Skördare

Valmet 901s2 DATABEKYMMER

15 inlägg 4329 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#679910 Köpt mig en 901 - 94
med vad verkar vara vmm 2000 i kombination med en senare insatt maxi1 dator.

VBU har gått i laddläge efter att ha stått i 15 år,
Denna kommer tas ur och bytas batteri på, sedan lämnas på komatsu för formatering.

Min fråga är nu om Maxidatorn räknar VBU som sin hårddisk, när jag startar maxin så säger den nåt om disk failure, sedan försöker den boota från disketten.
Detta trots att jag ändrat inställningar i bios för att boota från c: först, Maxidatorn verkar ha fungerande batteri till cmos då klocka och datum stämmer.

Jag är även nyfiken på hur man rent konkret lägger in programvara och formaterar dessa enheter



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680050 Maxi-datorn ska ha en egen hårddisk (eller SSD, typ CF-kort) sannolikt denna som inte fungerar)
VMM2000 är sannolikt borttaget och ersatt med Maxi. Maxi-datorn kommunicerar direkt med VBU.

Maxi datorn är i princip en vanlig PC, så det ska vara möjligt att ersätta denna med en normal PC om man hittar en som är kompatibel och lyckas installera programvaran.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#680061 Sedärja, här får man svar på tal direkt! 😀
Jag lurade också på om maxidatorn hade ett eget liv

Hur fungerar VBUn ifall inte maxin är igång?
Och hur går det till rent praktiskt att lägga in programvara och formatera vbu?
Görs detta via maxin eller kopplar man in sig på com/pc och behandlar vbu som en hårddisk och kopierar in filer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680092 Var längesedan jag grejade med detta, men som jag minns det är Maxi-datorn i stort sett bara en skärm till VBUn där man justerar och hämtar data från VBUn.

Huruvida man kan få VBUn att hoppa igång utan Maxin låter jag vara osagt. Men jag fick åtminstone laga brorsans Maxi ett par gånger för många år sedan för 911an han hade då skulle vara körbar.
Har eventuellt en kopia på den Maxins hårddisk någonstans förresten.

Skulle inte tro att du kan göra nåt med VBUns programvara från Maxin, VBUn är ju ingen standardiserad dator utan den får nog Komatsu reparera.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Fredi  
#681334 Över 10 år sen jag gjorde Vbu programeringar sist men den laddas och formateras med t.ex en laptop som kopplas rakt till vbun. Ett eget program i laptopen för detta. Kan laddas helt ensam utanför maskinen bara den får ström från en strömkälla. Hände alltid nu och då att de låste sig eller gick i laddläge så de fick laddas om. Fungerar ihop med vilken dator som helst som har MaxiHarvester program i rätt version i förhållande till vbu programmet installerat.
Skotaren hade samma vbu med annat program, fanns nån som körde med vanlig laptop i skotaren när original skärmen dog. Mycket billigare än ny skärm.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#706688 Tack för svaren, nu har äntligen VBUn fått sig en omgång, allt lades på is under vintern.
Donade lediga stunder med MaxiPCn och lyckades kopiera över innehållet på den kraschade disken till en laptop, för att sedan formatera och återinstallera msdos och därigenom få liv i MaxiPCn. Kopierade tillbaka alla filer men får aldrig igång TerMan och tänkte till slut att detta berodde på att den inte hade nån VBU att prata med.
Installerade vbu idag och hängde in maxidatorn och startade upp allt. MaxiPCn kör bara uppstarten och stannar sedan, vid tvångsigångkörning av TerMan så låser den sig.
I dosbox kan jag köra terman på laptopen men då klagar den över att inte ha kontakt med VBUn.

Är det nån som har installationsfiler för TerMan 1.1.1. ???
Är det möjligt att komatsu har programvara kvar?

Känns onödigt att byta dator när det egentligen bara är ett mjukvarufel och maskinen inte ska gå i full produktion 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Fredi  
#706694 Länge sen dessa problem men månne inte Komatsu har Terman filer? De hade ju åtminstone programmet till Vbun och detta kan inte heller vara för ny version för att fungera med en gammal Terman version så tycker de borde ha gammal Terman om dom hade gammalt vbu program? Sätter man nyare vbu program så måste även termanversio en vara nyare. Det fanns massor med olika versioner i tiderna så alla är inte kompatibla med varann.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#706716 Precis vad jag tänkte, får kolla med komatsu på måndag.
Provade att koppla upp laptopen med usb-rs232 adapter men fick ingen kontakt. Till min maxipc går det 3 seriell kablar, vad jag förstår är det
pc - vbu
pc - vcu
pc - vju
Kan detta vara rimligt?
Och behövs alla för att kunna köra med en laptop?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Fredi  
#706759 Vad jag kommer ihåg så är vju och vcu kopplade till vbu och endast vbun till pc. Eller var det så på dessa äldre att även vcu var till pc? Har du 3 kablar så är nog någon kanske nån gammal överlopps sladd eller så går de till printer, modem, gpsmodul eller nåt annat. Skulle komma ihåg att det funka med en kabel till vbu och that's it. Vbu programering kräver sitt eget program i laptopen för at det skall funka och få vbun i laddläge ens.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#708175 Uppdatering, pratade med komatsu och fick låna terman installationsdiskett, allt startade upp som en dröm, men ingen kontakt med vbu, visade sig efter en mer noggrann kontroll att det fanns 2 st b5F kablar, jag hade såklart satt i fel. Någon rest sedan vmm 2000 skulle jag tro.

