Skördare

Komatsu 931.2 kranbekymmer

21 inlägg 7271 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Komatsu 931.2 kranbekymmer

JesperH  
#635304Hej
För att göra en lång historia kort så kör jag med en Komatsu 931.2 med ett c124. Maskinen fick vi i december 2018 och har jag kört den som ny. Den har i stort sett gått felfritt fram tills våren 2019, då jag kände att maskinen tappade styrka o gick som en moped mer eller mindre. Kalibrerade trycket då de var för lågt och den började gå bättre.
Efter de så gick maskinen bra i kanske 3 månader sen började helvetet.

Krantrycket och pålastningstrycket gick över 300 bar och vi stannade maskin för att byta pålastningsventil. Kalibrerade trycket och maskinen började gå mjukt o fint igen men de höll bara i en vecka sedan tappade vi trycket istället. Komatsu sade hela tiden att de är fel på pålastningsventilen eftersom de är flera som har samma problem. Så vi körde på och harvade med en kran som gick ryckigt och saknar respons.

Sen inträffar de som är väldigt konstigt. I början av Januari så började maskinen mitt i allt gå ursinnigt bra. Den gick som den gjorde förr, full respons på kranen och mjuk o fin hydralik. Krantrycket höll sig på 280 bar, pålastningstrycket på ungefär 275-270. Men de höll bara i sig i ungefär en vecka sedan steg krantrycket och började pendla mellan 290/280bar. I mars fick vi den nya ventilen och skillnaden blev kortvarig. Man kände att de blev bättre respons men de var inte någon (aha) upplevelse. Men det blev en kortvarig upplevelse eftersom de gick tillbaka till samma stumma ryckiga hydralik efter en dag.

Krantrycket pendlar mellan 280-290 bar. Pålastningstrycket pendlar de även mellan 280-270 bar

Igår fick vi en tekniker som kom o synade vårat problem. Han började med att kolla trycket och enligt han var de inget fel på pumparna. Dom gav rätt tryck. Berättade för han hur maskinen beter sig och när de började osv, sedan hoppade vi in och började gallra. Jag körde och försökte visa åt han hur kranen upplevs men självklart svårt att sitta bakom och få nån slags uppfattning han sa till o med att "de ser ju ut att gå bra" men de gjorde de ej. Vi ställde in både minströmmar och maxströmmar men det blev ingen skillnad. Sedan kollade jag själv trycket och då var krantrycket igen på 290bar och jag fick aldrig något bra svar om de verkligen ska få pendla 10 bar hur som helst.

Varken han eller jag blev något klokare, han menade på att de kan vara några bussningar? Men de syna jag direkt eftersom han gick som ursinnigt bra helt plötsligt i Januari av ingen anledning. De han kunde tänka sig var att prova byta krandatorn CCU-n och börja därifrån.

Här kommer några frågor.

Kan de vara pumparna?¨

Vad finns de för symptom när pumparna tagit stryk?

Hur ligger era skördare i tryck? Varierar trycket mycket?

Här är en lista på de vi gjort/bytt
-Ackumulatorer på kran
-Provat 4-5 pålastnignsventiler
-bytt strypning
-bytt programvara

Det här blev ett väldigt långt inlägg men jag sträcker bara ut en hjälpande hand o försöker förklara problemet för er om de är nån som har en idé om vad jag kan ha för problem för såhär ska inte en skördare gå i kran. Och om de finns någon som haft problem med pålastningsventilen hade ju uppskattat att få veta hur eran maskin gått under den tiden.

TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 931.2 kranbekymmer

skogsjan695xl  
#635333Jag hade väldigt pendlande tryck på 911an 10 bar både upp å ner. Men man märkte ingen som helst skillnad på kran.
Pumparna är ju ett väldigt vanligt fel att de krånglar. Vi bytte pump på 911an redan vid 1000 timmar, då hängde sig pump 2 i fullt utvinklat läge och ett arbetstryck över 300bar.
Är det alla kranfunktioner som går ryckigt?

