Skördare

Komatsu 931.2 kranbekymmer

21 inlägg 5941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

skogsjan695xl  
#635642
AKKAMAAN skrev:
Valmet 890 skrev:Du har inga givare på kolvarna men du har en sensor som känner när aggregatet kommer nära rutan och bromsar då kran in rörelsen.

Cool...nu blir jag nyfiken...
Är det då nån typ av "proxy"-givare ungefär som på en bils "kofångare" som varnar när man håller på och backar på något på parkeringen, eller vad annars är det som talar om för datorn att aggregatet är i närheten? Måste det vara själva aggregatet eller kan det också vara en frammatad stock-ände?


Det är så enkelt att det är en induktiv givare som sitter i kranfoten, när kran viker ihop sig går en plåtbit förbi och talar om att kran är nära.
Problemet med detta är att den plåtbiten är för kort så den går förbi givaren när man är väldigt nära hytten med kran/aggregat. Å då blir det lätt ett snabbt ryck i kran.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635741
skogsjan695xl skrev:
AKKAMAAN skrev:
Valmet 890 skrev:Du har inga givare på kolvarna men du har en sensor som känner när aggregatet kommer nära rutan och bromsar då kran in rörelsen.

Cool...nu blir jag nyfiken...
Är det då nån typ av "proxy"-givare ungefär som på en bils "kofångare" som varnar när man håller på och backar på något på parkeringen, eller vad annars är det som talar om för datorn att aggregatet är i närheten? Måste det vara själva aggregatet eller kan det också vara en frammatad stock-ände?


Det är så enkelt att det är en induktiv givare som sitter i kranfoten, när kran viker ihop sig går en plåtbit förbi och talar om att kran är nära.
Problemet med detta är att den plåtbiten är för kort så den går förbi givaren när man är väldigt nära hytten med kran/aggregat. Å då blir det lätt ett snabbt ryck i kran.


Jo exakt nu när jag läste mitt inlägg så lät det mycket mer avancerat än vad det är...
Har aldrig gillat den funktionen så jag har alltid slagit av den. Inget problem att komma för nära ändå

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

skogsjan695xl  
#636975 Återkom gärna med info om hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

JesperH  
#637320 Ska återkomma, den servas nu till veckan och krandatorn hoppas jag dom får till verkstan så dom får provbyta. Sen ska vi flödesmäta han samt kolla regulatorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

JesperH  
#640964 Hej igen. Har börjat hugga igen efter vi bytt sektioner i aggregatet och fått byta krandatorn. Vid servicen så flödesmätte vi även pumparna och dom var i ordning. Började förra veckan på måndag och maskinen gick som om den vore ny. Kom tillbaka igår o började hugga och han har börjat gå kraftfullt sämre. De hände precis samma sak sist vi kom ut från verkstan. Går bra hugga ungefär en vecka, sen vill de inte fortsätta i samma spår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

skogsjan695xl  
#674294 Hur har det gått med problemen?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).