Skördare

veteranskördare valmet 901

4 inlägg 2244 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

veteranskördare valmet 901

ubbe322  
#724842 Hej jag har en Valmet skördare med Dasa 380 b och ett 550 aggregat. Jag har lite funderingar
på vad som händer i datorn vid en urnollning av diametern (öppning och stängning av aggregatet vid start)
längdmätningen nollas ju när man kapat med sågen då får ju datan input om att nolla längden, men hur får
datorn det från diamertergivaren (i detta fall en pulsgivare vid ena kvistkniven).
Har jag datorn i programeringsläge så ser jag att givaren pulserar. Vid start efter urnollning
skall ju datorn visa på 0 eller -1 men det gör den inte den kan stå på 1954 eller 254 lite var den vill
vad får den för puls från aggregattet eller är det bara i datorn det sköts. Aggregatet är utrustat
med utrustning för proportionaltryck jag mistänker att det är bra om pulserna för diametern funkar då
så att knivarna har rätt tryck beroende på diameter av stock.

Tacksam för svar
Mvh Urban



   TS
Avatar Fallback

Re: veteranskördare valmet 901

ubbe322  
#725110 Verkar som det måste vara i uppfällt läge när man gör urnollningen men om jag mäter in ett nytt träd ska jag vinkla upp det mellan varje måttangivelse. Jag provar i morgon men kunde ju vara roligt att lära sig lite om det finns någon som vet hur det funkar verkar ju som det finns folk här som vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: veteranskördare valmet 901

AKKAMAAN  
#725180 Att längdmätningen nollas efter kap är ju ett måste. Vi kan ju inte ha en längdmätning som adderar föregående stocks längd till nästa stock.
För diametermätning som mäter avsmalningen så bör ju startdiametern för nästa stock vara lika som slutdiametern på föregående stock. Vanligen registreras inte ökande diameter utan vid matning framåt utan då antas diametern vara samma eller att den minskar Stammen avsmalnar från rotänden). Dock så registreras tidigare uppmätt grövre diameter vid backning av stammen. Här kan det dock eventuellt skilja mellan olika apteringssytem.
Vad gäller urnollning av diametern så borde den ske när du reser upp aggregatet för att ta nästa träd. När du sedan ansätter på nytt träd och börjar kap-processen så den diameter kvistknivarna omsluter.
Så att dimetervisningen på displayen "fladdrar" när du öppnar aggregatet vid urnollning är nog inget du behöveroroa dig för, huvudsaken att rätt diameter registreras efter ansättning/fällning

Vet att olika aggregat hade diametermätningen på antingen de övre kvistknivarna, 1m-1-3m från kapsågen eller de nedre kvistknivarna, 0.2m-0.4m från kapsågen.
Att ha diametermätning längre från kapsågen (längre prognoslängd) ökar kvaliteten på värdeapteringen, medan att ha diametermätning nära kapsågen ger en exaktare diameter vid kapstället. (om nu diametermätningen är rätt kalibrerad)

Avatar Fallback

Re: veteranskördare valmet 901

ubbe322  
#725210 Det är så att jag bytt pulsgivare och tömt datorn på info beroende på att jag bytt det lilla batteriet i datorn och efter det får jag inte diameterangivelserna jag skrivit in i datorn att sparas i den (inställning efter byte av pulsgivare), datum tid osv. sparas men diametern verkar inte sparas det finns en beskrivning på hur man gör detta i pärmen. (se bild). problemet är att kvist knivarna på aggregatet verkar trycka så hårt runt stammen så trädet rör sig inte utan man får hålla på att reglera knivarna manuellt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).