Skördare

Slipa carlton B8HC kedja

15 inlägg 3695 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646326 Är det någon som vet vilka vinklar man ska slipa en B8HC kedja i? I min anvisning som var med till min slip tecomec jolly evo Fanns inte den kedjan med.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Fredrik Reuter  
#646372 Hej,
Den ska slipas i 32 graders filvinkel och 36 graders eggvinkel som standard.

Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646383 Ingen down angle?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slips carlton kedja

AKKAMAAN  
#646384
Viktor89 skrev:Är det någon som vet vilka vinklar man ska slipa en B8HC kedja i? I min anvisning som var med till min slip tecomec jolly evo Fanns inte den kedjan med.

I de två Carlton-handböcker jag hitta, för Maintenance manual sedan 2013 resp Forest sedan 2006 så finns inte den kedje-koden med. Troligen så är kedjan nyare än sedan 2013.

"B" står för .404-delning .
"8" anger drivlänkstjockleken .08" eller 2mm
"HC" står för "Harvester Chain"


Ser ingen anledning till att denna B8HC skall filas/slipas annorlunda än motsvarande kedjor av andra fabrikat. Carlton har väl idag samma ägare som Oregon., dvs Blount Inc.

Carlton B8-kedjan fanns med i en Skogforsk-utvärdering 2016och där angavs att man hade en filningsvinkel på 32° och en eggvinkel på 44° grader, direkt från tillverkningen, och att man sedan gett den som jag fattade det 43° filningsvinkel resp 36° eggvinkel. Jag har inte lusläst rapporten men det ser ut som att stötvinkeln inte är omnämnd alls. Trenden på motorsågskedjor verkar gå mot mera "höknäbb", Oregon rekommenderar numera generellt ca 55° stötvinkel men jag antar att det gäller för handhållna motorsågar men hittar inget annat för maskinkedjor .

Kanske den rapporten kan vara till vägledning. Annars så skulle jag köra med std-vinklar för Chamfer Chisel kedjor
Carlton B8 länken ser väl ut så här, Chamfer Chisel profil
$matches[2]

1590346883_carlton_b8hc_chainprofile_300px_web.jpg

30°-35° filningsvinkel
ca 35° eggvinkel
och 80°-85° stötvinkel

Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646386 36 graders eggvinkel blir svårt? Då kommer väl slipskivan att ta i ryttaren? Betyder det att jag inte kan slipa i min slip?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Fredrik Reuter  
#646389 Vi blandar inte ihop stötvinkel och eggvinkel nu då?

I PDF:en nedan finns mycket info om slipning av maskinkedjor för skördare och jag tror det är en liknande rapport som Akkamaan länkade till.

Bäst verkade Carlton B8 skära med filvinkel 45 grader och eggvinkel 43 grader.

Avatar Fallback

Re: Slipa carlton B8HC kedja

AKKAMAAN  
#646393
Viktor89 skrev:36 graders eggvinkel blir svårt? Då kommer väl slipskivan att ta i ryttaren? Betyder det att jag inte kan slipa i min slip?

Tunnare eller modifierad slipskiva alternativt lämpligare vinkel då.... Filen nödlösning? :d

Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646394 Om jag nu fattar allt rätt jag läste artikeln från skogsforsk. Och såg Fredrik sista inlägg
Filningsvinkel är kedjan vinkel till skivan? 45 grader men mitt bord går bara till 35 grader

Eggvinkel är hur mycket man lutar ner skivan åt höger?

När jag sätter i en ny b8hc i slipen för att titta vilken vinkel det var tyckte jag mer det såg ut som
Filningsvinkel 30 grader
Eggvinkel 50 grader

Stötvinkel vad är det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa carlton B8HC kedja

AKKAMAAN  
#646405
Viktor89 skrev:Stötvinkel vad är det?


Stötvinkel är vinkeln som skärlänkens sidoplan håller mot horisontalplanet
Eggvinkeln är skärlänkens topp-plan vinkel. Filningsvinkeln ger också sido-planet samma typ av vinkel som topp-planets eggvinkel.
$matches[2]

Husqvaranas motorsågskedja X-Cut med rekommenderad höknäbs-liknande stötvinkel
$matches[2]

Stihls RAPID Super RS är ännu värre med 45°. Vet inte om den fortfarande levereras så extremt.
1590349516_45deg.jpg


Stötvinkeln är viktig för att kedjan skall mata i sig vedfibrer lagom mycket. För stor stötvinkel ger sämre självmatning och för liten stötvinkel (höknäbb) gör sågen svårhanterlig och kan hacka/kasta

Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646415 Verkar vara mycket att tänka på jag ska pröva slipa
Filningsvinkel 35
Eggvinkel 45-50
Ingen down angle
För det är nog det slipmaskinen klarar av. Så får jag se hur den går.

Stöt vinkel och det jag kallar down angle är troligtvis samma sak? Vinkeln i botten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#646417 Ryttaravstånd ca 1mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa carlton B8HC kedja

AKKAMAAN  
#646422
Viktor89 skrev:Ryttaravstånd ca 1mm?

1.25 mm verkar vara vad som rekommenderas i pdf som Fredrik postade...

Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#784769 Jag såg ett klipp på youtube där en med en kedjeslip satte fart på slipen åt motsatt håll mot vad den ska gå för att få bättre slipning på vänsterhänderna. Han gjorde detta genom att ta skruvdragare i bulten som håller skivan gav full gas tog bort skrivdragaren och satte på slipen. Slipen fortsatte att snurra åt fel håll. Är det fler som gör på detta vis?
Tar inte motorn stryk eller fungerar det att göra så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

Viktor89  
#784770 Här är länken. Ca 10 min in i klippet.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa carlton B8HC kedja

anersimyra  
#784798 Det där är inget att sträva efter..🙂 jag har själv en slip köpt från Skogma som möjliggör slipning från utsidan från bägge sidor. Men rent praktiskt så blir skillnaden såpass liten att det inte är lönt att ”fippla” med den funktionen..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).