ons 27 maj 2020, 15:35#646953
Björnjohansson98 skrev:Ja utskjutet funkar sålänge inte RE35 är påverkat. När man lägger i växel framåt drar R35 och vippan på vänster spak blir terrängstyrning istället för utskjut, sen när du lägger ur växeln släpper aldrig R35.
Som jag sa tidigare i tråden, och Simba också repeterade så var ursprungsutförandet till detta byggt när maskinen hade kattskallar.
(sedan tillkom minispakar och paletter vilket ändra designe och nu har någon före dig för sökt fixa nåt som var trasigt genom att bygga om till nåt "hybridutförande) Och då satt det två st impuls-tryck-knappar framför vänster kattskalle. Den ena knappen
#23 kopplar in terrängstyrningen och RE35 låses i "hållkrets" av sin egen brytare. RE35 reläspole jordas genom en transistor (med hjälp av motståndet R8). För att koppla ur terrängstyrningen och få tillbaka utskjutsfunktionen så måste RE35's hållkrets brytas. Det görs genom en kort tryckning på knapp
#22 inringad med grönt.. Då skickas en strömstöt ner till basen på transistorn som då bryter transistorspolens jord, och hållkretsen bryts och RE35 inaktiveras och utskjutet fungerar igen.
OK, så nu har någon byggt om, och ersatt impulsknapparna
#22 och
#23 med en vippströmbrytare som vad jag förstår har två fasta lägen.
Den vippströmbrytaren behöver ha ett fast mittläge som inte ger nån ström ut och två återfjädrande ytterlägen som vardera ger ström ut för att "tända/släcka" RE35.
På min bild tagen från de scheman jag tidigare postade så saknar du den funktion som knapp
#22 har.
Transistorn sitter på EHC-kortet där bl a RE 35 sitter. EHC kortet sitter väl instucket i en kontaktlist som är numrerad? Det skulle kunna hjälpa om du hade en bra tydlig bild på kretskortets framsida samt kontaktlisten.
1590585946_307_re35_r35_hallkrets.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A