker det ser "ok" ut i den lådan, kabeln är säkrad med slangstumpar och slangklämmor sen tidigare och kan inte säga att det endast är på full arm felet kommer.
Nu senast kom det på kort arm på en massvedsbit ur vedhögen så...
Men bra tips oavsett, hade en tanke om man skulle byta kabeln från agg upp till knät men då vill man utesluta lite mer fel först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#732969
AKKAMAAN skrev:
Tompiwompi skrev: Eller kan det vara så att prislistan helt enkelt är galet fixad på något sätt?

För att utesluta fel i prislistan så kan du ju ställa in för aptering med "Kaptabell" och se om felet kvarstår eller inte



För att få lite mer vägledning (rätt ny på TJ3000) menar du att man bockar i fördelningsaptering eller är jag fel ute?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

AKKAMAAN  
#732984
Tompiwompi skrev:För att få lite mer vägledning (rätt ny på TJ3000) menar du att man bockar i fördelningsaptering eller är jag fel ute?

Nej, fördelningsaptering är också med en prislista som grund. Prislisteaptering kallas "Optimera" i datormenyn... Det går att koppla ur genom att ta bort krysset i boxen. "Kaptabell" blir det automatiskt om man kopplar ur "Optimera"...
Instruktionsboken (inte fullt komplett) finns att ladda ner i biblioteket här på Skogsforum. Jag har densamma direkt läsbar på Google Cloud (Varnin: Mycket detaljerat och tungläst om du inte sitter vid maskindatorn och knappar samtidigt)
Alla 3 delarna
Del 2 som bilderna är klippta ur

1635112485_kaptabell_optimering.jpg

1635112485_aptering_optimera.jpg

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#732985
AKKAMAAN skrev:
Tompiwompi skrev:För att få lite mer vägledning (rätt ny på TJ3000) menar du att man bockar i fördelningsaptering eller är jag fel ute?

Nej, fördelningsaptering är också med en prislista som grund. Prislisteaptering kallas "Optimera" i datormenyn... Det går att koppla ur genom att ta bort krysset i boxen. "Kaptabell" blir det automatiskt om man kopplar ur "Optimera"...

Okej då var jag nästan rätt ute, har pärmar på både maskin,dator och agg.
Men det är som du säger man måste sitta i maskin med pärmen annars går det tungt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733006 Ok då skulle jag byta krankabeln

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#733018 Status efter att bockat ur "optimeringen".
Provade som hastigast ikväll efter jobbet med några massavedsbitar på vedbacken för att försöka provocera fram felet, och tog ned en björk med tre bitar i med brist på stående skog just där maskinen står för tillfället.
Men till min förvåning skötte sig den helt bekymmersfritt helt plötsligt?
Justering för kapfönster,knivar osv finns naturligtvis men det är en helt annan femma.

Antingen bara lite tur eller så kan det ha påverkat men ska ge mig iväg på stående skogen igen och prova innan man kan andas ut.

Men rätta mig om jag har fel, man bör väl kunna köra utan optimeringen när det ändå bara är egen skog det måste ju bli mer som att det är upp till mig själv att bestämma längderna bara utifrån prislistan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

AKKAMAAN  
#733047
Tompiwompi skrev:
Men rätta mig om jag har fel, man bör väl kunna köra utan optimeringen när det ändå bara är egen skog det måste ju bli mer som att det är upp till mig själv att bestämma längderna bara utifrån prislistan?

Helt klart så kan du köra utan optimering och prislista. Om du har lite hum om aptering så kan det till och med vara en fördel att köra utan optimering om du inte är speciellt skolad på körning med optimering. Det är lätt till att man låter den automatiska apteringen bli lite för självständig till förmån för kubikproduktionen.
Däremot bör du se till att i din "kaptabell" använda de standardlängder som din prislista använder. Se till att ha längd och diametermätning väl kalibrerad. Samt "lagom" övermål och kapfönster inställning.
Vad gäller diametrar så kan det vara bra att lägga på lite på minsta timmerdiameter för att inte riskera att en stock blir för klen i topp. T ex om min timmer diameter är 130 mm under bark så anger jag tex 135 mm i datorn. Men allt detta beror också på hur väl kalibrerat dina mätsystem är.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

Tompiwompi  
#735026 Dags för en lägesrapport!

Återupplivar tråden lite för jag har lite funderingar.
Gjort rent kontakter osv på agg och upplevde minimal skillnad på problemet..
Har stonkat igenom lite skog med blandat resultat med tapp av kontakt till och från på agg och alla möjliga felkoder och ibland klockrent körande, även med optimeringen ikryssad.
Så nu får det bli byte av krankabel upp till kranknä till en början.

Men bara en tanke som slog mig att om någon av trådarna är vissen i krankabeln borde inte det påverka någon funktion mer liksom av eller på?
Tänker att något kanske är lurt med 3000-burken i maskinen också eftersom aggregatet ibland går riktigt bra och ibland är det som att sirapen kommer och aggregatet går halvrappligt flödesmässigt och någon felkod fladdrar till men vipps så kan det rätta till sig hyffsat fast jag inte hunnit starta om datorn...
Nåja kabelbyte blir det oavsett tänkte bara om någon hade lite intressant input eller egen erfarenhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 3000 dålig kontakt med HHM?

snorbroms  
#735032 Riktigt knepigt fel du har fått, har inte råkat ut för det ännu men läser inte 3000-burken allt ifrån sitt minneskort?
Kan det vara det som är gammalt och slitet? Är ju inte så lätt att få tag på ett annat att prova med dock..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).