Skördare

Orkeslös Rottne smv -99

27 inlägg 5738 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#604133 Hur är det ifrån pumpen och till spridarna?
Är det jämnt flöde?

Visst kan man försöka med tillsats men det löser inte problemet om det är pumpen, jag skulle då kolla spridarna innan jag gjorde mycket mer.

Användarvisningsbild

Re: Orkeslös Rottne smv -99

hemhuggare  
#604135 Prova att byta bränslefilter en gång till. Är det skit som släpper i tanken så kan filtren täppa igen nästan direkt även om de är bytta nyligen

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#604138 Ska göra det, tack så länge, vi hörs senare igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#604139 Ta en pannlampa och lys ner i tanken så ser du vad som ligger på botten.

Jag fick rengöra tanken rejält på min bm när jag köpte den....

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#604142 Borde inte det synas i glaset på filtren då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#604144 En del men om man kollar tanken, så vet man hur mycket mer som ska samma väg....

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#604145
läresbo skrev:Sammanfattning så kan jag konstatera att diesel kommer fram till filtren och det verkar som den bara har en liten ojämn gång på varvtalet när den går obelastad.
Vid belastning så faller varvtalet och med denna vetskap kanske vi kan tolka problemet till pumpen
Skulle man prova diesel tillsatser som start för att se om det hjälper.

Det är klart att det kommer fram diesel till filtren och pumpen annars skulle motorn inte gå alls. Vad som händer om det inte kommer fram TILLRÄCKLIGT med bränsle är att det går tillfälligt vacuum i bränslesystemet och ingen (inte tillräckligt) diesel pumpas till spridarna och belastningen blir större än avgiven motoreffekt, och dieselmotorn "stryps" och stannar. Gör nu som alla andra inkl mig säger, se till att bränslesystemet är helt fritt från flödesstoppande föroreningar mellan tank och pump...
Bränsle skall i princip kunna rinna helt fritt genom ledningen från tank till filter och pump med hjälp av självtryck.
Lossa bränsleledningen från tanken vid filter/pump, håll den lägre än nivån i tanken och se hur det flödar eller som jag misstänker "droppar".
Lossa ledningen under tanken och blås bakåt i ledningen med tryckluft. Återanslut vid tanken och blås igen.
Det kan behöva blåsas genom filterhållaren också samt ledningen från filter till pump. Blås INTE med filterinsatserna monterade.
Oavsett vad det är för dieselmotor så hjälper det felsökningen att veta vilken typ och fabrikat din insprutningspump är. Posta bilder på pump och filterenhet

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#604149
läresbo skrev:Borde inte det synas i glaset på filtren då?

Den genomskinliga glasbehållaren under själva filtret är en "vatten-fälla" och inte för att samla "skräp"...
Bild

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#604150 Vet ej om luftskruven är efter eller före filter.
Om efter så verkar inte filtren täta, det kommer mycket bränsle när man luftar,

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

zetor 4718  
#606356 Hej, jag rekomenderar dig att kontrollera att stopp solenoiden fungerar som den ska. råkade ut för liknande en gång att den inte öppnade helt, med orkeslös motor som följd.

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

zetor 4718  
#606357 En sak till, är det hård plastslang någonstans mellan pump och tank kan det va ett litet hål eller spricka i den utan att syns läckage, men luft kan sugas in..

Användarvisningsbild

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Pvtobbe  
#620330 Er det mekanisk fødepumpe? Da sitter det sannsynligvis enveisventiler før og etter fødepumpa, er det dritt i disse så kommer det diesel når du lufter men når du stenger lufteskruen så får du mottrykk og dieselen går bare fram og tilbake i slangen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).