Sida 1 av 2

Orkeslös Rottne smv -99

Postat: mån 30 dec 2019, 21:34
av läresbo
Jag har en rottne smv årsmodell 99, den svajar i varvtalet och har ingen ork när jag kör kran och huggaraggregatet.
Vid belastning så går varvtalet ned och den dör , finns det någon belastningsstyrning eller liknande?
Bränsle matas fram med en eftermonterad pump så det verkar finnas bränsle fram till filtren.
Har bytt iqan display men borde inte påverka inställda värden tror jag
Tacksam för tips.

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: mån 30 dec 2019, 22:32
av AKKAMAAN
Låter som du måste börja med bränlsesystemet och luftrenaren?
Hur är det med orken på åktransmissionen/hydrostaten?

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: mån 30 dec 2019, 23:22
av läresbo
Har inte kört så direkt då jag är på en slutavverkning. 1800 rpm som arbetsvarvtal och fort jag Sätter belastning på det går varvtalet ned mot 1000 och även så han dör.
Även när jag vrider ner handgasen snabbt så dör motorn.

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: mån 30 dec 2019, 23:25
av Avslutat-02
Har du kollat så att den får diesel som den ska?
Låter som om den inte hänger med på en spridare....

Eller har luft i systemet...

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: mån 30 dec 2019, 23:45
av läresbo
Det är en 6 cylinder Ford motor, finns det någon typ av avkänning för belastning?
Jag har hört att det finns sådant på tex grävmaskiner för att ge extra Kraft när man gräver utan att man har högt arbetsvarvtal.

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 03:10
av AKKAMAAN
läresbo skrev:Det är en 6 cylinder Ford motor, finns det någon typ av avkänning för belastning?
Jag har hört att det finns sådant på tex grävmaskiner för att ge extra Kraft när man gräver utan att man har högt arbetsvarvtal.

Avkänningen för belastningen sitter ju i insprutningspumpens varvtalsregulator.
Vad du annat har hört så har du nog tolkat det fel. Det du tänker på är nog det som stryper hastigheten (oljeflödet) på arbetshydraulikpumpen till förmån för bibehållen kraft (arbetstrycket) när man försöker ta ut mera hydraulisk effekt än motorvarvtalet tillåter. Om dieselmotorn inte orkar på belastning så beror det nog på att inte bränsle och/eller luft tillsätts i tillräcklig omfattning.

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 09:57
av 0470
Har du bytt bränslefilter? Om inte, gör det först.

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 12:57
av läresbo
Jo det är gjort tidigare, tillbaka till föregående skrivelse om varvtalsregulator, kan det vara fel på pumpen?

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 12:59
av Avslutat-02
Tror inte det, kolla hellre hur spridarna ser ut... Är de fulla i sot och skit, så blir diesel dimman felaktig.....

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 13:03
av läresbo
Skulle någon form av rengöringsmedel hjälpa tro?

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: tis 31 dec 2019, 13:08
av Avslutat-02
Möjligtvis biocid och dieseltillsats...

Skulle starta motorn och lossa på spridarrören ett och ett för att kolla flödet till varje spridare, sedan lyfta på andra och fjärde spridaren för att kolla hur de ser ut..

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: ons 01 jan 2020, 00:37
av AKKAMAAN
Är det mekanisk radpump eller fördelarpump så har dessa en typ av mekanisk centrifugal regulator som kan vara felande. Om det är elektroniska insprutare så är det elektronisk varvtalsövervakning och bränslereglering...
Men du måste vara säker på att du gjort all hemläxa om bränsletillförseln ända från tankens avluftningsfilter, ledningar, till matarpump, filter och insprutningspump innan du börjar anta några mera komplicerade felkällor

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: ons 01 jan 2020, 19:09
av läresbo
-99 års modell har nog inte elektronisk insprutning, frågan är om det är en Ford eller iveco motor?
Det finns en potentiometer som man ställer varvtalet med och det påverkar pumpen med ett stag, kan det vara en felkälla genom tröghet i reaktioner?

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: ons 01 jan 2020, 19:57
av AKKAMAAN
läresbo skrev:-99 års modell har nog inte elektronisk insprutning, frågan är om det är en Ford eller iveco motor?
Det finns en potentiometer som man ställer varvtalet med och det påverkar pumpen med ett stag, kan det vara en felkälla genom tröghet i reaktioner?

Om det är mekanisk insprutningspump så skall varvtalsregulatorn ändå sträva efter att hålla varvtalet konstant oavsett belastning. Potentiometer och elektrisk inställning av varvtalet gör i princip bara samma sak som "gaspedalen". Om det är nåt som reagerar långsamt så är det varvtalsregulatorn i insprutningspumpen alternativt "långsam" tillförsel av bränsle från tanken...

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Postat: ons 01 jan 2020, 20:25
av läresbo
Sammanfattning så kan jag konstatera att diesel kommer fram till filtren och det verkar som den bara har en liten ojämn gång på varvtalet när den går obelastad.
Vid belastning så faller varvtalet och med denna vetskap kanske vi kan tolka problemet till pumpen
Skulle man prova diesel tillsatser som start för att se om det hjälper.