Skördare

Tiltcylinder EGS 400

10 inlägg 2551 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tiltcylinder EGS 400

Viktor89  
#729348 Finns det någon här som vet hur tiltcylindern på aggregatet EGS 400 fungerar? Den är enkelverkande. Och kan trycka så att aggregatet tilltar ner men vad är det
Som gör att aggregatet tilltar upp igen?
Fjäder ?
Problemet med mitt aggregat är att det inte tilltar upp 100% det blir cirka 10 cm kvar till gummikudden, alltså kan jag inte resa aggregatet ordentligt.
Tar jag tag i ett träd och lägger kranen mot stammen så kan jag få det till 100% upprätt. Likaså om jag lägger det mot marken i upprätt läge. Så med tyngdkraften kan jag göra det men inte med kolven. Hittar ingen info om detta någonstans på nätet om hur en sådan kolv fungerar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tiltcylinder EGS 400

AKKAMAAN  
#729776 Hur har du konstaterat att tilt-cylindern är enkelverkande?
Sker uppresning av aggregatet med dragande eller tryckande kolv(stång)?

"En bild säger mer än tusen ord..."

Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

bodaedet  
#729777 De Egs jag har haft har det varit dubbelverkande på iaf

Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

Viktor89  
#729778 Jag ska kolla på den sedan, och skicka en bild. Oljan kommer in i framkant på cylindern alltså där kolven går ut och när den får olja så pressas kolven in och du vinklar man ner aggregatet. Men som sagt jag ska skicka bild senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

bodaedet  
#729779 Det borde komma in en slang i toppen på cylindern, sitter en adapter i ett hål i ramen, en 1/8 banjo sitter på insidan aggregatet.
Vilken datasystem har du i maskinen. D4, D5 eller annat?

Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

Viktor89  
#729783 Jag tittade på den nu och visst är det så slangen sitter på insida aggregat😂. Jag såg att den var blindad på utsidan och tänkte inte på att det kunde vara en likadan på insidan. Så nu förstår jag att den läcker olja invertes.

Det är dsp4000 data på maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

Viktor89  
#729784 Dålig bild men i bakkant inåt aggregatet sitter slangen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

bodaedet  
#729785 Då har du nog läck invärtes, på D4 kan du ställa in tiden för till upp, tror inte det går i Dsp 4000. Minns inte det iaf 😉

Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

Viktor89  
#729793 Ok tack för hjälpen med letandet. Bodaedet verkar var någon slags rottneguru! Du verkar kunna det mesta till de maskinerna i trådarna. Det uppskattas! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltcylinder EGS 400

bodaedet  
#729796 Varsegod 😀 Minnet sviktar dock när det gäller Dsp 4000 och D4, men i bland trillar nått fram 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).