Skördare

Rottne 2004 nivelleringsproblem

8 inlägg 2928 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne 2004 nivelleringsproblem

Viktor89  
#700568 Vad jag förstått så är jag inte ensam om att ha en 2004a där automat nivelleringen inte fungerar.
Trycker jag in automat nivelleringen så höjs framdelen högt och ingen skillnad om jag flyttar potentiometrarna. Känns som maskinens "vattenpass" kastat in handduken. Manuellt höj och sänk fungerar.
Någon som kan detta bättre ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Amatörhuggare 62  
#700693 " Vattenpasset " sitter längst ner i botten på elektronikskåpet.
Men 2002 och 2004 hinner inte med själva.
Så man kan bli överraskad, när man står på sned.
Det bästa är att få in feelingen, å köra manuellt.
Då går det bäst.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Tralsmo  
#700734 Har också hört att nivelleringen inte är bra på dom.
Mer vet ja inte om det men som du beskriver det låter det ju som att gyrot gett upp.
Kan ochså (kanske) va så att det lossnat. Eventuellt kabelfel.

Har inte en susning hur rottne har löst det på dom där maskinerna men det är helt klart idé att kolla allt annat än att byta gyrot först.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Viktor89  
#700784 Jag får se om jag kan hitta det i skåpet. Men jag har också hört att det är bättre att köra själv än med nivelleringshjälpen.
Mest att det vore kul att få igång det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

bodaedet  
#700788 Kör själv auto funkar inte 🙂

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Tralsmo  
#700807 Har det fungerat nån gång när du haft den?

Om potensiometrar funkar som dom skall i manuellt läge så är nog dom riktiga.

Eftersom maskinen höjer sig där fram när du slår i auto så kan man möjligen tänka sig att gyrot är felmonterat. Upp å ner, eller bakåfram.
Tror ochså att om det är ett analogt gyrot (sannolikt att det är) så kan det nog bli tvärtom om 2 kablar är omkastade

När gyrot inte funkar som det ska brukar ju fenomenet bli att att det reglerar lite hit å dit å inte är stabilt. Samma om det sitter löst.
Nu är ju tydligen dom maskinerna såna när dom "fungerar"

Bara lite brainstorming.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Viktor89  
#700811 Nej det har aldrig funkat.
Trycker jag in knappen höjer sig fronten bara. Har alltid gjort det.
Hur ser gyrot ut är det nån låda som sitter i elskåpet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivelleringsproblem

Tralsmo  
#700813 Borde vara en fyrkantig låda, som en handflatan å 4 5cm hög.
Finns nog skruvar så man kan lossa ett lock å titta i den (kanske). Va bara noga när du sätterihop så det blir tätt, om du nu tittar i den.Kabelanslutning kan vara en cirkulär skruvanslutning eller kabel direkt in i lådan. Är gyrot felmonterat så är det nog hela lådan isåfall. Är ju inte alls omöjligt att nån redan varit där å skruvat å då vet ja av erfarenhet att det lätt blir tokigt när det sättsihop igen. Om det är skruvplint så finns ju möjligheten att kablarna inte sitter rätt. Då är min rekommendation att först ta reda på hur dom ska sitta. Är det skruvanslutning så får man kolla så den är hel och ser okej ut så är den nog i sin ordning.
En någorlunda kvalificerad gissning.

Nu nämns det ju att den sitter i elskåpet. Förmodligen hyfsat skyddad där skulle ja tro
Annars är fukt i gyrot nog ingen ovanlighet.

Har ju bara grejat med komatsu å då är det vanligaste lös givare eller kabelbrott på grund av kvistar å grenar. Där sitter gyrot utvändigt under hytten. Det är ju hytt å kran som nivelleras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).