Skördare

Apteringsfiler

11 inlägg 3628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apteringsfiler

Bröderna byman  
#621174 Är glada amatörer som skaffat skördare (JD 1070D) sedan några månader tillbaka. Har märkt att det är svårt att få fatt i apteringsfiler då t ex Södra inte vill lämna ut till de som inte är deras egna entreprenörer... Hur gör ni andra? Några tips om hur vi ska få fatt i filerna? Går det att göra filerna själv baserat på prislistorna och isf i vilket program?



   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621177 Är det inte så att apteringsfilerna de kör med ger annat utfall än vad något optimerat mot leveransvirkets prislista ger?

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

alias  
#621181
Mangan skrev:Är det inte så att apteringsfilerna de kör med ger annat utfall än vad något optimerat mot leveransvirkets prislista ger?


Bör ju vara fördelningsaptering på AU:n för att få rätt fördelning av längd/grovlek i förhållande till sålda volymer sågad vara.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

Axl  
#621185 Verkar dumt av södra om ni tänkt leverera timmer till dom om dom inte vill tala om hur dom vill att det ska se ut.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

Bröderna byman  
#621188 Kan inte annat än hålla med...

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

Chainsaw Charlie  
#621202 Programmet för att skapa och redigera prislistor heter SilviA och finns i din skördardator. Du kommer åt det genom att gå in på "objekt" i timbermatic och sen "redigera apteringsinstruktion" eller något sådant.

Sen finns det andra bolag som inte är lika kinkiga som Södra med att lämna ut apteringsfiler.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

alfha  
#621210 Håller med att det är konstigt att södra ska va så griniga med apt-fil när de får köpa virket.
Södra kan göra filer till din maskin med leveransvirke. Bara de vet vilken maskin o dator det är frågan om.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621387 Det är klart att de inte lämnar ut några filer. Som Mangan skriver så avtalas det på en lista och huggs efter något helt annat. Södra är numera åtminstone så ärliga att de skriver kontrakt på gällande prislista vid avverkningstillfället. Att vi skogsägare är så dumma att vi skriver på kontrakt för AU in blanco kan knappast bolagen klandras för.

Du verkar ha fått svar på hur du bygger filen, det hade jag tyvärr inte kunnat hjälpa till med. Innan ni börjar hugga så gör gärna en hel del teoretiska kontroller i prislistan så det inte blivit fel. En skördardator tar massor med beslut och de flesta är beroende av prislistan så det är mycket viktigt att det blir rätt annars blir det snabbt en timpeng extra för maskinen i sönderhugget virke.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621391
Axl skrev:Verkar dumt av södra om ni tänkt leverera timmer till dom om dom inte vill tala om hur dom vill att det ska se ut.


Prsilistan för leveransvirke är det som gäller för prissättning. Det är upp till leverantören att avgöra hur virket skall se ut, med den som underlag. Tex att inte hugga 55dm, om man tycker det är svårt att köra ut.

Jag skulle tycka det vore lite läskigt att låta en apteringsfil från köparen bestämma exakt över hur jag hugger. Hur vet man att det blir bäst betalt med tanke på förutsättningarna?

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

AKKAMAAN  
#621483
Mangan skrev:Jag skulle tycka det vore lite läskigt att låta en apteringsfil från köparen bestämma exakt över hur jag hugger. Hur vet man att det blir bäst betalt med tanke på förutsättningarna?

Helt rätt!
prislistor som gäller för vederlag av leveransvirke är oftast säsongsprislistor medan de prislistor industrin använder för avverkning på egen skog eller rotköpt skog kan vara nåt helt annat. Säsongsprislistor kan vara lite "sneglade" på konkurrerande industriers prislistor för att man skall kunna bibehålla konkurrenskraft för hela virkesfångsten.

Så skaffa den prislista som skall liigga till grund för vederlag från den köpare du tänkt dig. Analysera prislistans konkurrenskraft mot eventuella specialsortiment (Kubb? Klentimmer? Andra köpare?) inom ditt avsättningsområde.

Efter analysen gör man en förenklad apteringsinstruktion (t ex "liten avsmalning på klena dimensioner skall bli klentimmer, annars massaved" etc etc) som talar om för föraren vad han skall förvänta sig för aptering med utgångspunkt från prislistan och det skogsbestånd som skall avverkas. Glöm inte att ta hänsyn till med vilken volymenhet (vanligen m3fub eller m3toub) som respektive sortiment skall betalas med.
Här kommer vi också osökt tillbaka till hur t ex ett m3fub sortiment mäts in. Genom mätram och toppcylinderdiameter omräknat till m3fub med ett standard toppformtal är kan ge ofördelaktig betalning om stockar har stor avsmalning. Kunde varit bättre att göra massaved. Speciellt känsligt på klena dimensioner.

Posta gärna den/de prislistor du tänkt använda så får du den säkert analyserad till perfektion!

Avatar Fallback

Re: Apteringsfiler

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621532 Jag har fått in några prislistor på talltimmer och ser att de ligger drygt 10% över Södras, vilket de bör göra för att slå Södras efterlikvid. En firma betalar samma pris rakt över oavsett klass och längd.
Hursomhelst verkar det vara sug på talltimmer, inte konstigt när de flesta hugger barkborreträd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).