Skördare

Vad händer med Ponsse?

27 inlägg 13253 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40124
ÖSA4ever skrev:verkar vara många som har dåliga erfarenheter av ponsse :o .Är dom verkligen så dåliga :?:


Vi är inne på vår andra ponnse skördare nu,har nu en Ergo 03a med ca 8000h på mätaren å den går fint,aggregatet(hållbart och klarar grovt) och kranen(snabb och stark) är väl det som är bäst med ponnse. Visst det finns inte nån "snurrhytt" och kranen skymmer sikten nån gång ibland kanske,man å andra sidan får man nog in färre vibrationer å slag ihytten om man jämför med valmet elller eco log,och man slipper åka karusell när det är grovt och man får följa med med kranen,hytten är ju iaf rymlig.

Lillebrorsan körde 921a med 360 på praktiken och blev inte särskilt imponerad,jag har även kört lite 1270 med 762 och då går ju ponnse bättre,har dock inte provkört med tex 758.

vi hade tidigare en hs16 ergo och den hade gått över 16 000h när vi sålde den,med orginalaggregat och det aggregatet var absolut inte slutkört(har tex aldrig sett en valmet med dom timmarna och orginalaggreat :?: ) bytte midja vid ca 11 000h och kranfundament (gått mycke stormskog och vindfällen)nånstans vid 13 000h och kranpump och aggregatpump(pga att dom läckte in olja i pumpvxl. lådan,packbox?,annars var de inget fel på pumparna) annars tuffade den å gick utan större problem,dock något törstig (cat motor). Ponsse är kanske något dyra på reservdelar iaf jämfört med rottne tror jag(jämför man däremot mot pon/cat grävare är det jättebilliga delar,men det är ju en annan historia 8) )

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40195
Engstrand skrev:Eco-log har väl varslat 19 stycken i söderhamn åxå om jag inte är helt felunderrättad.
Jo det stämmer att det ska varslas folk där åxå.

   TS
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40459
jönsson84 skrev:
ÖSA4ever skrev:verkar vara många som har dåliga erfarenheter av ponsse :o .Är dom verkligen så dåliga :?:


Vi är inne på vår andra ponnse skördare nu,har nu en Ergo 03a med ca 8000h på mätaren å den går fint,aggregatet(hållbart och klarar grovt) och kranen(snabb och stark) är väl det som är bäst med ponnse. Visst det finns inte nån "snurrhytt" och kranen skymmer sikten nån gång ibland kanske,man å andra sidan får man nog in färre vibrationer å slag ihytten om man jämför med valmet elller eco log,och man slipper åka karusell när det är grovt och man får följa med med kranen,hytten är ju iaf rymlig.

Lillebrorsan körde 921a med 360 på praktiken och blev inte särskilt imponerad,jag har även kört lite 1270 med 762 och då går ju ponnse bättre,har dock inte provkört med tex 758.


vi hade tidigare en hs16 ergo och den hade gått över 16 000h när vi sålde den,med orginalaggregat och det aggregatet var absolut inte slutkört(har tex aldrig sett en valmet med dom timmarna och orginalaggreat :?: ) bytte midja vid ca 11 000h och kranfundament (gått mycke stormskog och vindfällen)nånstans vid 13 000h och kranpump och aggregatpump(pga att dom läckte in olja i pumpvxl. lådan,packbox?,annars var de inget fel på pumparna) annars tuffade den å gick utan större problem,dock något törstig (cat motor). Ponsse är kanske något dyra på reservdelar iaf jämfört med rottne tror jag(jämför man däremot mot pon/cat grävare är det jättebilliga delar,men det är ju en annan historia 8) )


Nog finns väl det många valmetar som kört dom timmarna med originalaggregat och pumpar. Våran har snart gått 14000 och det har knappt varit nånting i aggregatet, bara rullar på.
Förra 921an med 965 gick runt 20000 med originalgrejerna.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#40464 ponsse fabriken är fö. stängd ja, så skriver anställda på en finsk sida! förra veckan var tvångsuttag av vintersemester och denhär veckan är "pekkasviikko" jag vet inte vad det betyder på svenska :lol: sen blir det permiteringar!

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40466 hörde att dom dragit in på personal på john deere fabriken åxå.Nu kanse försäljarna måste börja jobba lite för pengarna 8)

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40476 ja fy fan! oavsett maskinmärke , så är den sk. finanskrisen , tydligen märkvärd ...det är nu det finns läge att investera.. :lol: :lol:

Avatar Fallback
Rickard Eklund  
#40485 ja mina ponsse aktier ( som jag nästan glömt bort att jag köpt ) är värda ungefär 3 gånger mindre idag än när jag köpte dom när jag börja kolla!! :cry:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40635 japp!!! som sagt är det läge att handla nu ... men tänk alla stackare som skrev på avtal "i fel form" för t.e.x 2-3 månader sen :lol: man ska vara iskall , och töja på alla förhandlingar :wink: 8)

Avatar Fallback
Rickard Eklund  
#40638 Jodå ska nog handlas en del aktier igen men är väldigt svårt läge och hitta nåt som känns bra för tillfället bara.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40648 Som jag hörde av en bilhandlare i stan här. De är 10 stycken säljare just nu,sålda 10 bilar under hela förra månaden! Kan ju inte hålla länge till!

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med Ponsse?

Fredrik Reuter  
#532334 För exakt 10 år sedan var det inget muntert läge direkt. Läs gärna igenom denna tråd och reflektera!

#tb10

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med Ponsse?

Torbjörn Johnsen  
#532338 Hu!! Det var tuffa tider hösten 2008. Det har hänt mycket sedan dess. Både med konjunktur och med Ponsse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).