Skördare

Keto 51 problem

8 inlägg 3992 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Keto 51 problem

Johan Morin  
#718755 Hej!
Jag och frun har en Farmi Trac 5000 med ett Keto 51 aggregat. Vi har problem med sågen, känns som att det inte är någon kraft i svärdet. Sågmotorn går, men svärdet orkar inte ut så fort det blir lite motstånd. Vi har bytt tätningar i sågcylindern men det blir ingen skillnad. Tror att det ska finnas en strypventil till svärdet. Kanske någon har en idé om vad det kan vara för fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

valtra mega  
#718762 Börjar med det enklaste felet svärdet i skick nött svärd med kant orkar inte såga

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Blondin 750  
#718806 Som valtra mega skriver så börja felsökningen med det enklaste/billigaste. Är kedjan lagom spänd, vass och jämnt slipad? Svärdet rakt och utan grader? Kom problemet plötsligt? Ganska säker på att svärdrörelsen få sin olja från sågmotorns olja och om sågmotorn börjar vara sliten så påverkas nog flödet och "mottrycket" som används för svärdrörelsen, det är detta som kan justeras med en strypventil. Även återgången av svärdet har en strypventil vill jag minnas.
Jag har för mig att jag har postat en bild på flödesschemat i någon annan tråd men minns inte var eller när.

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Klura  
#718813
1625730833_8205a773-86a5-4972-b256-85eaca97bd77.jpeg
Jag har ett liknande aggregat på min Farmi Trac där jag fick samma problem för några år sen. Det berodde på en utsliten sågmotor. Efter renovering funkar det som det ska. Kul att det finns fler som kör Farmi Trac. Så här ser min lilla gallringsgrupp ut.

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Blondin 750  
#718840 Om det är sågmotorn som är sliten så behöver man inte köpa en Keto original, det går bra att köpa en standard Parker F11-10(?) och plocka över alla delar i det speciella Keto-huset och på så vis spara ca 8000:-

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Klura  
#718875 På mitt aggregat sitter det en F07 motor. Tror att renoveringen kostade drygt 3000+moms på parker store i Karlstad

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Blondin 750  
#718883 Jag har ju iofs ett keto 51 Victor så det är kanske olika storlek på motorerna.
3000:- för en renovering låter som en bra deal. 👍, jag letade också efter någon som kunde ”fabriksrenovera” men hittade inte någon så det gick snabbare att lösa det med nya delar i befintligt hus.
Farmi ser fina ut och en maskin i min smak, tyvärr lite för sällsynta, men det kan ju bero på att ingen vill sälja. 🙂

Avatar Fallback

Re: Keto 51 problem

Klura  
#718934 Tror mitt är ett Farmi KH35 som har stora likheter med Keto. Som vanligt med gamla maskiner är dokumentationen bristfällig..... Har instruktionsbok för skotarvarianten av basmaskinen plus diverse lösblad som delvis täcker resten. Att de är ovanliga beror på att det inte tillverkades så många för att de var för dyra för marknaden. Jag ville ha en maskin med lågt marktryck utan en massa datorer som gått ur tiden. Jag använder den mest till förstagallring men med rotkapning och manuell aptering av förstastocken fixar den vindfällen och barkborregranar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).