Skördare

Skogsmaskiner pa Island

4 inlägg 2464 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmaskiner pa Island

Frågvis  
#39523 Halla! Ar ny har och har smugit omkring pa forumet och last lite inlagg. Anledningen ar att jag har en kortare praktikperiod pa Island och att jag just nu ska se över vilka maskinmöjligheter som finns för dem. Mycket av den planterade skogen pa Island har uppnatt förstagallringsalder och nar ekonomin börjar stabilisera sig vill man köpa in en eller flera lampliga maskiner. Det har med maskinmodeller ar ett stort mörker för mig och det ar manga krav som maste uppfyllas för att maskinen ska funka under islandska förhallanden. Det kravs att maskinen ska klara hyfsat brant terrang med mycket block. Den maste ocksa vara skonsam mot marken da en stor del av jordarna har högt lerinnehall och körs sönder extremt latt. Gallringarna bestar framst av contortatall och sitkagran (alltsa mycket grov kvist). Till sist vill de ocksa att maskinen ska vara sa pass liten och latt att den ska kunna transporteras pa slap bakom en fyrhjulsdriven jeep. Sedan tidigare har de en monsterskördare fran Canada som de inte kan anvanda till nagonting an sa lange... I stort sett all huggning sker alltsa med motorsag.

Framförallt letar de efter en liten bestandsgaende skördare men aven en skotare kan bli aktuellt.

Har tittat lite pa Vimeks maskiner och de verkar ju val anpassade vad galler storleken. Daremot verkar de ha fatt en del ris nar de testats i lutning. Bland combimaskinerna tycker jag att scorpion verkar vara den som uppfyller kraven bast. Vad galler skotarna har alstorn fatt mycket goda omdömen i testerna men jag funderar pa om den kanske ar alltför liten. Det ar i och för sig ingen jatteskala pa verksamheten har men det blir ju mer och mer skog hela tiden.
Vad skulle ni rekommendera???

Skams över min okunnighet men hoppas pa att fa manga kommentarer och bli mer upplyst.



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#39525 Välkommen hit
:D I och med att det är kvistigt skulle jag kika på ett nummer större maskin.
Tvivlar på att Vimek och Scorpion har kapaciteten att klara för risig skog.
Finns lite olika alternativ om det ska vara beståndsgående , Tigercat H09, Rottne H8, samt inte minst nya Forrestline.
Är det bökig mark så ger en ännu större maskin mer stabilitet. Typ ecolog560c med boggie fram och pendelarmar.

Avatar Fallback

Skogsmaskiner i Island

Olafsson  
#39528 Hello there!

There already is a forest maschine in Iceland, a Menzi Muck A91 4x4. If you need any information regarding it and its functions, pls call: 354 893 2876.

Best regards

Olafsson

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#39573 Menzi Muck... skum grej att ha i skogen. :wink:
http://www.menzimuck.com/en/produktegru ... n/a91.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).