Skördare

4WD Skördare & Priser

31 inlägg 5920 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

4WD Skördare & Priser

Frd  
#678396 Hej
Ny här men läst en hel del tidigare
Håller på kika på en mindre/medel skördare åt farsan då hans hälsa inte längre hänger med, den kommer gå som hobby maskin och även hjälpa närliggande skogsägare ibland.

Har kikat en del på Rottne 2004-2005,H8, Sampo 1046, TJ 770B ja allt möjligt
Har mailat många på blocket som inte skriver ut priserna men funderar om vissa försöker maxa ut det sista lilla på priset eller om dem sätter priserna väldigt högt initialt som man sen skall pruta på?
Har jämfört med senaste två årens priser på klubbade klaraviks priser vilket kanske är fel men.
Har många här köpt genom auktion annars eller vill ni testa maskinerna före ? tycker blocket priserna är betydligt högre.

JD 770D 2003 15k timmar 450 + moms
Rottne H8 2011 15k timmar 675+ moms
Rottne 2004 16K timmar 480+ moms

Är detta rimliga priser ?
Det som tilltalar mig mest just nu är nog en 770 eller H8 från 2010+


Vad tycker ni man skall köpa för dessa pengar annars ? gärna mindre så klart men. Får inte bli för stor maskin heller

Uppdaterat & redigerat inlägget pga fel från min sida gällande vissa maskiner


Senast redigerad av Frd sön 08 nov 2020, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

TIH  
#678403 Finns ett gäng fina H8 ute för 5-600, helt klart värt pengarna i mitt tycke. Har precis köpt en H8 2010 för 500.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

svampbob  
#678414 Jag upplever att det på billiga skogsmaskiner är väldigt säsongsberoende. På försommar och sommar är det ingen som funderar på gamla skogsmaskiner men när hösten kommer så blir maskinerna plötsligt väldigt intressanta.

Jag har på slutet sett några väldigt tidiga Vimek skördare säljas direkt de har kommit ut på Blocket för "enorma" pengar. Jag tycker att det alltid är bättre att köpa lite för dyrt för sin egen plånbok än att jaga det som är billigast på Blocket.

Små maskiner är små maskiner på gott och ont. Jag har varit ute och plockat vindfällen idag det är enstaka träd här och var i beståndet och då är det bekvämt att inte behöva hugga upp en väg för att komma dit. Jag hittade på slutet en 4-timmers gran och trots att jag kvistade och apterade första biten manuellt så hade jag inte en chans att dra till mig den med skördaren. Det får bli ett jobb för skotaren.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#678420 Måste det vara i storlek med h8 då? Varför inte ett snäpp större som klarar av lite mer.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

fendt311  
#678421
svampbob skrev:Jag upplever att det på billiga skogsmaskiner är väldigt säsongsberoende. På försommar och sommar är det ingen som funderar på gamla skogsmaskiner men när hösten kommer så blir maskinerna plötsligt väldigt intressanta.

Jag har på slutet sett några väldigt tidiga Vimek skördare säljas direkt de har kommit ut på Blocket för "enorma" pengar. Jag tycker att det alltid är bättre att köpa lite för dyrt för sin egen plånbok än att jaga det som är billigast på Blocket.

Små maskiner är små maskiner på gott och ont. Jag har varit ute och plockat vindfällen idag det är enstaka träd här och var i beståndet och då är det bekvämt att inte behöva hugga upp en väg för att komma dit. Jag hittade på slutet en 4-timmers gran och trots att jag kvistade och apterade första biten manuellt så hade jag inte en chans att dra till mig den med skördaren. Det får bli ett jobb för skotaren.

Önskar man hade din maskinpark i dag. Har blivit en hel del som lämnas på marken i skogen. Hade vilja snygga till runt gammla dammen. Men får väl ta igen det när man gallrar. 😊

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

svampbob  
#678425
fendt311 skrev:
svampbob skrev:Jag upplever att det på billiga skogsmaskiner är väldigt säsongsberoende. På försommar och sommar är det ingen som funderar på gamla skogsmaskiner men när hösten kommer så blir maskinerna plötsligt väldigt intressanta.

Jag har på slutet sett några väldigt tidiga Vimek skördare säljas direkt de har kommit ut på Blocket för "enorma" pengar. Jag tycker att det alltid är bättre att köpa lite för dyrt för sin egen plånbok än att jaga det som är billigast på Blocket.

Små maskiner är små maskiner på gott och ont. Jag har varit ute och plockat vindfällen idag det är enstaka träd här och var i beståndet och då är det bekvämt att inte behöva hugga upp en väg för att komma dit. Jag hittade på slutet en 4-timmers gran och trots att jag kvistade och apterade första biten manuellt så hade jag inte en chans att dra till mig den med skördaren. Det får bli ett jobb för skotaren.

