Skördare

Ösa 260

25 inlägg 4979 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 260

Joffe  
#688374 Problem mad en 260. Ombyggd till markberedare. Nu är största problemet att när vi skall starta den orkar inte startmotorn dra irunt. Som någonting skulle hänga på.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Stenrik  
#688375 Kan det vara vätska i en cylinder? Kylarvätska, bränsle, motorolja, regnvatten..

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688379 Det sitter en elventil som ska avlassta hydrauliken vid start
Har för mig att den satt på vänster sida under hytten men det var länge sedan jag skruvade med den🤔

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

machonisti  
#688381 Testa att dra runt för hand. Går motorn runt som den skall har du troligen dålig kontakt. Felsökte flera dagar på min hjulgrävare. Till slut hittade jag felet mellan polskon och kabeln.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Joffe  
#688386 Alla vätskor är som skall vara. Emellanåt när ackukablar varit lösgjorda startar den normalt. Kan det vara att elventiler till körningspumpen är helt vinklade och därför orkar inte snurra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

AKKAMAAN  
#688454
Joffe skrev:Alla vätskor är som skall vara. Emellanåt när ackukablar varit lösgjorda startar den normalt. Kan det vara att elventiler till körningspumpen är helt vinklade och därför orkar inte snurra?

I så fall har det uppståt en "frysning" i utvinklat läge från föregående körning vilket är osannolikt då maskinen då måsta ha gjort motorstopp på dieselmotorn. Hydrostatpumpen vinklar ut med srervotryck som kräver att dieselmotorn är i gång....

Om 260-maskinen är av en tidigare årsmodell så är arbetshydrauliken av typen konstanttryck med manuell avlastning via elkontaktbrytare till en elventil. Om Dieselmotorn går så tungt att startmotorn inte orkar dra runt den så är det nog en kombination av dålig kräm i batterierna och/eller att inte avlastningsventilen fungerar

Är du säker på att startmotorns tillslag kopplar in batterierna till startmotor-kolen?

Så här sa en av de tidigare instruktionsböckerna
1608507917_startknapp_shuntventil_konstanttryck.jpg

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688461 Precis den ventilen som Akkaman skriver om som jag menade i mitt tidigare inlägg 😀
Var precis som batterierna var trötta

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Joffe  
#688477 Batterierna är nya. Var ligger ventilen och vadför fel har den i så fall ? Ibland då man får igång maskinen går den tungt så att om du sätter ner på tomgång utan växel stannar den ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688480 När tryck på arbetshydraulik,ska inte va över 35
När tryck på fram o bak ska inte va över 20 var när han står still

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

AKKAMAAN  
#688542
Joffe skrev:Batterierna är nya. Var ligger ventilen och vad för fel har den i så fall ? Ibland då man får igång maskinen går den tungt så att om du sätter ner på tomgång utan växel stannar den ?

Ventilen får ström via startknappen för att avlasta pumpen. Om ventilen blir strömlös eller om det inte "växlar" pga brunnen magnetspole eller kärvande ventil, så får du dessa symptom. Ventilen bör sitta nära pumpen i anslutning till pumpens tryckledning...
Länk till instruktionsboken typ äldre
Hittade detta i verkstadshandboken (Länk) angående den hydrauliska delen
$matches[2]


Ventilens placering under pumparna
$matches[2]


Säkring shuntventil
$matches[2]


Shuntrelä
1608569813_shunt_relae.jpg


Kabelkoden för shuntventilen är 44
Tyvärr finns inget elschema i någon av det böcker jag har....

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Joffe  
#688850 Tack för svaren. Vi skall kolla ventilen efter julen och så återkommer vi i saken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Joffe  
#690548 Hej å ho. Nu är ventilen kollad. Borde fungera. Men problemet fortsätter. Efter att vi stängde av den idag har vi inte fått igång den mera. Orkar snurra några varv med startmotorn ( ny) batterierna är nya. Det är som vägg imot ? Finns det några ventiler i pumparna som borde kollas ? Börjar få gråa hår. Den har varit skördare tidigare och blocket gill matarvalsarna finns kvar som används för körning fram o bak. Kan detta göra problemen ? Emellanåt har oringar tryckts ut i blocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

machonisti  
#690720 Går motorn verkligen tungt?
Kan bero på startmotorn.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690742 Blocket kan du skruva bort och ersätta med slangar mellan åkpump o åkmotor,oringarna är välkänt bekymmer,ska va 90 shore för att ens hålla en månad....men det är inte det som orsakar startprobleet.
Är en av pumparna som gör fel,har du kollat tryck fram resp back när du drar runt,han ska ligga på max 20bar,ifall högre så står inte åkpumpen i mittläge,börja med att lossa elkontakerna fram bak ifall felet kvarstår så finns på Linde B en ställskruv för att sätta skivan i mitten men kan oxå vara felbinne i pumpen

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260

Joffe  
#690753 Vi satte slangar idag direct från pumpen till motorn. Samma sak. Orkar inte snurra. Men ena stöpseln är fast i pumpen ännu. Så det är väl fel på pumpen ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).