Skördare

4WD Skördare & Priser

31 inlägg 5912 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679902
Frd skrev:
skogsjan695xl skrev:En diff går nog lös på ca 40.000 till en sån. Nått man ska kolla på dom röda är svängkrans, samt glapp i kolvar till hytten. Kransen är dyr å byta men tapp å lager till kolvarna är inga stora summor.
Valmets andrahandsvärde har alltid varit sämre än de gröna.


Tack, för info, antar det inte finns nån som är nog pålitlig för att slippa dyrare reparationer när dem gått end del.

låter som man får köpa en skördare för 100k och rep budget 400k, börjar mer och mer kännas som det är billigare stå över, meningen var ju att få in mer ved och rensa upp bland diken, bäckar samt gallring men kanske blir dyrare i slutändan om man har otur med maskinen.


Köpa sig en skördare för att få in mer ved? Lägg pengarna på jordvärme istället.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#679903 Att köpa begagnat är ju alltid en viss risk. Ska du köpa en skulle jag råda dig att få tag på en som fortfarande går i produktion. Då bör ju iaf grejerna vara hyffsat i ordning. Lite oljeläck å sånt får man leva med vid begagnat köp.
Men allt annst bör ju fungera.
Är du rädd för dyra drivline saker som ska gå sönder så ligger dom röda bättre till. Det är i princip samma saker i dom gröna och röda, men dom gröna har varit lite mer uppskrämda i transmissonen och varit lite för starka för sitt eget bästa. Exempelvis 1070 har samma drivlina som 810. 1470in har 1410ans drivlina.
Men visst alla ksn gå sönder, jag hade själv bakdiff haveri för 2 månader sen på 931an.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#679905
Skogsola skrev:Pigga ungdomar går på gymnasium i tre år och lär sig ändå inte att få full produktion på en skördare. Att fösa in en äldre farbror i hytten om han inte är van maskinförare kommer inte att gå så bra. Att vara skördarförare är ett yrke. Det är inte som att sätta sig i en traktor och börja harva.


Kört skotare, traktor grävare, grävare, och många andra maskiner i 50 år i jordbruk och utanför så tror det inte är några problem. Sen behövs inte full produktion heller när man lallar på hemma

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#679911
skogsjan695xl skrev:Att köpa begagnat är ju alltid en viss risk. Ska du köpa en skulle jag råda dig att få tag på en som fortfarande går i produktion. Då bör ju iaf grejerna vara hyffsat i ordning. Lite oljeläck å sånt får man leva med vid begagnat köp.
Men allt annst bör ju fungera.
Är du rädd för dyra drivline saker som ska gå sönder så ligger dom röda bättre till. Det är i princip samma saker i dom gröna och röda, men dom gröna har varit lite mer uppskrämda i transmissonen och varit lite för starka för sitt eget bästa. Exempelvis 1070 har samma drivlina som 810. 1470in har 1410ans drivlina.
Men visst alla ksn gå sönder, jag hade själv bakdiff haveri för 2 månader sen på 931an.


Tack!
Lutar nog åt en röd ändå fast vi har andra gröna på gården som funkat kanon många år utan problem. ( Jordbrukstraktor )
Tycker sånt här är rätt viktigt att tänka på när man köper, vad kostnader kan bli efteråt, lägger hellre mer pengar och får nått som håller men i detta fall verkar det inte hjälpa så mkt då även nyare har liknande problem så kanske bättre gå ner i budget på maskin och ha buffert för reparationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

fendt311  
#679916
Skogsola skrev:Pigga ungdomar går på gymnasium i tre år och lär sig ändå inte att få full produktion på en skördare. Att fösa in en äldre farbror i hytten om han inte är van maskinförare kommer inte att gå så bra. Att vara skördarförare är ett yrke. Det är inte som att sätta sig i en traktor och börja harva.

Kör du skördare?

Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679919
fendt311 skrev:
Skogsola skrev:Pigga ungdomar går på gymnasium i tre år och lär sig ändå inte att få full produktion på en skördare. Att fösa in en äldre farbror i hytten om han inte är van maskinförare kommer inte att gå så bra. Att vara skördarförare är ett yrke. Det är inte som att sätta sig i en traktor och börja harva.

Kör du skördare?


Har gjort lite grann. Ett gammalt lik som en entreprenör "lämnade kvar" på min mark. Visst var det kul när det funkade. Men jag valde att göra mig kvitt den innan den kreverade fullständigt.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

fendt311  
#679928 Jag som trodde du hade mycket erfarenhet. Eftersom du själv skulle köpa en gammal skördare i tråden dasa380.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

fendt311  
#679935 Om man gått tre år på gymnasiet för att köra skördare. Hur lång tid tar det efter utbildningen ca år innan man hinner köra i full produktion? Vet att alla är olika snabb lärda. Men ungefär.

Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679938
fendt311 skrev:Jag som trodde du hade mycket erfarenhet. Eftersom du själv skulle köpa en gammal skördare i tråden dasa380.

Den var ändå på en hyfsat behaglig prisnivå. Men jag kan säga att jag har tillräckligt mycket erfarenhet för att veta att det inte är helt okomplicerat.

Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679940 Seb macahan - Nybörjare som köpt skördare

Zeb hade en underhållande tråd om sina vedermödor som skördarägare.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#679957
fendt311 skrev:Om man gått tre år på gymnasiet för att köra skördare. Hur lång tid tar det efter utbildningen ca år innan man hinner köra i full produktion? Vet att alla är olika snabb lärda. Men ungefär.


Att lära sig köra gallring i full produktion och lära sig ta "rätt" träd tar ca 4-5 år.

Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679969 Väldigt många klättringar in och ur hytten för kedjebyten blir det också i början.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

svampbob  
#679995
Skogsola skrev:Väldigt många klättringar in och ur hytten för kedjebyten blir det också i början.


Det beror nog på terrängen. Jag har stensågat väldigt lite och har inte så mycket ytstenar i skogen. Har däremot skjutit iväg några kedjor då jag har försökt kapa i rejäla rotkrökar.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#680006 Find en väldigt fin 901tx på blocket för 500. Bytt aggregat å pump rätt nyligen så pumphaveri slipper du iaf.
Är nästan lite sugen själv på den men då vi ska få över på mer slutavv så vore det inga mer maskiner just nu.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Vardon  
#680066 Optimismen flödar som vanligt. Personligen är jag av åsikten att det kan vara bättre att använda pengar så man kan göra något än bli sittande inne , räkna pengar och längta ut.

Se bara till att ni båda är tända på iden så att det inte blir din ide som du projicerar på din far och använder honom som argument.

Jag hade nog tänkt mer för vindfällen än gallring personligen. Just för att det är enklare att ta in nån som gallrar 5 ha än tar vindfällen på 10 ställen.

Men det är mycket pengar och mycket som kan gå fel men kan bli väldigt rätt med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).