AKKAMAAN  
#635335När jag läser detta så utan att ha erfarenhet av din maskintyp så måste jag funder i "allmänna ordalag" eftersom jag inte inte kan några som helst detaljer om hydraulsystemet.
Det första som slår mig är varför det skulle behövas en pålastningsventil för bara krankörningen?
Alla nytillverkade maskiner har väl Lastkännande, LS, hydraulsystem med tryckkompenserade variabla pumpar....(?!)
Det du kallar "pålastningstryck" är ju det vi annars kallar "signaltryck". I ett LS-system så är signaltrycket/pålastningstrycket variabelt beroende på lasten på de olika funktionerna i kranen.
När ingen kranfunktion körs så avlastas pumpen och går ner å¨ett sk stand-by-tryck som normelt skall vara justerat till nåt värde runt låt säga 35 bar.
Om man t ex bara kör kransväng och det krävs 100 bar på svängkolven så skall dessa 100 bar gå tillbaka till pumpen och "pålasta" pumpen så att pumptrycket blir 35 bar + 100 bar = 135 bar. Dvs signaltrycket/pålastnngstrycket skall ändra sig hela tiden medan kranen körs beroende på att kranen går olika tungt i olika lägen. Det skall sålunda alltid var 35 bar tryckskillnad mellan pumptryck och siganl/pålastningstryck när man kör maskinen.
När man använder samma pump för upparbetning så måste pumpen gå på konstant maxtryck för att aggregatet skall fungera på rätt sätt. Pålastningsventilen skall då koppla bort det variabla signalttrycket från kranventilen och pålasta pumpen till max arbetstryck. Om denna pålastning ligger på medan man kör kranen så kommer krankörningen att bli förändrad jämfört med hur kranen går med LS-system inkopplat. Kan tänka mig att det finns en inställd fördröjning som gör att pålastningsventilen inte friställs så fort aggregatet stannar t ex mellan matning och kap. Det kan till och med vara så att konstanttrycket är avsett att ligga på tills man "nollar ur" när det är dags att leta ett nytt träd. Denna fördröjning är för att inte pumpen skall pålastas/avlastas pga av stopp i upparbetningen på nån halvsekund.
Så nu undrar jag hur ditt hydraulsystem är AVSETT att fungera med avseende på ovanstående olika tryck?
Vilket stand-by-tryck har du?
Vilket signal/pålastningstryck har du när du t ex bara kör 1 kranfunktion och INTE använder/aktiverar nån aggregatfunktion?
Vilket pumptryck har du när du kör samma funktion?
Vilket är signal/pålastningstrycket när pålastningsventilen är aktiverad?
Vilket pumptryck har du när pålastningsventilen är aktiverad?
(Signal/pålastningstrycket är det tryck som kommer tillbaka till pumpen i en klen 1/4"-3/8" ledning ansluten till pumpens kompensatorventil. Pumptrycket mäts på den grova tryckledningen från pumpen)

Detta är mina reflektioner i allmänna ordalag utan att ha en "susning" om detaljerna i hydraulsystemet
Om du postar ett tydligt och fullt läsbart hydraulschema med positionsförteckning så kanske dimman kan skingras något.
För övrigt så kan störningar i LS-system orsakas av t ex en spricka i kranventilpaketet. inre läckaget genom sprickan kan då vara temperaturberoende.
Har dessa symptom tendens att vara annorlund när maskinen är kall jämfört med fullt varmkörd?

PS. Läser nu att skogsjan695xl nämner "pump#2" så det förändrar bilden något om maskinen har en speciell pump för aggregatet

Användarvisningsbild

JesperH  
skogsjan695xl skrev:Jag hade väldigt pendlande tryck på 911an 10 bar både upp å ner. Men man märkte ingen som helst skillnad på kran.
Pumparna är ju ett väldigt vanligt fel att de krånglar. Vi bytte pump på 911an redan vid 1000 timmar, då hängde sig pump 2 i fullt utvinklat läge och ett arbetstryck över 300bar.
Är det alla kranfunktioner som går ryckigt?

Jag upplever att alla funktioner går ryckigt. Dålig skog = mycket krankörning då blir han väldigt jobbig att köra. Tillexempel lyften, lyfter jag kranen o släpper spaken så nyper han direkt, som att de inte finns någon som helst krandämpning. Men accarna är bytta. Och ramperna har jag provat ställa in.

TS

Tralsmo  
#635385Ja vet inte så mycket mer än såhär.

911 å 901 ä samma hydraulsystem å samma motor ( sånär som på något begränsad motoreffekt på 901).

Har en 901 , 2018.

Vi har haft krångel det senaste med tryck. Har yttrat sej i aggregatet , s92.
Mätning varierar och svärdsmatning varierar.
Inga problem med kranen.

Enligt komatsu så är äldre varianten på pålastningsventil inte bra. Nya modell är monterad samt att tekniker justerat en del aggregat parametrar. Blev i huvudsak bra men vissa problem kvarstår med svärdsmatning. Troligen flera fel.

901 å 911 har dubbelpumpsystem. Pump 2 har tydligen haft en tendens att fallera.
Våran har gått strax 3000 timmar å den funkar fortfarande.
Annars inte ovanligt att det blir problem på 2000timmar. Tydligen oklagringen.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#635434Går aggregatet som det ska?
Med tanke på att det är samma pumpar till både aggregat och kran bör inte felet ligga i pumpen om aggregatet går.
Pump 1 går på lågtryck och pump 2 högtryck lite enkelt förklarat.
Med tanke på att LS styrs elektroniskt på dessa så ligger felet rimligtvis mellan pålastventilen och regulatorn.
Det kan ju to.m vara så att regulatorn kärvar och inte vinklar fullt ut.
Om hela kran går ryckigt tyder det ju på att för lite olja går dit å det har ju inget med trycket att göra.
Hade själv ett jätte konstigt fel på LS på 931an i vinter. (Äldre 931) där försvann en del av ls trycket ut i en spricka i ventilsektion till styrningen. Kördes 2 funktioner gick kran. Men det är ett annat system så det hör inte till saken nu.
Jag skulle nog kolla blocket som pålastningsventilerna sitter så inte det spuckit.
Även kolla mellan det blocket och regulatorn så ingen slang ligger nypt, kanske byta slangar i förebyggande så inte de släppt gummi inuti.
Det här skulle ju även kunna vara ett elektrisk fel, pålastningsventilen kanske inte får tillräckligt med ström.
Krandämpningen är ju en annan grej som känns väldigt konstig om den tvärstannar. Är det i kryssat i datorn att det är krandämpning?

