Skördare

Läckage pumplåda cat 550

8 inlägg 2182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckage pumplåda cat 550

multiw  
#653953 Hej! Jag har gjort lite sommar service å hittat att pumplådan/fördelningslådan trycker ur sig olja.
Läste lite å kom fram till att de skulle vara en hypoid olja. Nu kommer frågan. Det verkar som att någon av hydralpumparna trycker in olja funderar på att göra en överfylldas slang å samla upp läckaget i en behållare istället för att lådan ska vara full. Är det någon som har erfarenhet av hur pumplådan mår/håller om den fylls med hydralolja istället för hypoiden?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage pumplåda cat 550

skogsjan695xl  
#653997 Jag skulle nog ta ta ordentligt i problemet och byta tätningen i änden på hydraulpumpen ist.

Användarvisningsbild

Re: Läckage pumplåda cat 550

multiw  
#654114 Jo de är ju det bästa. Någon som har erfarenhet av att skruva loss de tre pumparna? för man lär väl få byta på alla tre om man ändå skruvar loss dom. Ser ofantligt trångt ut mellan motorn å hydral oljetanken. Hade varit gött å få kontakt med någon som meckat i den här typen av maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage pumplåda cat 550

torpöbo  
#654205 Om det är miljöoöja i maskinen och denna står mycket kan man även fundera på ett byte till vanlig hydraulolja. Miljöoljan har en viss tendens att skapa problem vid öppningar då den börjar brytas ner i närvaro av fukt.

Användarvisningsbild

Re: Läckage pumplåda cat 550

skogsjan695xl  
#654817 Du skruvar ur pumparna från hytten sett. Endel lyfter av tanken men det går ändå. Det är endel skruvning men heller ingen "jätte" operation.

Användarvisningsbild

Re: Läckage pumplåda cat 550

multiw  
#656506 Okej! Tack för svar. Jag har bio plus i maskinen. Är de bara tappa ur å byta till mineral?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage pumplåda cat 550

torpöbo  
#656518
multiw skrev:Okej! Tack för svar. Jag har bio plus i maskinen. Är de bara tappa ur å byta till mineral?


Det är lite från fall till fall. Det sägs att miljöolja kan reagera med mineralolja i vissa fall och bilda klumpar. Ingen brukar vilja garantera något. Byten har gjorts med metoder från att bara börja fylla på med mineralolja vid slangbrott till att tömma systemet så mycket som går under kontrollerade former.

Användarvisningsbild

Re: Läckage pumplåda cat 550

590d  
#656598 Vi böt på en 580 så att vi tappade ur allt från tanken och fyllde på med mineral. Därefter har vi fortsatt med att fylla på vid slangbrott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).