Skördare

bränsleförbrukning och Teknisk utnyttjandegrad

2 inlägg 2639 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bränsleförbrukning och Teknisk utnyttjandegrad

A-R  
#638169 Hej! har en fundering, vad har ni har för bränsleförbrukning l/h och teknisk utnyttjandegrad på era skördare och skotare? vilket märke och modell?

mange takk



   TS
Avatar Fallback

Re: bränsleförbrukning och Teknisk utnyttjandegrad

AKKAMAAN  
#638514 Har ju inte varit i skogsmaskinsvängen på snart 20 år så jag undrar om t ex Teknisk Utnyttjandegrad, TU, är något begrepp som används till något nyttigt längre.(?)
På "den gamla goda" tiden var TU ett mått på hur stor del av Arbetstiden som var Produktiv tid eller Grundtid.
Som produktiv tid räknades virkeshantering, flytt samt övrigt arbete såsom t ex bygga bro över ett dike eller att bärga en annan maskin.
Var det inte Produktiv tid så var det Avbrottstid
Som Avbrottstid räknades Service/Underhåll, Reparation och Störning. Som Störning räknades fastkörning, samtal med arbetsledare, väntan på timmerbil vid avlägget etc
Rast räknades inte som Arbetstid

Eftersom man inte hade en riktigt fungerande elektronisk tidsregistrering på skogsmaskinerna förrän under andra halvan av 1990-talet (och knappt då) så används skakurs-kort som byttes varje vecka. För att läsa dessa kort och för att enkelt kunna summera ihop antal timmar av respektive tidskategori så räknades inte avbrott kortare än 15 min som avbrott (om det nu inte var massor med korta avbrott under en något längre tidsperiod). Det innebar att en maskin som hade 5 st 12 minuters avbrott för t ex kedjebyten och rensning av aggregatet under t ex två 10 timmar virkeshantering egentligen bara hanterade virke i 9 timmar men det registrerades som 10 tim. detta system eller Grundtid15, eller G15-tid.

Idag med elektronisk tidsregistrering så kan kördatorerna enkelt sortera ut ALL produktiv tid så att de inte innehåller några avbrott, sk G0-tid. På den gamla goda tiden förekom även G5-tid ofta som grundande för timpenning till t ex markberedare eller andra maskiner som inte var "störningsbenägna".
Så det fanns motsättningar i statistiken. Ville en förare visa många G15-timmar på ett skift så åt man lunch på "14 minuter", men det förde då istället med sig att man fick en lägre produktivitet, m3/G15, i statistiken jämfört med den som tog en registrerad rast på 16 minuter.
Så jag antar att man idag mäter maskinernas produktivitet i m3/G0....

Sån här statistik användes sedan av bolagen vid upprättande av maskinkostnadskalkyler för upphandling av entreprenader, där bortsättningen var baserad på en kalkylerad kr/G15 maskinkostnad samt ett produktionsmål per avverkningsobjekt. Idag verkar det mest som att skriver ett "6-års" kontrakt när en entreprenör anställs och man sätter ett fast pris per m3 under kontraktsperioden med eventuella bränsle-klausuler och inflationsindex...
Ni som är med som aktiva idag kan väl berätta hur detta passar in i den värld ni lever i idag.
Ps. Rätta mig gärna om det är nåt jag har "kommit ihåg fel" sedan 1970-1980-1990-talen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).