Skördare

Differentialbroms hu fungerar den?

7 inlägg 2751 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Differentialbroms hu fungerar den?

Viktor89  
#659742 Som rubriken lyder hur fungerar en differentialbroms?
På min rottne 2004 har jag en sådan som jag inte riktigt förstår mig på.
När jag kopplar in Diffen och vrider upp potentiometern upp mot 100 så låser sig ett bakdäck
Vad är det för skillnad att ha potentiometern närmare 0 än 100?

Hoppas och tror att kunskap om detta finns här!



   TS
Avatar Fallback

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

ÅsaNisse  
#659744 Jag vet inte specifikt om denna maskin, men en ställbar diffbroms ger varierande bromsning mellan hjulen på höger och vänster sida till det är maximalt helt låst. Jag hoppas du inte menar att det ena hjulet tvärstannar så inte maskinen går att flytta för då är det något fel.

Användarvisningsbild

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

Viktor89  
#659745 Nej men man märker att det tar emot i början sen släpper det.
Men jag förstår inte varför man vill ha den upp mot 100 ? För det är då man känner att lättaste däcket släpar lite i början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

Fredrik Reuter  
#659746 Är det inte så enkelt som att diffen är två elstyrda ventiler som är korskopplade så ena blocket har höger framhjul och vänster bakhjul och vid 0 så är båda ventilerna öppna och oljan tar enklaste vägen. När det slirar så ökar man potentiometern och stänger tillförseln och tvingar då olja till det hjulpar som inte går lättast.

Vid 100 är det tyvärr så att oljan är såpass strypt så systemet nästan stryper sig självt.

Detta är en nackdel med hydraulmotorer som drivning på skogsmaskiner. Hydrostaten har en fördel här men kräver då mekanisk drift ut till hjulen vilket gör att det blir svårt med pendelarmar.

Användarvisningsbild

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

Viktor89  
#659804 så om jag förstår det hela rätt, så vid terrängkörning så ska följande inställning vara så här:
Diffknappen ska vara på (auto eller manuell?)
Man börjar med potentiometern runt noll
Slirar det så vrider man upp den lite

Är det så det kan fungera tro?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

Fredrik Reuter  
#659815 När jag körde H8 så körde jag med ca 30% diff och ökade vid behov. På väg 0.

Användarvisningsbild

Re: Differentialbroms hu fungerar den?

Viktor89  
#659819 Tack för infon!😀
Diffknappen har tre lägen auto,av,manuell
Ska man köra på auto?
Betyder det att diffen går i när han känner att han behöver det?
Så är det på min traktor iaf.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).