Skördare

Ösa 250 super Eva problem

23 inlägg 8507 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646884 Men driften ska väl inte ha nåt med r35 att göra,utan man väljer via brytare utskjut eller terrstyrning.Måste va nåt konstigt med strömbrytare du har där för han ska sända ut plus i endera ledningen.Nu verkar det som du får in plus från driften och det ska du inte ha

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646890 Ahaaaa är det så det är, detta som händer ska alltså inte hända, driften ska inte ha något med R35 att göra alltså. Om man vill köra styrning eller utskjut ska bara ändras via strömbrytaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646893 Jo,har inte haft nån maskin där man tvingats välja men testa en skötare en gång med kattskallat,han hade då 2 tryckknappar framför utskjutsknapparna,och då valde man bilen funktion man ville ha.Fördelen var att man kunde köra terrstyrningen mjukare jämfört med on-off känslan från tidigare men systemet erdstted snabbt med en separat joystick som funkade proportionellt medan tex Mastern o 1210 fick inbyggt i datorn då han blev mjukare i styrningen ju fortare man körde

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#646953
Björnjohansson98 skrev:Ja utskjutet funkar sålänge inte RE35 är påverkat. När man lägger i växel framåt drar R35 och vippan på vänster spak blir terrängstyrning istället för utskjut, sen när du lägger ur växeln släpper aldrig R35.

Som jag sa tidigare i tråden, och Simba också repeterade så var ursprungsutförandet till detta byggt när maskinen hade kattskallar. (sedan tillkom minispakar och paletter vilket ändra designe och nu har någon före dig för sökt fixa nåt som var trasigt genom att bygga om till nåt "hybridutförande) Och då satt det två st impuls-tryck-knappar framför vänster kattskalle. Den ena knappen #23 kopplar in terrängstyrningen och RE35 låses i "hållkrets" av sin egen brytare. RE35 reläspole jordas genom en transistor (med hjälp av motståndet R8). För att koppla ur terrängstyrningen och få tillbaka utskjutsfunktionen så måste RE35's hållkrets brytas. Det görs genom en kort tryckning på knapp #22 inringad med grönt.. Då skickas en strömstöt ner till basen på transistorn som då bryter transistorspolens jord, och hållkretsen bryts och RE35 inaktiveras och utskjutet fungerar igen.


OK, så nu har någon byggt om, och ersatt impulsknapparna #22 och #23 med en vippströmbrytare som vad jag förstår har två fasta lägen.
Den vippströmbrytaren behöver ha ett fast mittläge som inte ger nån ström ut och två återfjädrande ytterlägen som vardera ger ström ut för att "tända/släcka" RE35.

På min bild tagen från de scheman jag tidigare postade så saknar du den funktion som knapp #22 har.

Transistorn sitter på EHC-kortet där bl a RE 35 sitter. EHC kortet sitter väl instucket i en kontaktlist som är numrerad? Det skulle kunna hjälpa om du hade en bra tydlig bild på kretskortets framsida samt kontaktlisten.

1590585946_307_re35_r35_hallkrets.jpg

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#720145 Hej
Längesen jag uppdaterade här nu, husrenovering har helt enkelt gått före...
Bifogar bild på kretskortet och kontakten.
Skulle man inte kunna få bort den här låsfunktionen av R35 på något vis? Jag är tyvärr för jävla kass på sånt här pill...
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#720770
Björnjohansson98 skrev:Hej
Längesen jag uppdaterade här nu, husrenovering har helt enkelt gått före...
Bifogar bild på kretskortet och kontakten.
Skulle man inte kunna få bort den här låsfunktionen av R35 på något vis? Jag är tyvärr för jävla kass på sånt här pill...
Mvh

Du måste ha låsfunktionen för att det skall fungera. Det problem är att inte "lås upp" funktionen med knapp #22 fungerar.
Knapp #22 ska ge spänning till basen på transistorn för att upplåsning ska kunna ske. Kolla att du får ström på ledning #49A som ansluter på stift #20 på den vita kontakt-listen. Därifrån skall spänningen gå till 1K motståndet som sitter nedanför transistorn TR1. Har svårt att se färgkoden på motstånden så jag vet inte vilket av dem det är. En detaljerad bild på kretskortets baksida kan hjälpa för att lokalisera 1K motståndet. Sen det är gjort så kan vi kolla med ohm-meter att motståndet är helt.
Dessutom ser det ut att vara en brunnen diod DS35 alldeles ovanför RE35.
Jag skulle rekommendera att du lämnar in det kompletta kretskortet till en elektronikkunnig som kan kolla att alla lödningar och komponenter på kortet fungerar som de ska

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#723460 Ska ledning 49a ha 24v?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#723465
Björnjohansson98 skrev:Ska ledning 49a ha 24v?

Enligt schemat så ska du ha 24V på 49a när av/på knapparna terrängstyrningsfunktionen aktiveras.
Det ska finnas 24V matning fram till dessa knappar (från startlåset).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).