Skördare

Timberjack 870A hydrauliktrassel!

20 inlägg 5593 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#707057 Hej!
Har lite krångel med våran nyligen införskaffade TJ 870A -96 och tänkte här kanske det finns några tips och råd.

Problemet som sådan är att kapen får inte rätta flåset men lägger jag då på lite mer olja och kör utskjut samtidigt blir det en helt annan grej..
Det lilla jag har hunnit gjort efterforskningar så finns det någon ventil specifikt för kapen som styr pålastningen som tydligen var ett vanligt krångel på dessa maskiner? Kan även vara hörsägen?
Får signal ut osv enligt 3000 datorn och sågmotorn är relativt nyrepad enligt föregående ägare.
Aggregatet i fråga är ett senare H754 årsmodell -03 med supercut.

Problem nr 2 är att aggregatet inte lägger sig i "flytläge" vid fällning utan blir väl stelt att hantera med träd i, fällänken ska ju vara väldigt medgörlig efter kap?...
Känns som en magnet som inte gör rätt för sig?
Nåväl alla tips och råd är väldigt välkommet när det gäller maskinen, har kört alldeles för lite grönt för att titulera sig som kunnig.
Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707080 Har inte skruvart A men måste va gjort som dom övriga i alfabetet
Är 2 ventiler som styr trycket en som ska ge ett konstsnttryck ca 190 när när du kör aggregatet och sen en högtryckventil som ger 240 när när du kör nånting o såg
Du har problem med högtryck kan va bränd spole eller kärvande ventil
Tyvärr vet jag inte var ventilen är monterad på en A

Fällningen så börja med att kolla inne i datorn finns nåt som man kan låsa fällbygeln under en viss diameter

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

hemhuggare  
#707094 Minnet är bra men kort men på min 770 som är en 00 så sitter det ett par ventiler med hirshmann kontakter på bakom plåten under hytten i framkant vill minnas att det var glapp där på min maskin en gång

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

martin-k  
#707106 Vi har haft samma problem med kapen på våran 1270A och då var det en kabel till högtrycksventilen som var av. Ventilen sitter under bränsletanken på 1270a.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#707173
hemhuggare skrev:Minnet är bra men kort men på min 770 som är en 00 så sitter det ett par ventiler med hirshmann kontakter på bakom plåten under hytten i framkant vill minnas att det var glapp där på min maskin en gång


Ett dåligt minne är bättre än inget!
Lite samma info har jag fått också av dom jag pratat med att någonstans mellan typ kranfot och hytt ska det finnas någon ventil som kan spöka.. Får bli undersökning i påsk men stort tack för tipset! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#707174
martin-k skrev:Vi har haft samma problem med kapen på våran 1270A och då var det en kabel till högtrycksventilen som var av. Ventilen sitter under bränsletanken på 1270a.


Här låter det ju som vi direkt har en trolig lösning eftersom det i princip är ju samma basmaskin...
Ska verkligen undersökas, aldrig haft något liknande fel med aggregatet och flytläget på eran maskin? Det felet kan ju förstås ligga på själva aggregatet iofs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

hemhuggare  
#707190 Funderat lite till på detta fel och kommer inte ihåg om det var glapp i hirshmann kontakten eller det vsy spolen som var kass ang fel 2 så finns det väl inställningar i datorn under aggregat där man kan välja autofällning eller ej som nån nämnde innan Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#707765 Långfredag med felsök!

Har idag med lite hjälp konstaterat att maskinen inte lägger på högtryck ut från datorn i maskin, mcm heter den väl om man ska vara korrekt.
Lade vi på 24v ut på kontakten hitchman m10 från datorn mot ventil så lägger maskinen direkt på ca 240 bar utan att någon funktion körs, hög/lågtryck ser ut att vara ok i övrigt.
Så nu återstår väl egentligen att få någon se över maskindatorn. Tips på någon bra elfirma som sysslar med dylikt? Alftaprodukter ska kontaktas efter helgen.
Alternativt fick jag höra idag om någon som lagt på ström från något annat och kört med brytare typ då av/på när du kör agg osv men den lösningen känns inte riktigt ok och LS blir ju lite galet.

Fortsättning följer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

martin-k  
#707860 Ett tips med mcm skicka inte till Alfta produkter.
Vi skickade våran dit först och efter 6veckor ringde vi dit och fick till svar att dom inte hann med/ville inte kolla då den.

Sen fick vi tips om Jaco maskinservice vi skickade den dit och efter 2veckor fick vi tillbaka en renoverad mcm som varit i Finland på den tiden också. Superbra och snabb service.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707885 Kan ju va så att du har fel aggregat installerat så därför sänder han inte ut nåt högtryck

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#708042
martin-k skrev:Ett tips med mcm skicka inte till Alfta produkter.
Vi skickade våran dit först och efter 6veckor ringde vi dit och fick till svar att dom inte hann med/ville inte kolla då den.

Sen fick vi tips om Jaco maskinservice vi skickade den dit och efter 2veckor fick vi tillbaka en renoverad mcm som varit i Finland på den tiden också. Superbra och snabb service.


Okej tackar för tipset vi har ju köpt lite övriga prylar där och tycker AP är vettiga att ha att göra med men just datorn låter ju som ditt alternativt var klart bättre, Stojby El som haft lite annonser på blocket osv kunde inte göra det iallafall, men såg att koppom har utbytes också men risken är väl en hutlös prislapp...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#708044
Simba skrev:Kan ju va så att du har fel aggregat installerat så därför sänder han inte ut nåt högtryck


Fel aggregat blir det ju eftersom inte 754 finns i iallafall våran 3000 men istället är just nu 752 eller 758 valt som aggregat om jag inte minns helt fel, en gubbe som har väldigt bra koll på detta och maskinparametrar har hjälp oss att se över det hela och han var rätt säker att aggen borde ha samma ventiler... Vet inte alls hur det är men bör mcm inte skicka ut högtryck oavsett? Värt att forska i innan man skickar iväg någon dator på renovering...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

bodaedet  
#708097 Nu kan jag inte Timberjack så bra, men borde det inte sitta en ls-givare och ventil nånstans?
På Rottnen händer det ibland att sådana ger upp

Avatar Fallback

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708160 758 borde fungera,men är du säker att du har kryss i rutan för ls och inte konstantryck?

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 870A hydrauliktrassel!

Tompiwompi  
#708222
Simba skrev:758 borde fungera,men är du säker att du har kryss i rutan för ls och inte konstantryck?


Nu när det du säger det blir jag osäker för har sett rutan men inte 100 om den är bockad eller ej...
Måste kolla när jag kommer till maskinen nästa gång.
Bör bete sig som den ska om ls är ikryssad eller? Om nu inte det är något knas med ventilen då förstås.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).