Skördare

Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

19 inlägg 6363 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#705826 Finns här någon Timberjack-guru som kan tala om vad som händer när man slår om strömbrytaren till röjaraggregat på en lillebror 570? 🤔



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

skogsjan695xl  
#705900 Antagligen ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705912 Brytaren ska aktivera högtryck på främre arbetshydraulikpumpen när du kör ned röjklinga.

Det är 23 år sedan jag körde 570. Men har för mig att den brytaren sitter i "elskåpet"

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#705913 Okej, högtryck på hydrauliken till kranen eller?
Det stämmer att knappen sitter i elskåpet.

Jag skall montera en stegmatare på maskinen istället för skördaraggregatet och är ute efter vilket läge som är bäst för det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705918 570 har två pumpar till arbetshydrauliken. Den främre är en 45 kubikare till skördaraggregatet. Den bakre är en 28 kubikare till kranen. Styrsystemet till aggregatet brukar normalt ha en utgång för tryckpåställning så du skall nog ha brytaren i skördarläge.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#705925 Tack för svar. Hur mycket påverkar skördardatorn hydraulsystemet? Jag tänkte slippa den och i och med det öka driftsäkerheten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705946 Det varierar säkert beroende på hur avancerat det är. Däremot sköter ju styrsystemet hydrauliken i aggregatet. Rullmatade aggregat är inte praktisk möjligt att köra utan styrsystem och en stegmatare blir säkert också väldigt tungkörd om du ska köra den helt manuellt.

Vad har du för aggregat nu och vad tänker du sätta dit?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#705950 Det har jag koll på, det sitter ett TJ732B på nu men jag har ett Naarva s23c som ska på. Det behöver bara ett dubbelverkande uttag och sedan en platta för längdmätning och automatiken.
Har hållt på för lite med ls-system så har lite att lära med dom, men tänker hur svårt kan det vara 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705957 Blir det inte ett kolossalt nerköp i aggregat? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#705961 Beror väl på om man vill ha ett driftsäkert aggregat eller ett som man får "hålla liv i" hela tiden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706347 Har du tittat på "riktiga" aggregat alltså inget stegmatat. Du kommer tappa i kapacitet gentemot ett rullmatat aggregat.
Bytte själv aggregat på min lillebror en gång i tiden. Keto forst monterades på maskinen. Blev som en helt ny maskin. Ketot var till och med 50kg lättare än tj-aggregatet.
Ser även att Kesla 14rh har lanserats, skulle nog kunna passa maskinen.

Mina rekommendationer är Keto forst eller Kesla 14rh.
Ps. Du får ett bättre andrahandsvärde på maskin med rullmatat aggregat.

Avatar Fallback

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706350 Tittade lite snabbt på specifikationen till kesla 14rh, det väger ca 400kg så det är för tungt för maskinen. Köp det lätta Keto forst (ca. 300kg).
Kanske finns beg. på koppom eller blocket.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#706365 Tack för tipsen men jag har redan stegmataren vilket gör det svårt att försvara inköp av ett rullmatat. Det verkar dessutom svårt att få tag på reservdelar till lillebror och då känns det vågat att investera i maskinen...
Vet som sagt om att det är en väldig skillnad på stegmatar vs rullmatat men är än så länge lyckligt ovetande om hur stor skillnad det är 😬 Tycker att produktionen med stegmataren är otroligt bra om jag jämför med att hugga manuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

skogsjan695xl  
#706476 Tänkte på lite. "Hålla liv i aggregatet" De pengar du lagt på att köpa ett stegmatat aggregat, hade du lika gärna kunnat rusta upp det vanliga aggregatet för. Nytt elsystem om nya slangar gör ju driftsäkerheten mycket högre.
Nu har du ju redan köpt ett stegmatat så det är väll bara önska lycka till med det.
En sak jag ser med stegmatat är inte hastigheten. Det är problemet att få ut topparna till max och i upptiltat läge så blir kranspetsen väldigt hög, det blir mer problematiskt om det är lite terräng på en maskin som har kran lågt placerad och rätt dålig lyfthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror 570, knapp för omställning till röjning

PMM  
#706486 Aggregatet hade jag redan och maskinen är känd på orten för att köras ett par timmar och därefter skruvas med ett par dagar och betalade där efter. Vi får helt enkelt se om jag blir missnöjd eller inte 🤷‍♂️

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).