Användarvisningsbild

JesperH  
skogsjan695xl skrev:Går aggregatet som det ska?
Med tanke på att det är samma pumpar till både aggregat och kran bör inte felet ligga i pumpen om aggregatet går.
Med tanke på att LS styrs elektroniskt på dessa så ligger felet rimligtvis mellan pålastventilen och regulatorn.
Om hela kran går ryckigt tyder det ju på att för lite olja går dit å det har ju inget med trycket att göra.
Hade själv ett jätte konstigt fel på LS på 931an i vinter. (Äldre 931) där försvann en del av ls trycket ut i en spricka i ventilsektion till styrningen. Kördes 2 funktioner gick kran. Men det är ett annat system så det hör inte till saken nu.
Jag skulle nog kolla blocket som pålastningsventilerna sitter så inte det spuckit.
Även kolla mellan det blocket och regulatorn så ingen slang ligger nypt, kanske byta slangar i förebyggande så inte de släppt gummi inuti.
Det här skulle ju även kunna vara ett elektrisk fel, pålastningsventilen kanske inte får tillräckligt med ström.
Krandämpningen är ju en annan grej som känns väldigt konstig om den tvärstannar. Är det i kryssat i datorn att det är krandämpning?

Det kan mycket väl vara elektrisk, krandatorn ska bytas. Krandämpningen är i kryssad i datorn. Regulatorn ska vi ta o kolla, ska ta upp de med min mekaniker om blocket.

TS

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635456Nu har väl inte satt ackumulatorerna på fel plats när ni bytt dom?
Det är ju olika tryck på dom så dom måste sitta på rätt plats...

Användarvisningsbild

JesperH  
Valmet 890 skrev:Nu har väl inte satt ackumulatorerna på fel plats när ni bytt dom?
Det är ju olika tryck på dom så dom måste sitta på rätt plats...

Jo ja vet om de, dom sitter rätt.

TS
Användarvisningsbild

JesperH  
JesperH skrev:
skogsjan695xl skrev:Går aggregatet som det ska?

Det kan mycket väl vara elektrisk, krandatorn ska bytas. Krandämpningen är i kryssad i datorn. Regulatorn ska vi ta o kolla, ska ta upp de med min mekaniker om blocket. Angående aggregatet så slirar de mycket just nu. MEN de tror vi är sektionerna till matning/knivarna i aggregatet. Eftersom de kommit ett servicemedelande från komatsu om de. Visst flera som fått byta sektionerna där och dom ska bytas nästa vecka.

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#635513Prova och bocka ur ändlägesgivaren om den inte redan är det.
Vet en skotare som hade strul med den givaren å kran gick rötet som satan, dock var det bara lyften iof.
Värt ett test iaf, brukar vara bättre att inte ha den i iaf då man är nära rutan går det förbi givaren med följd att kran går fort igen.

Palakangas  
#635514Nu pratar jag industrihydraulik men har ni Temposonic lägeskännare så kan de ställa till det.

AKKAMAAN  
#635538Jag jäklar...
Om det finns positionsgivare för krankolvarna eller kranlederna som styr t ex krandämpning så är ju det såklart en mycket möjlig felkälla. Kan man få SmartFlow på Komatsus skördare samma sätt som på skotarna?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
AKKAMAAN skrev:Jag jäklar...
Om det finns positionsgivare för krankolvarna eller kranlederna som styr t ex krandämpning så är ju det såklart en mycket möjlig felkälla. Kan man få SmartFlow på Komatsus skördare samma sätt som på skotarna?

Du har inga givare på kolvarna men du har en sensor som känner när aggregatet kommer nära rutan och bromsar då kran in rörelsen.
Smartflow finns än så länge bara på skotare, är väl på gång på skördare också

AKKAMAAN  
Valmet 890 skrev:Du har inga givare på kolvarna men du har en sensor som känner när aggregatet kommer nära rutan och bromsar då kran in rörelsen.

Cool...nu blir jag nyfiken...
Är det då nån typ av "proxy"-givare ungefär som på en bils "kofångare" som varnar när man håller på och backar på något på parkeringen, eller vad annars är det som talar om för datorn att aggregatet är i närheten? Måste det vara själva aggregatet eller kan det också vara en frammatad stock-ände?

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).