ons 01 jan 2020, 21:16#604145
läresbo skrev:Sammanfattning så kan jag konstatera att diesel kommer fram till filtren och det verkar som den bara har en liten ojämn gång på varvtalet när den går obelastad.
Vid belastning så faller varvtalet och med denna vetskap kanske vi kan tolka problemet till pumpen
Skulle man prova diesel tillsatser som start för att se om det hjälper.
Det är klart att det kommer fram diesel till filtren och pumpen annars skulle motorn inte gå alls. Vad som händer om det inte kommer fram TILLRÄCKLIGT med bränsle är att det går tillfälligt vacuum i bränslesystemet och ingen (inte tillräckligt) diesel pumpas till spridarna och belastningen blir större än avgiven motoreffekt, och dieselmotorn "stryps" och stannar. Gör nu som alla andra inkl mig säger, se till att bränslesystemet är helt fritt från flödesstoppande föroreningar mellan tank och pump...
Bränsle skall i princip kunna rinna helt fritt genom ledningen från tank till filter och pump med hjälp av självtryck.
Lossa bränsleledningen från tanken vid filter/pump, håll den lägre än nivån i tanken och se hur det flödar eller som jag misstänker "droppar".
Lossa ledningen under tanken och blås bakåt i ledningen med tryckluft. Återanslut vid tanken och blås igen.
Det kan behöva blåsas genom filterhållaren också samt ledningen från filter till pump. Blås INTE med filterinsatserna monterade.
Oavsett vad det är för dieselmotor så hjälper det felsökningen att veta vilken typ och fabrikat din insprutningspump är. Posta bilder på pump och filterenhet
Man lär så länge man undervisar...
//Per A