Skördare

Trasig D4 burk.

63 inlägg 25017 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trasig D4 burk.

masterchief  
#45688 I morse när skördaren skulle startas så gick inte apteringsdatorn igång.
Skärmen blev grå, men inget mer hände.
Efter lite konsulterande så är det troligtvis något i burken som gått sönder.
Någon som har erfarenhet att reparera en D4 dator??
Hörde med rottne och de gör det inte med en här modellen längre, men säljer så kallade garantireparerade burkar.
Notera inget utbytessystem.
36000 ville de ha för en ny burk.
Troligtvis är det ett skitfel i burken.



   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45690 Öppna och ta en bild, så får vi se vad det kan vara.

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

mollberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45704 Plocka ur den och åk till Dasa Växjö.Kalle lagar den medans du väntar.Jag har gjort så tidigare,till mycket överkomligt pris.Det måste dock gå över en servicelämnare,men det brukar inte vara något problem.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45707 Får väl ta och slå en signal till Kalle på Dasa imorgon.
Kan bli en lagom dagsutflykt 8)
Sparar man 20000 har man riktigt bra dagspenning så här på pappaledigheten......

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45712 det blev nått liknande på fars skördare i höstas, då skickade han den till dasa (tror jag) å fick den reparerad, tror det var nån lödning eller nått är inte säker men ja tror det gick på en 2000- spänn men då fick vi en "låne" dator under tiden... har ja för mej... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45715 36000 vill rottne ha för en som är garantireparerad som de säger.
De erbjuder inte någon lånedator.
Iofs så kanske man inte snackat med rätt personer iom helgledighet mm
Hur i hela friden kan en databurk typ den som sitter i D4an kosta så pass mycket.
En helt ny kostar åtminstone 60000kr.
Det jag inte förstår är hur de kan begära 36000 för en reparerad??
Skulle man köpa en ny laptop på elgiganten så skulle man få en med 10gr värre prestande för 5000.
Jaja, nu ska D4a burken vara stryktålig mm, men nog tycker jag man kunde fått lite bättre support i det här fallet från Rottne.
De hävdar att de inte kör utbytes pga av att burken jag har inte nyproduceras längre??
Vad jag vet så hängde samma burk med iallfall till 2006...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45716 Vad jag fick förklarat vad det gäller D4an så har de "industrikomponenter" som skall tåla mkt. hårdare tag kyla osv. Därför de första var så himla seg,fanns helt enkelt inte snabbare grejjer om det skulle vara "industri."
Vet inte hur det är i "daxläget" men andra tillverkare jag pratat med hävdade att de var ju viktigast att själva "burken" var tät,sen kunde man köra med "vanliga" datorkomponenter.
Tror iofs. inte att det är nå andra märken som har direkt billigare datorer. De passar väl på att ta rejält betalt för mjukvaran antar jag!

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45728 Man måste också se till serierna de gör.
Såg det på dasas hemsida att de leverarat ungefär 4000 system.
Ta och jämför det med Apple tex.
Klart det blir dyrare att göra små serier, både mjukvara och hårdvara.
I morgon blir det att jaga vidare och se om man kan få den reparerad.
Skulle vara skönt att slippa hosta upp 36 papp.
Låter hellre maskinen stå en dag eller 2 extra pga det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Golddigger  
#45734 Den nya Dasaburken kostar 120 000 kr om man skall köpa en ny.
När våran skördare var ny och hade gått ca 20 timmar så vart den helsvart och vägrade starta igen.
Vi fick en ny på garantin och när garatin nästan var slut så började den att spöka och stänga av sig själv.
Upptäckte att det var värmen som gjorde att den jävlades,när man hade solen emot framrutan samt körde värme så började den spöka.Då om man körde kalluft på den så började den funka igen.
Vi skickade in den och fick en lånedator under tiden dom lagade den.
Idag så funkar den hyfsat med värme men ibland så tokhänger den sig eller så stänger den ner aptprogrammet.
Så man är ju lite orolig att den skall haverera....

