Skördare

Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

10 inlägg 6746 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Torbjörn Johnsen  
#696395 Jag var och besökte en fin gallring med en Rottne H8D beståndsgående skördare i höstas. Det blev lite film från besöket och nu äntligen har den blivit klippt och klar. Ni kan se den här nedan. Maskinen ägs av entreprenören Bengt Edberg i Tidaholm. Han var med och körde jämförelseytan åt Rottne på våra första Gallringsdagar just i Tidaholm 2016. Även då med en Rottne H8. Nu var det hans pilot Linus som satt bakom spakarna och det gick riktigt snabbt att gallra i det här beståndet.

Skogen var en drygt 40-årig tallskog (mestadels tall men med inslag av gran och björk). Beståndet hade varit gallrat en gång tidigare och från den gallringen fanns det stickvägar som hugggits upp för en mindre skotare. Avståndet mellan vägarna var ca 25 meter cc-mått. H8-skördaren når inte ända in till mitten mellan vägarna med sin 7-meterskran utan lösningen för den här maskinen är att köra s k "spökslag" eller slingerstråk mellan stickvägarna. Det betyder att skördaren kör in ungefär mitt mellan stickvägarna och slingrar sig fram mellan träden. Enstaka träd tas bort för att komma fram men annars handlar det om att gallra ut det som ska tas i mellanzonen. Detta virke arbetas upp i riktining mot någon av stickvägarna och matas ut så att det blir åtkomligt för den efterkommande skotaren. Trots att H8:an i D-versionen väger sina modiga 10 ton så blir det förvånansvärt lite spår efter den när den kört slingertsråken. I alla fall i ett tallbestånd som här. Där är svårt att se exakt var maskinen kört även direkt efter avverkningen. H8:an är ganska smal med sina 205 cm (med 500 hjul) och den slingar lätt mellan träden. Dessutom sitter hjulen på pendelarmar så den kan nivellera vid ojämnheter så att den står plant och stadigt.

I det här beståndet var det som sagt var gallrat en gång tidigare så här var stickvägarna givna eftersom de redan fanns. Vid en förstagallring går det dock att gallra med två slingerstråk när man kör beståndsgående gallring och då kan man få upp stickvägsavståndet till 40 meter med en Rottne H8. Jag har för mig att Rottne visade 42 meter cc stickvägsavstånd på Galrlingsdagarna i Tidaholm?

Nu brukar man ju få höra av en och annan virkesköpare att "Det är meningslöst att förstagallra med små maskiner eller långa stickvägsavstånd eftersom man ändå måste in med en större maskin när man ska gallra andra och tredje gången..."
Jag skulle dock vilja hävda att detta i stort sett är en myt. Om inte H8:an klarar av andragallringen p g a att skogen är för grov och tung ska man nog på allvar fråga sig om skogen verkligen ska gallras mer? I tallskog kanske det kan bli aktuellt med en tredjegallring men då börjar det bli såpass få stammar kvar så att vägbredden knappast blir ett problem om man kör med en större maskin.

Rottnes H8-skördare är större än t ex Malwas, Terris och Vimeks beståndsgående skördare. Det betyder mer kraft, starkare kran, ett lite större aggregat och troligtvis lite bättre arbetsmiljö för föraren. Men det betyder även avsevärt fler kilo maskinvikt. Den senaste D-versionen av Rottne H8 väger som sagt över 10 ton.

Rottne H8 har varit en populär gallringsmaskin i många delar av Sverige under hela sin existens även om det varierat en del över tid. Går vi tillbaka 5-10 år så gick trenden mot fler mellanklasskördare. Maskiner som skulle klara både förstagallring och lite slutavverkning. En maskin som kunde köra flera bestånd på samma fastighet och en maskinflytt. Som t ex H11 i Rottnes fall. Under senare år verkar dock utvecklingen gått mot fler renodlade större slutavverkningsskördare (typ Rottne H21D) och fler H8:or för gallringsjobben. I grunden en bra utveckling där det blir mer rätt maskin på rätt plats. En mellanstor skördare riskerar att vara för klen i slutavverkningen och för stor i gallringen. Så även om det just nu kanske är lite stiltje på gallringsfronten så har Rottnes H8:a säkert en ljus framtid i den svenska gallringsskogen.

Här hittar ni filmen på H8:an från mitt besök i Tidaholmsskogarna:


Vill ni se mer video på H8:or så finns det bl a i de här trådarna:
Hur kör man en skördare?
Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Och lite bilder:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Camaro1969  
#696408 en sån skulle man ha hemma... perfekt storlek och klarar ju egentligen även slutavverkning åt en självverksam =)

men de lär väl kosta 3 mkr gissar jag?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

halvproffs  
#696411 Bra film. Låga stubbar såg det ut att bli!

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696469 En tanke bara när det pratas om det där problemet att få 40m vägavstånd i gallring inför ev 2a 3e gallring, borde väl inte vara nåt bekymmer om h8an gjort 42m vägavstånd i 1a gallringen, vill man då senare ta vid med en mellanskördare så är det väl bara köra en väg mittemellan då hamnar man ju på 20m vägavstånd ändå?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Linuscarlquist  
#696543 [quote="Camaro1969"]en sån skulle man ha hemma... perfekt storlek och klarar ju egentligen även slutavverkning åt en självverksam =)

men de lär väl kosta 3 mkr gissar jag?[/quot


Ja den kostar ca 3 mkr

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696565
Camaro1969 skrev:en sån skulle man ha hemma... perfekt storlek och klarar ju egentligen även slutavverkning åt en självverksam =)

men de lär väl kosta 3 mkr gissar jag?

10 år sedan köpte en bekant en ny, kostade då 3 miljoner vill jag minnas. Har en på ett skifte nu, 1 ha slutavverkning och 2,5 ha gallring. Kranen blir klen i slutavverkning, frestar på vridhuset som inte är särskilt grovt.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

bodaedet  
#696622
Valmet 890 skrev:En tanke bara när det pratas om det där problemet att få 40m vägavstånd i gallring inför ev 2a 3e gallring, borde väl inte vara nåt bekymmer om h8an gjort 42m vägavstånd i 1a gallringen, vill man då senare ta vid med en mellanskördare så är det väl bara köra en väg mittemellan då hamnar man ju på 20m vägavstånd ändå?

Det är inte några problem att köra andra och tredjegallringar med H8an heller 😎

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696652 Nej det kan nog säkert gå, men tänkte om ni någon vill ha in en större maskin då.

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

Axl  
#696671 Problemet är väl att man sällan hamnar på 40 utan 30-35 och då blir det tokigt med 1 väg till.

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D beståndsgående skördare i andragallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696714
Axl skrev:Problemet är väl att man sällan hamnar på 40 utan 30-35 och då blir det tokigt med 1 väg till.

Märks det om man nu gör 2a eller 3e gallring, blir väl nog glest mellan träden då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).