Önskar man hade din maskinpark i dag. Har blivit en hel del som lämnas på marken i skogen. Hade vilja snygga till runt gammla dammen. Men får väl ta igen det när man gallrar. 😊


Röjsågen är alltid det viktigaste verktyget för den självverksamme.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#678431
skogsjan695xl skrev:Måste det vara i storlek med h8 då? Varför inte ett snäpp större som klarar av lite mer.


Det funkar nog med nästa steg med men han vill inte ha för stor. När jag tänker efter så allt vi lejt bort så finns ju vägarna där och det är inte de minsta maskinerna som kör tidigare direkt.
Såg att 770 hade lite större kran och aggregat, den kanske klarar lite större Tall/Gran med vilket skulle uppskattas så jag behöver slita mindre på marken även om det är det jag är där för delvis ( Träningen )

Kanske ångrar sig om man inte kan ta DET DÄR trädet för att H8 är för liten..

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#678437 Finns ju för å nackdelar med allt, personligen så tycker jag om du ska köra på egen skog är borde det vara förmånligt om man kan klara av det mesta iaf. I vart fall i gallringsväg och lite vindfällen. En liten maskin är ju inte så mycket å komma med om det är vindfällen som ligger konstigt.
Tj 870-1070 eller en valmet 901. Rottne h11är ju oxå en relativt liten maskin som klarar mycket.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#679830
skogsjan695xl skrev:Finns ju för å nackdelar med allt, personligen så tycker jag om du ska köra på egen skog är borde det vara förmånligt om man kan klara av det mesta iaf. I vart fall i gallringsväg och lite vindfällen. En liten maskin är ju inte så mycket å komma med om det är vindfällen som ligger konstigt.
Tj 870-1070 eller en valmet 901. Rottne h11är ju oxå en relativt liten maskin som klarar mycket.


Har börjat kika mer och mer på 1070 och 901.3 - 901TX, känns som de lite större även ligger bättre i kurs, man får en nyare och större maskin billigare än dem mindre dvs, kanske är för att det finns mindre ute.

Blir dock väldigt avskräckt hur många som har problem med diff på 1070 tex, kom in på en tråd här på forumet där det var vissa som fick byta diff mer än en ggn / år, som privatägare är ju inte det hållbart lägga ut stora summor efter köp. Kan skruva allt utaom elektronik själv men hjälper inte om delarna kostar massor

Nån som har ungefärligt pris vad en diff till en 1070 kostar ? vad kostar ett boggie ras ?

901Tx verkar väldigt fin med, där får man rätt ny årsmodell för under 500k men antar att dessa har sina brister med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

skogsjan695xl  
#679852 En diff går nog lös på ca 40.000 till en sån. Nått man ska kolla på dom röda är svängkrans, samt glapp i kolvar till hytten. Kransen är dyr å byta men tapp å lager till kolvarna är inga stora summor.
Valmets andrahandsvärde har alltid varit sämre än de gröna.

Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

AKKAMAAN  
#679872 Om man hobbygallrar "400m3" på egen skog så är 40000kr 100 kr/m3....

Dyr hobby som knappast "går ihop"...

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#679882
skogsjan695xl skrev:En diff går nog lös på ca 40.000 till en sån. Nått man ska kolla på dom röda är svängkrans, samt glapp i kolvar till hytten. Kransen är dyr å byta men tapp å lager till kolvarna är inga stora summor.
Valmets andrahandsvärde har alltid varit sämre än de gröna.


Tack, för info, antar det inte finns nån som är nog pålitlig för att slippa dyrare reparationer när dem gått end del.

låter som man får köpa en skördare för 100k och rep budget 400k, börjar mer och mer kännas som det är billigare stå över, meningen var ju att få in mer ved och rensa upp bland diken, bäckar samt gallring men kanske blir dyrare i slutändan om man har otur med maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

svampbob  
#679892 Men det är fantastiskt roligt med egen skördare. Jag har kört i princip varje dag de senaste veckorna. Problemet är att det inte är lika roligt att skota och nu börjar det ligga rätt mycket virke på backen.

Användarvisningsbild

Re: 4WD Skördare & Priser

Frd  
#679897
svampbob skrev:Men det är fantastiskt roligt med egen skördare. Jag har kört i princip varje dag de senaste veckorna. Problemet är att det inte är lika roligt att skota och nu börjar det ligga rätt mycket virke på backen.


Det är ju just det och hade velat att farsan som inte orkar manuellt skall få åka runt och göra lite nytta, samt att vi inte får ihop nog mkt ved då man jobbar och bara kan hjälpa till på helger.

   TS
Avatar Fallback

Re: 4WD Skördare & Priser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679901 Pigga ungdomar går på gymnasium i tre år och lär sig ändå inte att få full produktion på en skördare. Att fösa in en äldre farbror i hytten om han inte är van maskinförare kommer inte att gå så bra. Att vara skördarförare är ett yrke. Det är inte som att sätta sig i en traktor och börja harva.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).