lör 02 jan 2021, 14:43#691195
Tråden blivit lite rörig så nu tar vi allt från början:
Ifall dieseln går tungt för att sedan stanna som i en vägg är det med 99% säkerhet nån av pumparna som ställer på för mycket.
Först måste man reda ut vilken pump som gör fel
Börja med arbetspumpen
Montera manometerslang (kort) på trycksidan,kör startmotorn,trycket får inte överstiga 35 bar.
Ifall trycket går iväg lossa o plugga signalslangen för att reda ut ifall felet är inne i pumpen lr regulatorn eller signalfel
Ifall arbetspump är ok så gå vidare till körpump
Montera tryckmätare på fram och back och kör startmotorn,trycket får inte överkrida 20 bar i nån av tryckledningarna
Ifall en sida sticker iväg är felet där.
Börja med att lossa elkontakterna fram-back för att utesluta att han får felaktig ström
ifall högt tryck kvarstår lossa elventilerna och kasta om dom
Ifall det höga trycket då byter slang är ena elventilen felaktig och ställer på utan styrström
DÅ FÖRST kan man testa att kalibrera pumpen i mittläge,Linde B har en ställskruv på ena sidan,insexnyckel (tror det var 10 lr 12) som är låst med en mutter som ska ha 24 mm nyckel
TÄNK PÅ SÄKERHETEN OCH LOSSA VID INSPRUTNINGSPUMPEN SÅ DIESELN INTE KAN STARTA
Lossa låsmuttern och kör startmotorn,vrid försiktigt på insexnyckeln så att trycket är lika på bägge sidor,brukar räcka med ca 5 min på klockvarvet
Ifall det inte hjälper är pumpen felaktig och ska demonteras
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....