Skördare

SilviA problem med Kermit

8 inlägg 2103 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SilviA problem med Kermit

Johnny B  
#696650 Hej håller på att försöka få in en ny prislista i en TJ 3000 men det går inget bra, maskinen saknar diskettstation så val som jag har om jag förstår det rätt är minneskort eller data överföring. Vi hittade några gamla pc-card som jag la in prislistan på och satte i dessa, men 3000 datorn klagar på att de inte är formaterade, provade om det gick att formatera dessa från 3000 datorn, men icke klagade på ogiltigt kort. Hittade då timberoffice 4.0 på webben, laddade ner detta och kör det som demo version, öppnar SilviA 2007, kommunikation via Kermit då får jag detta fel:
1611643305_20210126_073352.jpg

hjälper inte om jag ändrar boudrate, eller kör i felsäkert läge, provade på 2 st win 7 datorer det gick inte alls då kom aldrig Kerimit upp utan nu går det på en XP dator, får samma fel konstant, någon som kan detta program?



   TS
Avatar Fallback

Re: SilviA problem med Kermit

AKKAMAAN  
#696839 Kom ihåga att det var kinkigt med rätt PCMCIA-kort...
Jag rekommenderades av Timberjacks expert, Leif Johansson, (RIP) att köpa Intels 4Mb kort som skulle vara fullt kompatibla med Timberjack 3000-systemet och t ex SilviA...
Kortet såg ut så här runt 1995....
1611694088_timberjack_3000_intel_minneskort.jpg

Användarvisningsbild

Re: SilviA problem med Kermit

Johnny B  
#696890 Minns du om det behövde formateras på något särskilt sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: SilviA problem med Kermit

Carabas  
#698159 Har du anslutit datorerna med rätt kabel? Kopplar man ihop serieporten på två datorer ska det vara en nollmodem kabel, dvs Rx och Tx pinnarna ska vara skiftade.

Användarvisningsbild

Re: SilviA problem med Kermit

Johnny B  
#698160 Hej
Jag köpte en ny nollmodemskabel, så det ska stämma kör denna via en serie port på en xp laptop,
men behöver man synka porten med timberoffice på något vis eller räcker det med den inställningen i Kermit?

   TS
Avatar Fallback

Re: SilviA problem med Kermit

Carabas  
#698170 Man kanske kan skicka över filen utan timberoffice, finns inte HyperTerminal på maskin datorn?
HyperTerminal kan skicka och ta emot filer över serieporten och stödjer även Kermit protokoll.

Användarvisningsbild

Re: SilviA problem med Kermit

Johnny B  
#698172 ingen aning vet du hur symbolen ser ut? eller står det hyperterminal? vill inte minnas att jag har sett detta....

   TS
Avatar Fallback

Re: SilviA problem med Kermit

Carabas  
#698179 Finns den ligger den under Start menyn->Tillbehör->HyperTerminal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).