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45820 Lite uppdatering av förloppet.
Dasa i Växjö har jul och nyårsledigt, så dem kan man inte jaga förrän efter helgerna.
Första budet från Rottne var att det de erbjöd utbytes eller nyköp.
Jag var inte speciellt imponerad av de buden iom det delvis framkommit genom utmärkta tips härinne att det går att reparera burkarna hos bla Dasa.
Pratade också med en entrepenör som kör Gremo, och han hade skickat sin D4a till Ese teqnikes eller vad det heter uppe i Bollnäs.
Under tiden hade han fått en lånedator.
Så med lite mer kött på benen så ringde jag Rottne på morgonen.
Efter lite uppmjukande och lite halvbesk ton så gick de med på att jag kör deras garantireparerade dator under tiden min gamla burk förhoppningsvis repareras hos dasa. Får dock stå för frakt mm själv samt en check att den är ok när den kommer tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Skogsmullle  
#45831 men om det var så att skärmen blev grå.. kan det inte vara så att skärmen gick sönder??

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45856 Kan väl vara så att skärmen haverade, men varken fläkt eller något surrade på datorn så den dog i samma veva.
Sedan är skärm och dator ihopbyggda på den modellen jag har, så det är inte helt lätt att testa med ny skärm.
Lite ny info angående databytet.
Burken vi fick startade upp jättefint, windows laddade upp snabbt och fint.
Sedan hände inte mycket mer. Vi luskade runt lite på hårddisken, ingen D4 :-t %-( 🤷‍♂️
Ringde till Rottne, var lite sådär lätt kort i tonen mot dem(underdrift) och undrade om det skulle bara vara windows i burken??
Nu var det inte stackarn jag pratade med som hade skickat burken, han hade semester idag.
Efter konfererande så kommer Janne Göransson ut kl 7 på fredag med nödvändig programvara.
Sedan skulle Rottne höra av sig efter helgerna för att så kallat fixa till oredan :-@
Vi får väl se vad de säger, till att börja med så har det varit 1,5 dagar extra stillestånd, sedan jobbar inte Janne gratis, inte heller min förare.........
Skulle svängt till elgiganten och köpt en laptop för 5000 istället, hade varit lika mycket nytta med den som med Dasaburken de skickade upp :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45861 exidor i bollnäs är bra grabbar, kan allt som är värt att veta om dasa

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

totte  
#45869 Har inga belägg för det, men dom prisnivåer ni snackar om här ovan får mig att tro att skogsbranschen i allmänhet är grundligt blåst. Det är ett gammalt fint knep att snacka om tåligare komponenter, bättre kapslingar och en massa annat som skall vara special och extra tåligt, mm. Troligen är det också sant att man har det i viss omfattning, s.k. militärspecade delar och visst dom är dyra, kanske kostar flera tusenlappar mer än standard. Och klart att kapslingen kostar också. Men det finns ingen rim och reson i att en skäligen normalkapabel dator skall kosta såna fruktansvärda summor. Skulle kunna gissa att kanske dubbelt så dyrt som en motsvarande standarddator skulle vara rimligt.

På 70-talet fanns det en vinsch, Kolpe-vinschen, om jag minns rätt, som låg i en båtliknande släde. Den hade en enkanals radiostyrning, till/från, som kostade flera tusen spänn. En radiostyrning till modellfarkoster, 4-kanals, proportionell styrning, kunde man då få för ca 4-500. Även där hänvisade man till vädertålighet, etc, dvs man hade byggt in det i en kapslad låda som troligen kostade minst 100 spänn på 70-talet. Sett många såna prisbluffar, vilket får mig att tro att det här är samma historia i repris.

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45882 Hej!

Min erfarenhet är att skogsmaskinsdelar är ungefär 10ggr så dyra som de borde vara (!). Mycket av grejerna är standarddelar och lyckas man köpa dom nån annanstans än från skogsmaskinstillverkaren så brukar priset ofta hamna ungefär på en tiondel.
Exempel:
Diamatergivare till Valmet 960: ca 6000kr.. liknande givare kostar runt 200-500kr på Elfa.
4-polig brytare för kran/hyttilt: ca 700kr.. på Elfa 65kr

Jag kan förstå att priserna är högre när det är små serier och grejerna ligger länge på lager, men jag tycker att det blir lite löjligt när sakerna kostar tio gånger mer..

Jag vet inte hur det är med DASA-datorn, men jag har plockat isär en första generationens MAXI-dator och den byggd av en mix av delar till bärbara och till stationära datorer. Inget verkar vara specialtillverkat förutom själva höljet och programvaran. Jag kunde inte se några tecken på att grejerna skulle vara mer tåliga än normala PC-komponenter, bortsett från höljet då.

Jag skulle tro att en duktig elektronikreparatör kan fixa många av felen som kan uppkomma på en skogsmaskinsdator.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).