Efter vidare uppstart rör sig inte maskinen alls, kalibrerat spakar och gaspedal, men får inte maskinen att varva upp, efter att ha finkammat forumet så lurar jag på laddningen på generator 2, får inget varvtal i maxi, bara på analoga mätaren, det som verkar lite knepigt är att jag inte kan varva upp med gaspedalen vilket andra verkar kunnat göra vid samma problem med att inte varvräknaren i maxin funkar.

Fel som är aktuella nu,

Gaspedal ger livstecken såsom att släcka arb.bromssymbolen, men ger inte gas.

Varvräknare i maxi visar noll, även vid kalibrering varvtal, analoga hoppar igång efter att ha handgasat på pumpen, förmodligen dåliga kol

Inga funktioner fungerar förutom midjesväng, och då enbart när växeln är i och gasen trycks ner.
Kranen rör sig alltså inte alls, oavsett

JoTH skrev i nån tråd om att tiduret till dieselvärmaren kunde vara blankt i samband med gasproblem, vilket skulle kunna vara sambandet?

Vid vissa kalibreringar kan jag få meddelande om kap ute, kan detta låsa maskinen?

Är det förövrigt någon som sitter på en instruktionsbok till tidig maxi/terman då mycket verkar skilja från vmm 2000

Hur loggar man in med högre behörighet på tidig maxi?

Ju fler frågor som får svar, desto fler dyker upp 😛

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

skogsjan695xl  
#708214 7716 låser du upp datorn till en högre nivå.
Alternativt 99 minus månad och 99 minus datum. 9595 skulle 4e april bli isf.
Varräknaren där. Vill minnas att det skrivits här om nån givare bak på motorn, typ under hydraultanken som kan spöka.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

Fredi  
#708220 Finns kanske givare under tanken på svänghjulet jo men inte alls säkert att den är ibruk? Kan vara utan trådar eller så slutar trådarna i motorrummets ellåda? Hur månne det va på en - 94 som är ombyggd? Har den säkert varit vmm2000 från ny eller bara vmm1000? Att inte gasen är/varit styrd från hydrostatens "kubdator"? Har du en svart ca 100mm låda inne i motorrummets ellåda eller är där bara kopplingsplintar? Gasen får du inte att fungera via vbu så länge där inte syns varven åtminstone. Skall kalibreras via maxin för att visa varv, men det hade väl inte lyckas? Eller va det så att gaspedalen inte styrdes via vbu:n på dessa, kommer fan ej ihåg när det är minst 15 år sen jag rört dessa senast 😢. Har tyvärr ej heller någon elschema till dessa.
Edit: Visst styrdes gasen via vbu på de som hade vmm2000 eller maxi från början för det gick att gasa via felsökningen på datorn skulle jag minnas? Kanske @JoTh minns?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#708225 Skogsjan, koderna har jag, men när jag startar upp datorn och slår på tändningen så får jag upp förare - trailer, för att komma åt nåt via F1-F9 måste jag logga in som förare 1-5. Därefter har jag provat att hålla in shift+f5 och så vidare enligt vmm 2000 instruktionsbok i en förhoppning om att nåt skulle vara lika.

Vart skriver man alltså in koden i maxin?


Jag har konstaterat att vbu ska få signal från den övre generatorn enligt elschema, kabeln från pulsgivaren slutar i plinten och jag kan följa den in till elgaslådan.,
I elgaslådan finns några lysdioder på kortet, dessa är släckta hela tiden, trots att jag har matning 24v in på x102, känns rimligen som att nån borde lysa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

skogsjan695xl  
#708231 När man trycker fram alla menyer vill jag minnas det finns en flik som heter grundinställning. Där ska det finnas nått som heter i stil med byt access nivå eller nått sånt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901s2 DATABEKYMMER

BigFarmer  
#708237 Möjligt att dessa finns på nån senare version av maxi, under grundinställningar på maxi 1 finns det ingen sån flik.

Vad är det man får tillgång till extra?
Jag tycker mig ha sett vissa grejer i menyerna man får fram via F-knapparna som det pratats om i trådar där man loggat in med 7716, bl.a. Så läste jag en tråd om varvtal där man var tvungen att ha högre behörighet för att kunna kalibrera varvtal med 1000rpm T1 och 2000rpm T2, den menyn får jag fram, men får ju inga värden.

Kan maxi 1 ha högsta behörighet direkt?

Skulle behöva instruktionsbok för maxi 1

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).