Skördare

H219, nytt stort tvåhjulsdrivet skördaraggregat från JD

3 inlägg 2290 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

H219, nytt stort tvåhjulsdrivet skördaraggregat från JD

Fredrik Reuter  
#644467 H219 heter ett helt nytt tvåhjulsdrivet skördaraggregat från John Deere. Det är andra nyheten inom 2WD aggregat på kort tid från John Deere, för några veckor sedan släppte de H212, ett mindre 2WD skördaraggregat primärt för gallring.

Men om H212 är litet så är H219 den kompletta motsatsen då det är konstruerat för grov slutavverkning och kanske siktar JD mer på Centraleuropa och lövskogsavverkning med detta aggregat.

H219 klarar av att kapa 75 cm, väger över 2 ton med rotator och har den nya sågenheten SuperCut 100S monterat som standard. Skördaraggregatet har tvåväxlade matarvalsmotorer som anpassar hastigheten till grovleken på avverkat träd. Klena träd, hög matarhastighet, grova träd, lägre hastighet men mer kraft. Det är troligtvis liknande lösning som sitter på Log Max 7000C.

Och det är nog så att Log Max 7000C kommer vara en stark konkurrent till H219, detta då de har liknande specar och vikt. Annars kan man inte annat än reflektera över att H219 kanske är en modern ersättare till John Deeres äldre H290 som jag tror både JD och Waratah har fasat ut nu.

Mer info: https://www.deere.co.uk/en/forestry/harvesting-heads/



   TS
Avatar Fallback

Re: H219, nytt stort tvåhjulsdrivet skördaraggregat från JD

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644476 Men grov skog är väl slut...…
Filmer som läggs upp är bara pinnar som körs :???:

Användarvisningsbild

Re: H219, nytt stort tvåhjulsdrivet skördaraggregat från JD

Fredrik Reuter  
#644485 Jo, du har nog rätt i att Grovskogen sinar i Sverige. Men i Centraleuropa finns det nog avsättning för dessa aggregat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).